Okej, fast det finns ju inga beslut. Bara spekulationer som jag tolkar det.
Förhoppningsvis hamnar vi där någon gång. Hade varit trevligt om det kom ut effektiva vaccin även mot Omikronvarianten först.
Målet är inte att minska belastningen på vården - målet är att undvika att vårdapparaten hamnar i ett läge där den inte längre kan erbjuda alla patienter vård. Det kommer för många patienter på en gång. Samma dag. Det är den snabba smittspridningen som gör att för många blir sjuka samtidigt. Det skulle inte vara några problem att erbjuda alla vård om de kunde sprida ut sig på ett kalenderår, men nu kommer alla på en gång. Förstår du?
Jo visst jag förstår, men frågan är varför inte makthavarna förstått att de borde agera långsiktigt, istället för att blint stirra på den lilla andel vårdbehov som covid står för. De har ju haft två år på sig att fundera på en långsiktig strategi som minskar det totala vårdbehovet. Inte bara kortsiktigt utan långsiktigt. Om du anser att massvaccinering utanför riskgrupperna är det mest effektiva sättet att spendera skattepengar är det din åsikt. Jag tror dock att man skulle kunna göra väldigt mycket mer för att förbättra folkhälsan under två år. Allt handlar om hur man prioriterar och spenderar skattepengarna. Du har fortfarande chansen att rädda ditt anseende. Den stora frågan kvarstår. Vad har man åstadkommit utanför riskgrupperna?
"Statsepidemiolog Anders Tegnell säger i kväll i SVT:s aktuellt att vi nu har två, tre veckor till toppen av omikron-varianten i Sverige – efter det kan man börja fundera på hur covid-19 ska betraktas.
– Då får man ju ställa sig frågan om det verkligen är rimligt att klassificera det här som en samhällsfarlig sjukdom, säger Anders Tegnell."
Blir ju intressant om Sverige (som enda land i världen??) säger att Covid19 inte är någon samhällsfarlig sjukdom, eller i vart fall inte Omikronvarianten, när resten av världen inkl WHO hävdar motsatsen...
Danmark klassade ner covid-19 tidigare förra året.., även om Danmark återtog det när smittspridningen ökade igen för att kunna införa restriktioner.. Så först att omklassa lär inte Sverige vara.
Jo visst jag förstår, men frågan är varför inte makthavarna förstått att de borde agera långsiktigt, istället för att blint stirra på den lilla andel vårdbehov som covid står för. De har ju haft två år på sig att fundera på en långsiktig strategi som minskar det totala vårdbehovet. Inte bara kortsiktigt utan långsiktigt. Om du anser att massvaccinering utanför riskgrupperna är det mest effektiva sättet att spendera skattepengar är det din åsikt. Jag tror dock att man skulle kunna göra väldigt mycket mer för att förbättra folkhälsan under två år. Allt handlar om hur man prioriterar och spenderar skattepengarna. Du har fortfarande chansen att rädda ditt anseende. Den stora frågan kvarstår. Vad har man åstadkommit utanför riskgrupperna?
Danmark klassade ner covid-19 tidigare förra året.., även om Danmark återtog det när smittspridningen ökade igen för att kunna införa restriktioner.. Så först att omklassa lär inte Sverige vara.
Låter inte helt genomtänkt om man måste ändra klassningen på en smittsam sjukdom beroende på hur stor spridning den får.