2022-01-14, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Jo tänkte det men Det går ju för fan inte testa sig i Stockholm just nu. Går inte ens boka står bara "ej bokninsbar för tillfället" eller "fullbokat". Så jag kan inte göra så mycket.
Får se hur jag gör senare. Är i alla fall inte dödssjuk tror jag blir bra i början av nästa vecka.

Hade samma problem men det brukar finnas tider om du hänger på låset på morgonen vid typ 7-8-tiden.
Citera
2022-01-14, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Hade samma problem men det brukar finnas tider om du hänger på låset på morgonen vid typ 7-8-tiden.

Ok tack för tipset får väl ställa klockan imorn bitti då..
Citera
2022-01-14, 17:24
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
<100.000 fall i UK idag.
Går snabbt neråt nu..
Citera
2022-01-14, 17:31
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
<100.000 fall i UK idag.
Går snabbt neråt nu..
En månad sedan det tog fart där.
Hoppas det ger sig om några veckor här också.
Citera
2022-01-14, 17:34
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngLittle
Okej, men det jag skrev som svar till DrKrispo avsåg dennes inlägg huruvida vi kommer att ha mjölk på borden när smittan nu eskalerar i Sverige. Jag refererade då till UK, Danmark och Norge i avseende att då deras smittspridning steg före vår så har de vad jag vet fortfarande mjölk i sina livsmedelsaffärer. Det hade ingenting alltså ingenting att göra med om det var Delta eller Omikron som ökade smittan utan ett försök att hänvisa till att ökad smittspridning med högsta sannolikhet inte behöver betyda att hen behöver oroa sig för tillgången till mjölk till kaffet.
Australien fick problem med tillgång på matvaror och blev tvungna att lätta på isoleringskraven för symptomfria smittfria personer inom produktion och distribution av livsmedel. Så visst kan det hända i smittfobiska länder med skyhög spridning:

https://www.theguardian.com/australia-news/2022/jan/11/australian-food-producers-hit-by-covid-staff-shortages-welcome-isolation-rule-changes
Citera
2022-01-14, 17:46
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Att regeringen vill att de som är dubbelvaccinerade och som nu fått covid ändå ska ta en boosterdos efteråt för att kunna använda ett vaccinpass och få jobba inom regionerna måste vara ett av de största övergreppen i nutidshistorien.
Har regeringen och statsministern själva boostat sig eller uppvisar de dubbelmoral?
Citera
2022-01-14, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Har regeringen och statsministern själva boostat sig eller uppvisar de dubbelmoral?

De flesta av dem är inte vaccinerade inom politiken alltså regeringen, det tror jag inte.

Och har nån sett någon top-politiker få en spruta i armen på tv så är det garanterat bara saltlösning eller något annat ofarligt för bla Magdalena Andersson, Stefan löven.

Så svaret på din fråga dubbelmoral JA JA JA
Citera
2022-01-14, 17:53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
En månad sedan det tog fart där.
Hoppas det ger sig om några veckor här också.

Ja, det kommer det förhoppningsvis att göra. Men en första, och viktig ljusglimt är att IVA fallen verkar minska, trots att en den av dem, med tanke på den stora smittspridningen,är där, med Covid-19 inte pga av Covid-19. Säkert Delta-patienter som ersätts, successivt, av betydligt färre Omikron-patienter. Tacka det mildare viruset och vaccinerna för det!
Citera
2022-01-14, 17:54
Medlem
Regeringen är garanterat vaccinerade. Förmodligen har dom trängt sig före i kön också. Kan man få testsvar på en eftermiddag så kan man säkert få en booster innan alla andra också.

Ingen bryr sig om IVA och vårdbehovet har typ precis börjat öka denna vecka. Det värsta är framför oss.
Citera
2022-01-14, 17:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Här är studien.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/r/risk-for-covid-19-bland-friskis-och-svettis-medlemmar-i-stockholm-sverige-2020/

Jomen vidtar de sådana åtgärder på de privata gymmen, då? De vill väl bara packa in så många som möjligt för att tjäna pengar, eller?
Citera
2022-01-14, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Idag rapporterades 31 nya dödsfall. Jag trodde att det skulle komma en lägre siffra, efter dom höga siffror som rapporterades tidigare i veckan. Tidigare i veckan tänkte jag att det handlade om dödsfall som hade samlats på hög, och rapporterades i klump. Men eftersom dom höga siffrorna fortsätter, så verkar det som att dödligheten har ökat kraftigt.

Hade en del av dom nuvarande dödsfallen kunnat undvikas ifall Sverige hade kommit längre i vaccineringen med 3:e dosen? Vaccinatörerna arbetade hårt månaden före jul, men vaccineringen med 3:d dosen hade behövt starta tidigare under hösten. Det är glädjande att vaccineringen håller på att fart igen efter helgerna.

Problemet är nog att vaccinet funkar så pass dåligt mot smitta nu att personalen på exempelvis äldreboende och hemtjänst tar med sig sjukan in bland de gamla, och då ökar döden igen!

Om dödligheten på typ 0.3-0.35 % består så kommer 20000 smittade/dag idag omvandlas till ca 70 döda/dag senare. Så om inte dödligheten mycket snart störtdyker så är det vad matematiken just nu säger ska hända.
https://www.bildtagg.se/file/8gj56t9ywh4gvxchertueuh
Citera
2022-01-14, 18:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Spelar du dum nu (fetade)?
Tvärtom är det fastslaget att man mycket väl kan smitta som vaccinerad. Har du verkligen missat det?

En annan aspekt på att släppa in ovaccinerade: den ovaccinerade riskerar ju även själv att bli smittad och rejält sjuk. Om vaccinerade blir smittade så dör de inte i alla fall (inte om de är så unga och friska innan, att de kan gå på gym).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in