Citat:
Ursprungligen postat av
saganshus
Förbräning sker omedelbart och skog växer långsamt. Därför blir effekten att utsläppen inte kompenseras av nya träd på 60-70 år. Ruttna? Jag säger att vi ska använda skogen till att göra produkter och inte som bränsle. Vad har ruttna med saken att göra?
Dessutom så behöver skogen att det finns ruttnande träd, mängder av insekter är beroende av detta.
Narurskog lagrar oerhört mycket mer kol än plantageskog. Du kan inte jämföra mängden monoskog med riktig skog.
Det sker kontinuerligt. Man kan inte se det som du gör...
Och frågan är hur vi gör av med den biomassa som blir över. Dina barkkemikalier löser inte problemet, det har jag förklarat.
Vilka fabriker bygger vi som sväljer 20+ långtradare per dygn 24/7 med biobränsle?? Spånplattor är en mogen produkt som jag inte ser hur den kan växa...
Du väljer att bortse att en inte föraktlig del av trädet som fälldes blir virke som exporteras världen över. Det är inte bara i Sverige den virkesveden blir en kolsänka.
Pappret till "perstorpsplattor" exporteras världen över. En annan kolsänka, men då krävs det NBSM och högsta papperskvalitet.
Mycket av den svenska skogsindustrin producerar ju kolsänkor idag, är du säker på att den kolsänkan är mindre än marken i dina naturskogar?
Är det inte så att man räknar all avverkning som ett direkt utsläpp i den kalkylen, det är ju åt skogen?
Min mor fick elräkningen idag och ringde.. denna vintern önskar man ju man hade haft fjärrvärme eller hur?? Eller hur!!