2022-01-14, 11:36
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Webb-teleskopet har ett stort solskydd som händelsevis råkar blocka synlinjen även mot jorden och månen. Vet du väl???
https://webb.nasa.gov/content/about/orbit.html

Fast hur långt bort kan James Webb fotografera i detalj?
Citera
2022-01-14, 11:39
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Gött! Eftersom jag inte skrev den för din skull, utan för de med begåvning. T.ex. de som har kunnat läsa flera gånger när jag ger tips om hur du kan verifiera saken själv. Men det har du lägligt missat, för du vill inte veta. Har du fattat att R=λ/B än? Nej, det har du inte heller.

Du är naiv om du tror att folk orkar läsa dina romaner. Jag väntar fortfarande på bevis från dig, där du kan garantera till 100% att vi har landat på Månen 1969. Så du hade inga? Jag tänkte väl det.
Citera
2022-01-14, 11:43
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Ja, det är det. Särskilt när moderna systemkameror kan zooma in så här bra:

https://m.youtube.com/watch?v=KN-4pUI1RzQ
Men har du helt hakat upp dig? Vad bevisar detta? Fattar du ens hur stor månen faktiskt är?

Tyvärr är svaret helt enkelt NEJ. Inte ens de mest kraftfulla teleskop som någonsin tillverkats kan se dessa föremål. Flaggan på månen är 125 cm lång. Du skulle behöva ett teleskop på cirka 200 meter i diameter för att se det. Det största teleskopet nu är väl Keck-teleskopet på Hawaii med 10 meter i diameter och rymdteleskopet Hubble är bara 2,4 meter i diameter. Att se månrovern, som är 3,1 meter lång, skulle kräva ett teleskop på 75 meter i diameter.

Vad är så svårt att förstå med detta? För övrigt, att "se" dessa objekt betyder inte att du skulle kunna se några som helst detaljer, för det skulle behöva teleskop i storleksklassen 500-1000 meter (alltså fattar du hur komplicerat och dyrt ett sådant teleskop skulle bli, betydligt dyrare än att flyga till månen och ta ställa din älskade systemkamera på bekvämt avstånd och ta bra bilder).

Allt för att bevisa att man varit där, när detta redan är bevisat... Jisses.
Citera
2022-01-14, 11:51
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Men snälla, bevisen finns i sådant överflöd att det finns få saker i vår värld som det finns fler bevis för. Du vill bara inte acceptera bevisen och ber om nya bevis, framtagna på ett sätt som inte är tekniskt (eller fysikaliskt) möjligt. Vad är det som är så svårt att förstå?

Ställ den frågan till dig själv. Jag är rätt säker på att du inte var där när första människan (förmodligen) landade på Månen 1969.

Du glömmer dock en sak, det gjordes med en dator som knappt är mer avancerad än den enklaste miniräknaren idag. Astronauterna överlevde väldigt stark strålning mellan Jorden och Månen utan ett tjockt lager av bly (som skydd).

Man lyckades landa och lyfta med en månlandare som var väldigt svår att styra, i en helt okänd miljö för första gången dessutom:

https://m.youtube.com/watch?v=tUJDbj9Vp5w

Allt detta skedde med stenåldersteknik från 1969, och för första gången någonsin i mänsklighetens historia. Sannolikheten att det här uppdraget skulle fungera helt felfritt var på knappt 1%. Dock så lyckades uppdraget till 100%. Det är inget annat än ett mirakel.

Jag upprepar igen, året var 1969. Tänk efter vilken teknik vi hade då. Det vore konstigt om man inte ställde kritiska frågor, och krävde nyare bevis på att det verkligen har inträffat 1969.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2022-01-14 kl. 11:54.
Citera
2022-01-14, 11:53
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Vilken fantastisk källa du har hittat! Så här står det om Daily Mail i engelska Wikipedia:

Den källan är fortfarande mer trovärdig än dig.
Citera
2022-01-14, 12:00
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbofink
Nej, precis som månlandningen ägt rum är jag säker på att jorden inte är platt

En sån stor lögn hade kommit ut för nån hade inte hållt snattran och om endast en liten kärngrupp visste att allt var fejk och ändå var 400000pers inblandade så måste det varit så mästerligt planerat att det hade varit enklare att åka till månen, landa och sen åka tillbaka

Men om det hade kommit ut att Eric jobbat för NASA. Han förnekar ju även månlandningen.
Skit i om jorden är platt.
Vet inte om det var dig jag skrev med men om det funnits whistle blowers
Skulle det lyssnats på denne då?
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2022-01-14 kl. 12:16.
Citera
2022-01-14, 12:03
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det vet nog de flesta här i tråden - du kunde också använt sökfunktionen om du undrade - en sökning i tråden på året (1962) ger cirka 100 träffar och ett flertal utmärkta förklaringar redan från år 2009. Detta skrev användaren t.ex. Clay Allison för inte så länge sedan:
När man mätte 1962 återvände 12 av 100 sextiljoner fotoner till mätdonet.

När man mäter mot reflektor från Apache Point är samma grad 1 av 100 000 000.

Alltså sjukt större andel fotoner att mäta på.
(FB) (USA) Den ENDA tråden om Apollo / Månlandningarna / Bemannade rymdresor

Om någon undrar vad fan en "sextiljon" är så skrivs den ut så här:
1 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000.
12 st av de fotonerna kom tillbaka när man inte hade en reflektor..

Jo det har det - idag, efter årtionden av mikrometeroiter, uppstudsande måndammoch slitage av solens strålning återstår cirka 10% av reflektorernas kapacitet vilket dock är mer än tillräckligt för att fortfarande utgöra en massiv skillnad mot att föröka studsa mot månytan.
– Detta har förstås också diskuterats tidigare i tråden.

Ja det är väl bra så man inte virvlar upp ännu mer damm över reflektorerna - dock går det förstås utmärkt att filma platsen om man flyger högre över.
– Och varför man infört dessa zoner har du ju redan fått svar på tidigare också, t.ex:
NASA has drafed guidelines to protect the Apollo 11 and Apollo 17 landing sites, listing them as off-limits, and including close proximity limits for ground-travel and no-fly zones to avoid spraying rocket exhaust or dust onto aging but historic equipment.
(FB) (USA) Den ENDA tråden om Apollo / Månlandningarna / Bemannade rymdresor

Jag undrade ingenting. Kunde väl sagt åt han å söka då.
Har ingenting med bättre laser att göra?
Citera
2022-01-14, 12:17
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Ställ den frågan till dig själv. Jag är rätt säker på att du inte var där när första människan (förmodligen) landade på Månen 1969.
Nej, men jag såg det live på TV. :-)

Citat:
Du glömmer dock en sak, det gjordes med en dator som knappt är mer avancerad än den enklaste miniräknaren idag. Astronauterna överlevde väldigt stark strålning mellan Jorden och Månen utan ett tjockt lager av bly (som skydd).
Ja? Förstår inte vad du försöker bevisa? Alla veta att datorer är bra, men att man kan åstadkomma underverk utan datorer eller med mycket enkla sådana. Det är ju inte så att man inte kan göra flertalet beräkningar i förväg och planera stegen i en rymdfärd...

Strålningen är hög, men den är ju inte dödlig om du inte stannar kvar där den är som högst under lång tid. Bara för att strålningsnivåerna är dödliga och aldrig skulle tillåtas i ditt pojkrum (även om man kanske borde göra ett undantag för just det) så är det väl inte så att du dör på stört med de nivåer vi talar.

Citat:
Man lyckades landa och lyfta med en månlandare som var väldigt svår att styra, i en helt okänd miljö för första gången dessutom:

https://m.youtube.com/watch?v=tUJDbj9Vp5w

Allt detta skedde med stenåldersteknik från 1969, och för första gången någonsin i mänsklighetens historia. Sannolikheten att det här uppdraget skulle fungera helt felfritt var på knappt 1%. Dock så lyckades uppdraget till 100%. Det är inget annat än ett mirakel.
Vet inte varifrån du fått siffran för sannolikheten till 1%, men uppenbarligen var den högre eftersom man upprepade bedriften fem gånger (och misslyckades en gång med Apollo 13). Det är inte ett mirakel, det är uttryck för beslutsamhet och till gång till ofantliga mängder resurser.

Citat:
Jag upprepar igen, året var 1969. Tänk efter vilken teknik vi hade då. Det vore konstigt om man inte ställde kritiska frågor, och krävde nyare bevis på att det verkligen har inträffat 1969.
Jag antar du är rätt ung, det låter som om du tror att man 1969 gick rund i djurhudar och använde klubbor och bodde i grottor. Bortsett från datorer och medicinsk utveckling så fanns det allra mesta vi använder idag redan då och fungerade alldeles utmärkt. Mitt hus fungerar perfekt, det är äldre. Jag själv är äldre, jag fungerar perfekt. Vi byggde flygplan som gick snabbare än något som byggs idag... Bara för att det inte är en massa blinkande paneler, skiner i solen och är utrustat med värstingdatorer så betyder inte att det inte fungerar.
Citera
2022-01-14, 12:47
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Dom hade teknik på 1900-talet som vi bara kan drömma om 2022.

Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Jag ser en magisk farkost som klarar av dödlig strålning, dödlig kyla, dödlig hetta, otroliga manövreringar i rymden, en mystisk farkost från en svunnen tid som vi bara kan häpna över.
Och dyrka.
Trams. Vi skulle kunna bygga en minst lika bra farkost idag om någon bara satsade tillräckligt mycket pengar. Problemet är brist på stålar, inte brist på teknik.
Så att vi inte skulle ha tillräckligt bra teknik idag är trams oavsett hur många gånger detta upprepas.
Senast redigerad av Jonas1968 2022-01-14 kl. 12:49.
Citera
2022-01-14, 12:48
Medlem
Nilsbofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Men om det hade kommit ut att Eric jobbat för NASA. Han förnekar ju även månlandningen.
Skit i om jorden är platt.
Vet inte om det var dig jag skrev med men om det funnits whistle blowers
Skulle det lyssnats på denne då?

Om han höll på och härja som han gör och sen visade sig jobbat för NASA hade jag ändå ifrågasatt det. Kanske fick han sparken och ansåg sig orättvist behandlad eller liknande orsaker
Ja det hade det gjort och hade informationen den kommit med varit lika stark som exempelvis Edward Snowdens hade det kanske varit värt att lyssna på men hittills ligger konspirationsnivån på samma level som de som hävdar att USAs regering låg bakom 9/11 eller att inga gaskammare fungerade i något koncentrationsläger.
Men ska också tilläggas. Det finns konspirationer och absolut saker myndigheter/regeringar lagt locket på om. Är dock övertygad om att dessa saker och månlandningen inte är en av de sakerna, det är för stort helt enkelt
Citera
2022-01-14, 12:49
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Jag undrade ingenting. Kunde väl sagt åt han å söka då.
Har ingenting med bättre laser att göra?

Hur tänker du då - tror du de hade sämre fotoner 1962, eller menar du att lasern var så kackig så nästan allt missade hela månen??

Nej, den ökade andelen returnerade fotoner beror förstås på att man nu studsar dem mot en reflektor istället för månens yta..
Citera
2022-01-14, 12:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Trams. Vi skulle kunna bygga en minst lika bra farkost idag om någon bara satsade tillräckligt mycket pengar. Problemet är brist på stålar, inte brist på teknik.
Så att vi inte skulle ha tillräckligt bra teknik idag är trams oavsett hur många gånger detta upprepas.
Astronauten Don Petitt sa att vi inte har tekniken längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in