Citat:
Ursprungligen postat av
Mongoprofeten
Ställ den frågan till dig själv. Jag är rätt säker på att du inte var där när första människan (förmodligen) landade på Månen 1969.
Nej, men jag såg det live på TV. :-)
Citat:
Du glömmer dock en sak, det gjordes med en dator som knappt är mer avancerad än den enklaste miniräknaren idag. Astronauterna överlevde väldigt stark strålning mellan Jorden och Månen utan ett tjockt lager av bly (som skydd).
Ja? Förstår inte vad du försöker bevisa? Alla veta att datorer är bra, men att man kan åstadkomma underverk utan datorer eller med mycket enkla sådana. Det är ju inte så att man inte kan göra flertalet beräkningar i förväg och planera stegen i en rymdfärd...
Strålningen är hög, men den är ju inte dödlig om du inte stannar kvar där den är som högst under lång tid. Bara för att strålningsnivåerna är dödliga och aldrig skulle tillåtas i ditt pojkrum (även om man kanske borde göra ett undantag för just det) så är det väl inte så att du dör på stört med de nivåer vi talar.
Citat:
Man lyckades landa och lyfta med en månlandare som var väldigt svår att styra, i en helt okänd miljö för första gången dessutom:
https://m.youtube.com/watch?v=tUJDbj9Vp5w
Allt detta skedde med stenåldersteknik från 1969, och för första gången någonsin i mänsklighetens historia. Sannolikheten att det här uppdraget skulle fungera helt felfritt var på knappt 1%. Dock så lyckades uppdraget till 100%. Det är inget annat än ett mirakel.
Vet inte varifrån du fått siffran för sannolikheten till 1%, men uppenbarligen var den högre eftersom man upprepade bedriften fem gånger (och misslyckades en gång med Apollo 13). Det är inte ett mirakel, det är uttryck för beslutsamhet och till gång till ofantliga mängder resurser.
Citat:
Jag upprepar igen, året var 1969. Tänk efter vilken teknik vi hade då. Det vore konstigt om man inte ställde kritiska frågor, och krävde nyare bevis på att det verkligen har inträffat 1969.
Jag antar du är rätt ung, det låter som om du tror att man 1969 gick rund i djurhudar och använde klubbor och bodde i grottor. Bortsett från datorer och medicinsk utveckling så fanns det allra mesta vi använder idag redan då och fungerade alldeles utmärkt. Mitt hus fungerar perfekt, det är äldre. Jag själv är äldre, jag fungerar perfekt. Vi byggde flygplan som gick snabbare än något som byggs idag... Bara för att det inte är en massa blinkande paneler, skiner i solen och är utrustat med värstingdatorer så betyder inte att det inte fungerar.