2022-01-07, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenamannen1
Då räknar du att en KAU student vill jobba på en stor affärjuridisk byrå Bra betyg känns viktigare än val av lärosäte och dess rykte

Betyg är A och O.

Nu är ju juristprogrammet såpass nytt på KAU, så det går bara att spekulera i hur det kommer att bli. Det finns i alla fall en del personer från KAU som har spenderat somrarna på de större affärsbyråerna, så nog kommer man att konkurrera.
Citera
2022-01-08, 13:45
Medlem
ladertartas avatar
Sitter och gör lite gamla tentor och insåg precis att det nog är den tråkigaste delen av varje kurs att sitta och traggla med dessa. Är det någon som undviker att göra gamla tentor helt och hållet och ändå uppnår höga betyg på tentorna? Såklart subjektivt hur man lär sig men ändå intressant att veta hur folk längre fram på programmet gör/gjort. I princip alla jag pratat med gör gamla tentor så det känns nästan som ett informellt tvång vid tentaplugg på JP.
Citera
2022-01-08, 15:46
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladertarta
Sitter och gör lite gamla tentor och insåg precis att det nog är den tråkigaste delen av varje kurs att sitta och traggla med dessa. Är det någon som undviker att göra gamla tentor helt och hållet och ändå uppnår höga betyg på tentorna? Såklart subjektivt hur man lär sig men ändå intressant att veta hur folk längre fram på programmet gör/gjort. I princip alla jag pratat med gör gamla tentor så det känns nästan som ett informellt tvång vid tentaplugg på JP.
Jag har aldrig gjort en uppgift på en gammal tenta, och jag har bara fått ett Ba. Jag brukar bara titta på ett par frågor och svaren för att få en ide om hur det kan/ska se ut, och det funkar bra för mig.
Citera
2022-01-08, 15:58
Medlem
ladertartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag har aldrig gjort en uppgift på en gammal tenta, och jag har bara fått ett Ba. Jag brukar bara titta på ett par frågor och svaren för att få en ide om hur det kan/ska se ut, och det funkar bra för mig.
Vad gör du i stället som tentaplugg? Sammanfatta böckerna och repetera seminarier?
Citera
2022-01-08, 16:15
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Jag tycker personligen att det är mest givande att göra gamla tentor. Sedan får man såklart göra en rimlighetsbedömning när en fråga dyker upp som inte behandlats under föreläsning eller seminarier ifall man ska plugga på det området också.
Citera
2022-01-09, 00:27
Medlem
Vilket juristprogram har minst obligatorisk närvaro och hur många timmar per vecka är det (förstår att det kan variera från en termin till annan) ?
Citera
2022-01-09, 00:53
Medlem
Yuno-Gasais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av husetidamascus
Vilket juristprogram har minst obligatorisk närvaro och hur många timmar per vecka är det (förstår att det kan variera från en termin till annan) ?

Jag vet inte hur det är hos andra lärosäten men i Lund (iaf termin 1) har det inte varit obligatoriskt att gå på något förutom kanske 2 gånger?
Citera
2022-01-09, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yuno-Gasai
Jag vet inte hur det är hos andra lärosäten men i Lund (iaf termin 1) har det inte varit obligatoriskt att gå på något förutom kanske 2 gånger?

Ok! Så 2 tillfällen på en hel termin? Någon som vet hur det är de andra terminerna?
Citera
2022-01-09, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladertarta
Vad gör du i stället som tentaplugg? Sammanfatta böckerna och repetera seminarier?
Och vad tänkte du bli? Sitter också med många BA och är orolig inför jobb..
Citera
2022-01-09, 10:30
Medlem
ladertartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimjon
Och vad tänkte du bli? Sitter också med många BA och är orolig inför jobb..
Tror inte riktigt jag förstår ditt inlägg, eller om du kanske svarade på fel? Annars så vet jag inte 100% vad jag vill göra efter utbildningen, men att inte åtminstone försöka få så höga betyg som möjligt (och ett plus med en sån liten ansträngning som möjligt) känns som att begränsa sina möjligheter.
Citera
2022-01-09, 19:19
Medlem
Citat:

Får man fråga hur du pluggar? Personligen tycker jag ofta man stöter på grejer på gamla tentor som inte riktigt hade koll på oavsett hur bra man har pluggat. Du måste ju verkligen ha en fin studieteknik
Citera
2022-01-11, 16:20
Medlem
Hej alla T1or på Uppsala Universitet. Hur gick tentan idag? Någon som vill bolla lite om hur ni svarade? Jag känner att det gick betydligt sämre än vad jag förväntade mig. Vad svarade ni på frågorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in