2022-01-13, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Det är lögn, du har inte alls visat att biobränslen är klimatneutralt och det är det inte heller. Biobränslen släpper ut massor av växthusgaser och det tar 60-70 år minst innan träden växt upp igen och kompenserat utsläppen (i bästa fall). Biobränslen påverkar klimatet negativt på kort sikt och den tiden har vi inte.

Jo det har jag ju gjort. Studera kolcykeln bara... upptag och utsläpp när kolvätena oxideras genom förbränning eller förruttnelse.

Klimatförnekare brukar ha svårt att fatta det där också.

Och faktum är att vi har mycket mer koldioxid i skog idag än för 100 år sedan. Den växer bättre också.

Du skall nog se virkesplantagen som helhet kanske, annars vågar du inte ens rensa ogräs i rabatten till slut.
Citera
2022-01-13, 22:43
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Well. Jag är i alla fall seriöst nyfiken på om det pågår en global uppvärmning eller om det inte gör det.

Jag tycker att båda sidor i ämnet verkar så extremt bergsäkra på sina åsikter och att de har den absoluta sanningen.
Det är enkelt att veta. Det är bara att lyssna på vetenskapen. Siffrorna talar sitt tydliga språk.
Citera
2022-01-13, 22:45
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Det är enkelt att veta. Det är bara att lyssna på vetenskapen. Siffrorna talar sitt tydliga språk.

Jag har lyssnat på en person som heter Lars Bern som säger sig ha mycket kunskap om uppvärmningen. Är han inte vetenskapsman?
Citera
2022-01-13, 22:48
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo det har jag ju gjort. Studera kolcykeln bara... upptag och utsläpp när kolvätena oxideras genom förbränning eller förruttnelse.

Klimatförnekare brukar ha svårt att fatta det där också.

Och faktum är att vi har mycket mer koldioxid i skog idag än för 100 år sedan. Den växer bättre också.

Du skall nog se virkesplantagen som helhet kanske, annars vågar du inte ens rensa ogräs i rabatten till slut.
Förbräning sker omedelbart och skog växer långsamt. Därför blir effekten att utsläppen inte kompenseras av nya träd på 60-70 år. Ruttna? Jag säger att vi ska använda skogen till att göra produkter och inte som bränsle. Vad har ruttna med saken att göra?

Dessutom så behöver skogen att det finns ruttnande träd, mängder av insekter och fåglar är beroende av detta.

Naturskog lagrar oerhört mycket mer kol än plantageskog. Du kan inte jämföra mängden monoskog med riktig skog.
Senast redigerad av saganshus 2022-01-13 kl. 22:50.
Citera
2022-01-13, 22:49
Medlem
Citat:
Det är lögn. Som jag redan har bevisat används halm som foder och det innehåller näring, även om det är fattigare än hö, så är det inte befriat ifrån näring. Varför säger du emot lantbrukarna själva och Wikipedia? Halm används som foder, du ljuger.

Nej, man blandar in halm med kraftfoder därför att kossans matsmältning fungerar bättre då, det är anledningen.

Du skriver om en diet av halm och sen säger du emot dig själv och säger att halm inte är mat. Det är ju ren idioti det du skriver.

Kossor är anpassade för att kunna äta halm som en del av kosten. Vi är inte anpassade för att äta bark. Kossor kan ta till sig näring ifrån halm. Vi får Ingen näring ifrån bark. Din jämförelse håller inte.

Du blir inte av med halmen ändå.

Den mesta halmen går som strö och det kan fan inte vara klimatmässigt sunt att öka mängden kraftfoder och halm på bekostnad av hö?

Halmen är väl iblandad i kraftfodret från början??

Halm har vi överskott på som det är. Så hur tänker du med att vi skall öka det istället för att bränna det överskott som inte blir strö eller blandas i kraftfodret??

Politiken driver hursomhelst mjölkgårdarna i konkurs = importerad mjölk.
Citera
2022-01-13, 22:53
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Du blir inte av med halmen ändå.

Den mesta halmen går som strö och det kan fan inte vara klimatmässigt sunt att öka mängden kraftfoder och halm på bekostnad av hö?

Halmen är väl iblandad i kraftfodret från början??

Halm har vi överskott på som det är. Så hur tänker du med att vi skall öka det istället för att bränna det överskott som inte blir strö eller blandas i kraftfodret??

Politiken driver hursomhelst mjölkgårdarna i konkurs = importerad mjölk.
Nej, halmen är inte blandad med kraftfoder ifrån början. Det gör bonden själv.

Kraftfoder använder man för att kossorna ska växa snabbare.

Vi bör använda halm som byggnadsmaterial. Det är miljövänligt och klimatsmart.
Citera
2022-01-13, 22:57
Medlem
Citat:
Förbräning sker omedelbart och skog växer långsamt. Därför blir effekten att utsläppen inte kompenseras av nya träd på 60-70 år. Ruttna? Jag säger att vi ska använda skogen till att göra produkter och inte som bränsle. Vad har ruttna med saken att göra?

Dessutom så behöver skogen att det finns ruttnande träd, mängder av insekter är beroende av detta.

Narurskog lagrar oerhört mycket mer kol än plantageskog. Du kan inte jämföra mängden monoskog med riktig skog.

Det sker kontinuerligt. Man kan inte se det som du gör...

Och frågan är hur vi gör av med den biomassa som blir över. Dina barkkemikalier löser inte problemet, det har jag förklarat.

Vilka fabriker bygger vi som sväljer 20+ långtradare per dygn 24/7 med biobränsle?? Spånplattor är en mogen produkt som jag inte ser hur den kan växa...

Du väljer att bortse att en inte föraktlig del av trädet som fälldes blir virke som exporteras världen över. Det är inte bara i Sverige den virkesveden blir en kolsänka.

Pappret till "perstorpsplattor" exporteras världen över. En annan kolsänka, men då krävs det NBSM och högsta papperskvalitet.

Mycket av den svenska skogsindustrin producerar ju kolsänkor idag, är du säker på att den kolsänkan är mindre än marken i dina naturskogar?

Är det inte så att man räknar all avverkning som ett direkt utsläpp i den kalkylen, det är ju åt skogen?

Min mor fick elräkningen idag och ringde.. denna vintern önskar man ju man hade haft fjärrvärme eller hur?? Eller hur!!
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2022-01-13 kl. 23:00.
Citera
2022-01-13, 22:58
Medlem
Citat:
Nej, halmen är inte blandad med kraftfoder ifrån början. Det gör bonden själv.

Kraftfoder använder man för att kossorna ska växa snabbare.

Vi bör använda halm som byggnadsmaterial. Det är miljövänligt och klimatsmart.

Jo jag vet. Mjölka mer och så där.

Men så är det ju idag säger du, så det är ingen ny idé... hur ökar du kornas konsumtion av halm??
Citera
2022-01-13, 22:59
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Jag har lyssnat på en person som heter Lars Bern som säger sig ha mycket kunskap om uppvärmningen. Är han inte vetenskapsman?
Ingen aning och det spelar heller ingen roll. Det du ska lyssna på är den samlade vetenskapen och inte på en enskild person. Ta del av IPCC :s rapport.
Citera
2022-01-13, 23:01
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Det sker kontinuerligt. Man kan inte se det som du gör...

Och frågan är hur vi gör av med den biomassa som blir över. Dina barkkemikalier löser inte problemet, det har jag förklarat.

Vilka fabriker bygger vi som sväljer 20+ långtradare per dygn 24/7 med biobränsle?? Spånplattor är en moden produkt som jag inte ser hur den kan växa...

Du väljer att bortse att en inte föraktlig del av trädet som fälldes blir virke som exporteras världen över. Det är inte bara i Sverige den virkesveden blir en kolsänka.

Pappret till "perstorpsplattor" exporteras världen över. En annan kolsänka, men då krävs det NBSM och högsta papperskvalitet.

Mycket av den svenska skogsindustrin producerar ju kolsänkor idag, är du säker på att den kolsänkan är mindre än marken i dina naturskogar?

Är det inte så att man räknar all avverkning som ett direkt utsläpp i den kalkylen, det är ju åt skogen?

Min mor fick elräkningen idag och ringde.. denna vintern önskar man ju man hade haft fjärrvärme eller hur?? Eller hur!!
Det är ett faktum att om vi inte förbränner biobränslen nu så får vi mindre utsläpp av växthusgaser. Därför bör vi inte bränna biobränslen. Så enkelt är det.
Citera
2022-01-13, 23:03
Medlem
Citat:

Lars Bern är tekn dr i maskinteknik.

Han var VD för ångpanneföreningen, men det är en annan värme liksom.

Lars Bern är en motvallskärring som har varit djävulens advokat i många frågor. Han var med och grundade Det Naturliga Steget och var en del av miljörörelsen på 90-talet.
Citera
2022-01-13, 23:03
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Jo jag vet. Mjölka mer och så där.

Men så är det ju idag säger du, så det är ingen ny idé... hur ökar du kornas konsumtion av halm??
Jag har inte sagt att vi ska öka kornas konsumtion av halm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in