2022-01-12, 10:27
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungkunskap
Det som intresserar mig är: varför det har relevans att försöka bevisa något ni inte har kompetens eller teknisk förmåga att bevisa?

Därför att vi vill det. Så vad ska du göra åt det? Förutom att spamma den här tråden om hur "ointressant" det är.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2022-01-12 kl. 10:30.
Citera
2022-01-12, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Ja, varför egentligen? Jag kan slå vad om at 100% av människorna här inte skulle kunna bevisa att den ägt rum. Du har ingen månsten eller bevis på att det verkligen ägde rum. För de flesta av oss finns det inget sätt att bevisa dom. Det kokar ner till ren tro, precis som en person kan tro på gud eller spaghettimonstret.

Så av vilken anledning ska vi tro på detta, om ingen av oss ens kan verifiera det på något sätt?

Därtill verkar det ju närmaste omöjligt att göra om det, så hur troligt är det att det för 50 år sedan var uförbart utan problem?

Tror ni verkligen på det? Om ja, vad skiljer det från att tro på tomtar och troll, när du ändå inte kan bevisa det?

Det finns ju en del gamla människor som satt och såg allt på TV när detta pågick. De som inte tror på månlandningarna menar att även tv-sändningarna var fejk.

Alltså en lögn är också svår att bevisa, men folk väljer vad de tycker ska bevisas. Antingen var det på riktigt eller inte.

Det enda detta ger är att det blir superenkelt att identifiera idioterna och låta bli anställa dem.
Citera
2022-01-12, 10:29
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Genom att använda den största raketen som människan någonsin konstruerat?

Om jag stod inför uppdraget att resa till månen, så kanske en stor BIL inte var det första jag skulle packa ner i väskan.

Hängde dom bilen under raketen, eller hade dom någon typ av inbyggt garage där bilen stod?
Citera
2022-01-12, 10:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Coolt om dom var på månen i en farkost av silvertejp kartong och folie ändå 😄
Dom hade teknik på 1900-talet som vi bara kan drömma om 2022.
Citera
2022-01-12, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Ge ett enda bevis på att vi varit på månen och som skulle hålla i en domstol.
Ge ett enda bevis på att solen går upp i morgon, som skulle hålla i en domstol.

Etablerad historia, teknikhistoria och vetenskap bevisas inte i domstol, tramspelle. Beviskrav inom lag fungerar på ett fundamentalt annorlunda sätt än inom vetenskap.

Det är faktiskt mer likt hur din bevisbörda ser ut. För det utmanande påståendet kommer från dig, alltså belägger du detta eller håller käften.

Att vi landat på månen är vedertaget i historieskrivningen. Alla som vill utmana det, kan tramsa runt i domstolar eller andra icke-relevanta arenor och visa varför den kolossala mängd dokumentation och belägg vi har på något vis inte skulle räknas. Du kan nog inte ens formulera en meningsfull mothypotes. Radiosignalerna från månen, var kom de ifrån? Regoliten, som inte finns på jorden, men som vi hämtat ner, var kom den ifrån? Vittnesmålen, var kommer de ifrån?

Och igen, varför kan var och en med lite mätutrustning mäta mot retroreflektorer på månen? Var kommer alla de utsökta (och de mindre utsökta) fotografierna i från? Hur vore det i en domstol? Jag kan se det framför mig: en rad pajaser i en låtsasdomstol med "expertvittnen" som inte ens kan knyta skor, försöker bortförklara helt ovedersägliga historiska och naturvetenskapliga belägg från månen själv! :P
Citera
2022-01-12, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Om jag stod inför uppdraget att resa till månen, så kanske en stor BIL inte var det första jag skulle packa ner i väskan.

Hängde dom bilen under raketen, eller hade dom någon typ av inbyggt garage där bilen stod?

Den fraktades väl i delar och byggdes ihop på plats om jag inte helt missminner mig. Det är väl vidare inte särskilt anmärkningsvärt att man tar med sig någon form av transportmedel?
Citera
2022-01-12, 10:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Ge ett enda bevis på att solen går upp i morgon, som skulle hålla i en domstol.

Etablerad historia, teknikhistoria och vetenskap bevisas inte i domstol, tramspelle. Beviskrav inom lag fungerar på ett fundamentalt annorlunda sätt än inom vetenskap.

Det är faktiskt mer likt hur din bevisbörda ser ut. För det utmanande påståendet kommer från dig, alltså belägger du detta eller håller käften.

Att vi landat på månen är vedertaget i historieskrivningen. Alla som vill utmana det, kan tramsa runt i domstolar eller andra icke-relevanta arenor och visa varför den kolossala mängd dokumentation och belägg vi har på något vis inte skulle räknas. Du kan nog inte ens formulera en meningsfull mothypotes. Radiosignalerna från månen, var kom de ifrån? Regoliten, som inte finns på jorden, men som vi hämtat ner, var kom den ifrån? Vittnesmålen, var kommer de ifrån?

Och igen, varför kan var och en med lite mätutrustning mäta mot retroreflektorer på månen? Var kommer alla de utsökta (och de mindre utsökta) fotografierna i från? Hur vore det i en domstol? Jag kan se det framför mig: en rad pajaser i en låtsasdomstol med "expertvittnen" som inte ens kan knyta skor, försöker bortförklara helt ovedersägliga historiska och naturvetenskapliga belägg från månen själv! :P
Ok du hade inget bevis.
Då vet jag.
Citera
2022-01-12, 10:36
Medlem
Pungkunskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Därför att vi vill det. Så vad ska du göra åt det? Förutom att spamma den här tråden om hur "ointressant" det är.

Ok. Ni vill det. Tack. Besatthet med andra ord. Som jag trodde.

I rest my case.
Citera
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Den fraktades väl i delar och byggdes ihop på plats om jag inte helt missminner mig. Det är väl vidare inte särskilt anmärkningsvärt att man tar med sig någon form av transportmedel?

Om jag skulle bestiga det svåraste berget i mänsklighetens historia, så skulle jag inte ens fundera på att plocka med en BIL i packningen.
Citera
Medlem
Man kan ju tycka att så här 50 år efter borde det kanske INTE finnas en stad stor som Nyköping där men några tusen på plats.
Citera
2022-01-12, 10:37
Medlem
Det hela är egentligen ganska enkelt. Under apollouppdragen lämnades reflekterande skivor på månen riktade mot jorden i syfte att mäta månens avstånd till jorden. Koordinaterna för dessa finns allmänt tillgängliga.

Det står således envar helt fritt att införskaffa den utrustning som krävs för att mäta detta avstånd. Inte heller är det särskilt dyrt.

Grejen med detta reflektiva material är att det skickar ljuset tillbaka till den exakta punkten det kom från, dvs linjen är helt rak. Sådant reflektivt material existerar inte naturligt och måste således vara konstruerat av människan.

Dessa bevisar naturligtvis inte att människor har varit på månen (det gör däremot annat material) men de bevisar att farkoster från jorden har landat på månen och i vart fall levererat dessa. De enda alternativa förklaringarna är att det skulle finnas ett material på månen, men endast på ett fåtal platser riktat mot jorden, som inte återfinns någon annanstans i universum eller att små gröna aliens har placerat dessa skivor där. Båda alternativen är minst sagt osannolika.
Citera
2022-01-12, 10:37
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungkunskap
Ok. Ni vill det. Tack. Besatthet med andra ord. Som jag trodde.

I rest my case.

Du kan inbilla dig det, om det känns lättare. Du tillför inget till den här diskussionen ändå. Att du fortfarande envisas med att diskutera i den här tråden är ett mysterium för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in