Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Bra svar på en tillspetsad fråga!
Är det lika självklart att vi betalar för onödig vård om den sjuke valt bort vård i ett tidigare skede och senare blivit ett komplicerat och dyrt fall pga detta val?
Finns det ingen gräns för vilken generositet du, jag och andra ska visa våra medmänniskor som själva väljer att bli kostsamma vårdfall?
Om den gränsen inte finns så är vi också välvilligt inställda till de som själva försatt sig i situationen att de behöver covid-vård på IVA.
För att citera dig själv:
Citat:
Man kan ordfäktas länge om nästan inget...
Moraliskt sett håller jag med dig om ganska mycket. Jag vet inte om den gränsen ska finnas. Med nuvarande system tror jag inte den kan tillåtas finnas. Vad är alternativet? Man kan ju utforma sjukförsäkringssystem så att alla betalar olika mycket beroende på vilken livsstil man har. Något säger mig dock att inte särskilt många är särskilt sugna på att efterlikna det amerikanska sjukvårdssystemet...
Att man inte känner samma nivå av sympati för de som valt att inte skydda sig och hamnar på IVA är en sak. Att låta dem betala vården själva en helt annan sak. Om de inte har råd, ska vi låta dem ligga och kvävas i enorma plågor som någon slags markering eller bestraffning? Sånt håller vi inte på med i Sverige. Jämför med rökning och lungcancer.