2022-01-13, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
I vilket land då?
Alla länder, med omicron. Har dels sett data från andra länder, men vi vet också båda att det hade tapetserats på löpsedeln varje dag om det var ovaccinerade som låg där.

Missförstå mig inte. Jag menar att vaccinerade dominerar i vanliga vården i egenskap av att vaccinerade utgör fler personer. Inte att de skulle bli sjukare än ovaccinerade.
Citera
2022-01-13, 23:48
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vad är det regeringen inte vill ska komma fram tror du?

Tidiga diskussioner om flockimmunitetsstrategin. Skulle kunna vara förödande i ett valår.
Citera
2022-01-13, 23:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Okej. Källa på det?
Gäller det specifikt Omikron, eller Covid19 i mer generella ordalag?

Här också:

https://nypost.com/2022/01/12/pedro-sanchez-calls-for-treating-covid-as-an-endemic-illness/

med flera andra
Citera
2022-01-13, 23:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Här också:

https://nypost.com/2022/01/12/pedro-sanchez-calls-for-treating-covid-as-an-endemic-illness/

med flera andra

Okej, fast det finns ju inga beslut. Bara spekulationer som jag tolkar det.
Förhoppningsvis hamnar vi där någon gång. Hade varit trevligt om det kom ut effektiva vaccin även mot Omikronvarianten först.
Citera
2022-01-13, 23:56
Medlem
Jag förstår nu varför vissa skriker sig hesa om munskydd.

https://www.theguardian.com/world/2022/jan/13/face-masks-make-people-look-more-attractive-study-finds

"Face masks make people look more attractive, study finds"
Citera
2022-01-14, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag förstår nu varför vissa skriker sig hesa om munskydd.

https://www.theguardian.com/world/2022/jan/13/face-masks-make-people-look-more-attractive-study-finds

"Face masks make people look more attractive, study finds"
Så det är därför det varit mode i Afghanistan så länge.
Citera
2022-01-14, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Så det är därför det varit mode i Afghanistan så länge.

Svårt veta även där saknas kontrollgrupp.
Citera
2022-01-14, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Målet är inte att minska belastningen på vården - målet är att undvika att vårdapparaten hamnar i ett läge där den inte längre kan erbjuda alla patienter vård. Det kommer för många patienter på en gång. Samma dag. Det är den snabba smittspridningen som gör att för många blir sjuka samtidigt. Det skulle inte vara några problem att erbjuda alla vård om de kunde sprida ut sig på ett kalenderår, men nu kommer alla på en gång. Förstår du?

Jo visst jag förstår, men frågan är varför inte makthavarna förstått att de borde agera långsiktigt, istället för att blint stirra på den lilla andel vårdbehov som covid står för. De har ju haft två år på sig att fundera på en långsiktig strategi som minskar det totala vårdbehovet. Inte bara kortsiktigt utan långsiktigt. Om du anser att massvaccinering utanför riskgrupperna är det mest effektiva sättet att spendera skattepengar är det din åsikt. Jag tror dock att man skulle kunna göra väldigt mycket mer för att förbättra folkhälsan under två år. Allt handlar om hur man prioriterar och spenderar skattepengarna. Du har fortfarande chansen att rädda ditt anseende. Den stora frågan kvarstår. Vad har man åstadkommit utanför riskgrupperna?
Citera
2022-01-14, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det här var ju lite intressant;

"Statsepidemiolog Anders Tegnell säger i kväll i SVT:s aktuellt att vi nu har två, tre veckor till toppen av omikron-varianten i Sverige – efter det kan man börja fundera på hur covid-19 ska betraktas.

– Då får man ju ställa sig frågan om det verkligen är rimligt att klassificera det här som en samhällsfarlig sjukdom, säger Anders Tegnell."

Blir ju intressant om Sverige (som enda land i världen??) säger att Covid19 inte är någon samhällsfarlig sjukdom, eller i vart fall inte Omikronvarianten, när resten av världen inkl WHO hävdar motsatsen...

Danmark klassade ner covid-19 tidigare förra året.., även om Danmark återtog det när smittspridningen ökade igen för att kunna införa restriktioner.. Så först att omklassa lär inte Sverige vara.
Citera
2022-01-14, 00:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Jo visst jag förstår, men frågan är varför inte makthavarna förstått att de borde agera långsiktigt, istället för att blint stirra på den lilla andel vårdbehov som covid står för. De har ju haft två år på sig att fundera på en långsiktig strategi som minskar det totala vårdbehovet. Inte bara kortsiktigt utan långsiktigt. Om du anser att massvaccinering utanför riskgrupperna är det mest effektiva sättet att spendera skattepengar är det din åsikt. Jag tror dock att man skulle kunna göra väldigt mycket mer för att förbättra folkhälsan under två år. Allt handlar om hur man prioriterar och spenderar skattepengarna. Du har fortfarande chansen att rädda ditt anseende. Den stora frågan kvarstår. Vad har man åstadkommit utanför riskgrupperna?

Hur ska du göra 60+ att att bli 20+?
Citera
2022-01-14, 00:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Danmark klassade ner covid-19 tidigare förra året.., även om Danmark återtog det när smittspridningen ökade igen för att kunna införa restriktioner.. Så först att omklassa lär inte Sverige vara.

Låter inte helt genomtänkt om man måste ändra klassningen på en smittsam sjukdom beroende på hur stor spridning den får.
Citera
2022-01-14, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Svårt veta även där saknas kontrollgrupp.
Good point. Effekten blir kanske större om man täcker för ögonen också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in