2022-01-13, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Så varför jjög du då tidigare och skrev dumheter om att kossor inte äter halm?

Jag skrev att de äter hö och sover på halm.
Halm kan de äta lite av också, om de vill. Som människor äter sparris.
Citera
2022-01-13, 20:18
Medlem
Citat:
Solenergi är världens I särklass billigaste energikälla.

De där stora anläggningarna med speglar som koncentrerar ljuset, som du nämner, är hyfsade. Sen kan man diskutera hur realistiskt det är att världens öknar ska förse jorden med energi.
Citera
2022-01-13, 20:24
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
De där stora anläggningarna med speglar som koncentrerar ljuset, som du nämner, är hyfsade. Sen kan man diskutera hur realistiskt det är att världens öknar ska förse jorden med energi.
Marocko exporterar redan idag solel till Europa.
Citera
2022-01-13, 20:37
Medlem
Citat:
Du skrev att kossor inte äter halm. Hur mycket halm de får beror på mängden kraftfoder, äter de mycket kraftfoder så får de även mycket halm för att de ska må bra. Det beror också på tillgången på hö. När det är brist på hö så får de mer halm.

Ja, bönder sparar pengar på det viset. Annars äter inte kossor halm, utan föredrar tex hö.
Citera
2022-01-13, 20:58
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Ja, bönder sparar pengar på det viset. Annars äter inte kossor halm, utan föredrar tex hö.
Eftersom kossor får kraftfoder så äter de också halm. Det ingår.
Citera
2022-01-13, 21:42
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Eftersom kossor får kraftfoder så äter de också halm. Det ingår.
Kossor får halm om de går på mkt kraftfoder för att inte känna sig hungriga.
Halm är utfyllnad precis som människor åt barkbröd under svåra tider för att hålla borta hungern.
Halm är en skitdålig näringskälla och har en benägenhet att sabba matsmältningssystemet om de får för stora mängder. Dessutom kräver en diet av halm att korna måste ha mer vatten för att klara matsmältningen. Dricksvatten, en potentiellt kommande bristvara.

Så halm=utfyllnad och strö. Inte mat. Är det tillräcklig enkelt förklarat för att det ska gå in i huvudet på dig?
Citera
2022-01-13, 22:22
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Kossor får halm om de går på mkt kraftfoder för att inte känna sig hungriga.
Halm är utfyllnad precis som människor åt barkbröd under svåra tider för att hålla borta hungern.
Halm är en skitdålig näringskälla och har en benägenhet att sabba matsmältningssystemet om de får för stora mängder. Dessutom kräver en diet av halm att korna måste ha mer vatten för att klara matsmältningen. Dricksvatten, en potentiellt kommande bristvara.

Så halm=utfyllnad och strö. Inte mat. Är det tillräcklig enkelt förklarat för att det ska gå in i huvudet på dig?
Det är lögn. Som jag redan har bevisat används halm som foder och det innehåller näring, även om det är fattigare än hö, så är det inte befriat ifrån näring. Varför säger du emot lantbrukarna själva och Wikipedia? Halm används som foder, du ljuger.

Nej, man blandar in halm med kraftfoder därför att kossans matsmältning fungerar bättre då, det är anledningen.

Du skriver om en diet av halm och sen säger du emot dig själv och säger att halm inte är mat. Det är ju ren idioti det du skriver.

Kossor är anpassade för att kunna äta halm som en del av kosten. Vi är inte anpassade för att äta bark. Kossor kan ta till sig näring ifrån halm. Vi får Ingen näring ifrån bark. Din jämförelse håller inte.
Senast redigerad av saganshus 2022-01-13 kl. 22:35.
Citera
2022-01-13, 22:24
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iceman_88
när jag surfar runt här på FB, får jag höra av vissa att växthuseffekten inte existerar, kan någon förklara hur detta går för sig...jag tror själv att den finns men någon kan väll övertyga mig

skulle vara roligt med argument från båda sidor

Jag tror att den kan existera, nu igen 2022 har vi en ostabil vinter i södra Sverige, snön ligger inte kvar länge.
Citera
2022-01-13, 22:30
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Jag tror att den kan existera, nu igen 2022 har vi en ostabil vinter i södra Sverige, snön ligger inte kvar länge.
De varmaste sju uppmätta åren någonsin har alla inträffat efter 2014. Vilken tänkande människa som helst inser att vår planet värms upp och att det går snabbt.
Citera
2022-01-13, 22:32
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
De varmaste sju uppmätta åren någonsin har alla inträffat efter 2014. Vilken tänkande människa som helst inser att vår planet värms upp och att det går snabbt.

Jag minns runt 2011 var det inte då det var kraftiga snövintrar i södra Sverige?
Citera
2022-01-13, 22:37
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Jag minns runt 2011 var det inte då det var kraftiga snövintrar i södra Sverige?
Det är möjligt. Det går säkert att kolla på SMHI:s hemsida.
Citera
2022-01-13, 22:40
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Det är möjligt. Det går säkert att kolla på SMHI:s hemsida.

Well. Jag är i alla fall seriöst nyfiken på om det pågår en global uppvärmning eller om det inte gör det.

Jag tycker att båda sidor i ämnet verkar så extremt bergsäkra på sina åsikter och att de har den absoluta sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in