2020-01-29, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukusson
Det kan säkert stämma.
Men... om du håller med om att det är störning/skador i dagens extremt tätt packade och därmed känsliga digitala elektroniska kretsar som är huvudproblemet med strålningen i Van Allenbältena och därmed inte risken för akut strålskada på besättningen varför försvarar du då falcon8 som hävdar att det är hälsorisker (från strålningen) för astronauterna som är hindret?
Citat:
Jag försvarade bara falconer8 eftersom han har rätt.

Citat:
Synd att dom skrotade tekniken som fungerade.
Gäller den åsikten även annan fungerande 60-tals teknik?
Senast redigerad av Prudent 2020-01-29 kl. 19:45.
Citera
2020-01-29, 19:50
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobba74
Förr hade man även elektriska datorer som byggde på vakuumrör och elektronrör.

Vad är det för skillnad på vakuumrör och elektronrör i detta sammanhanget? Mig veterligen fans där inga elektronrör i logikenheterna, rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2020-01-29, 20:05
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Gör det, den är bra!
För mig är saken helt avgjord och som gymnasiemattelärare skulle jag aldrig drömma om att säga till eleverna att vi varit på månen.

Nu har jag sett hela dokumentären. I mitt tycke, den bästa hittills! Nytt för mig var flaggan som vajar av luftdraget när någon går förbi samt att USA infört flygförbud över landningsplatserna.
Citera
2020-01-29, 20:10
Medlem
Citat:
Det är inget fel med det.
Det konstiga är att dom hade en teknik som saknar motstycke i säkerhet, men skrotade den.

Vad är det konstiga i det?
Hur skulle man kunna hålla 60-70 tals teknik idag. Det går ej. Maskiner som fanns då för att tillverka det som behövdes till Apollo existerar inte idag. Mkt av den tekniken som användes då försvann. Man dokumenterade inte allt så man kan Inte återskapa det som fanns då.
Citera
2020-01-29, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Nu har jag sett hela dokumentären. I mitt tycke, den bästa hittills! Nytt för mig var flaggan som vajar av luftdraget när någon går förbi samt att USA infört flygförbud över landningsplatserna.
Ja det är nog den bästa hittills.
Väldigt seriös och genomarbetad!
Citera
2020-01-29, 20:41
Medlem
Citat:
Visst vet du att restriktionerna infördes redan 2011 och skyddsavstånden som gäller är 75 meter på månytan och 2 kilometer vid överflygning för att skydda platserna från att påverkas fysiskt.

Citat:
NASA has drafed guidelines to protect the Apollo 11 and Apollo 17 landing sites, listing them as off-limits, and including close proximity limits for ground-travel and no-fly zones to avoid spraying rocket exhaust or dust onto aging but historic equipment.
https://sservi.nasa.gov/articles/nasa-sets-guidelines-apollo-moon-landing-sites/

Citat:
They [Nasa Apollo missions] left behind a treasure trove of space exploration gear and scientific instruments, as well as footprints and tracks left by rover vehicles which should still be visible in the lunar dust.

To protect the integrity of these sites, Nasa set up a lunar exclusion area in 2011 which stops ground exploration crews or robots coming with 75 metres.

It also threw up a no-fly zone which prevents spacecraft from flying within 2km of the Apollo 11 landing site, before asking rival nations and other ‘space-faring entities’ to obey its restrictions.

Project Apollo in general, and the flight of Apollo 11 in particular, should be viewed as a watershed in human history and humanity. It was the first instance in human history in which emissaries from this planet visited another body in the solar system.

The site of that first landing requires preservation; only one misstep could forever damage this priceless human treasure.

The areas in which the Apollo spaceships touched down are of huge archaeological value as they are untouched relics which will preserve a moment in history for a very long time if left undisturbed, because the moon doesn’t have the wind, water or other natural forces which erode artefects here on Earth.
https://metro.co.uk/2019/07/16/nasas-lunar-exclusion-zone-will-forever-fuel-apollo-moon-landing-conspiracy-theories-10352828/amp/

Är det något orimligt i att vilja skydda landninsplatserna från extern påverkan?
Tycker du 75 meter på ytan och 2 kilometer vid överflygning är så långt bort att det inte går se Apollo 11 om någon skulle vilja åka till månen och kontrollera att farkosten står där den påstås stå och ser ut som förväntat?
Senast redigerad av Prudent 2020-01-29 kl. 20:53.
Citera
2020-01-29, 20:46
Medlem
Citat:

Nu är det ju så att man har flygit över landningsplats med LRO och fotograferat landningsplatsen.
Och flaggan vajar eftersom den är konstruerad att fungera så i vakum.
Citera
2020-01-29, 21:19
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Det går ej. Maskiner som fanns då för att tillverka det som behövdes till Apollo existerar inte idag.

Vilka tillverkningsmaskiner? Jag kan inte komma på någon.

Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Och flaggan vajar eftersom den är konstruerad att fungera så i vakuum.

En sk vakuumflagga!
Citera
2020-01-29, 21:48
Medlem
Citat:

Ungefär alla.

Det är 50 år sedan man senast beställde en Saturn V med landare etc.

Folket finns inte heller kvar och med det kunskapen.

Vill du veta en hemlighet, vi vet inte hur man byggde pyramiderna heller.
Citera
2020-01-29, 23:52
Medlem
Citat:

En sk vakuumflagga!

Allt som behövdes för att tillverka delar. Tror du man satt o gjorde allt för hand?
Citera
2020-01-30, 07:39
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
...Nytt för mig var flaggan som vajar av luftdraget...
Flaggorna på månen vajar endast när de påverkas av astronauterna. Jag antar att du sett klippet där en astronaut kommer åt flaggan när han går mellan kameran och flaggan?
Det andra klippet med vajande flagga är när de sätter upp flaggan. Så fort de lämnar flaggan i fred hänger en blick stilla.
Om de konstruerade flaggan så det skulle se ut som den vajade (på stillbild), eller om de inte lyckades räta ut den ordentligt (Apollo 11) har jag hört två olika historier om.
Citera
2020-01-30, 13:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Flaggorna på månen vajar endast när de påverkas av astronauterna. Jag antar att du sett klippet där en astronaut kommer åt flaggan när han går mellan kameran och flaggan?
Det andra klippet med vajande flagga är när de sätter upp flaggan. Så fort de lämnar flaggan i fred hänger en blick stilla.
Om de konstruerade flaggan så det skulle se ut som den vajade (på stillbild), eller om de inte lyckades räta ut den ordentligt (Apollo 11) har jag hört två olika historier om.

Flaggorna på månen är helt vanliga nylonflaggor ($5.50), som inte hade någon annan uppgift än att synas på bilder och film under den tid astronauterna var på månen.

Flaggorna som sattes upp av Apollo 11 och (eventuellt) 12 klarade inte ens utblåsen när månlandaren lyfte från månytan. På flaggan som sattes upp av Apollo 12-besättningen funkade inte det vågräta staget som var tänkt att hålla upp flaggan, så den hängde bara rätt ner med sitt stag.

Flaggorna är högst troligt i ett bedrövligt skick idag.

Citat:
Ursprungligen postat av jfri
[…]
Och flaggan vajar eftersom den är konstruerad att fungera så i vakum.

Vad är detta? Har jag aldrig läst om. Hur gör man det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in