Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-12, 23:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Jag ser det helt enkelt som otroligt att som skuggande GM gå före och ställa sig stilla när ens skuggning föregåtts av att just sannolikt förhindra att man uppdagas. Det är ren och skär psykologi. Det går inte ihop. Att du ens kan smälla till med något som "GM kanske ville se Palmes ögon innan han dog" visar ju bara hur oseriös du är.

Vem har sagt att LOP tittade extra på ett annat skylfönster?

Nej, jag utgår just från att AB lägger märke till att LOP och GM går förbi. Kan AB göra detta, vilket han gör, så förstår jag inte hur AB kan ha missat när GM går förbi LOP och AB och ställer sig vid entrén. Detta måste vara en förutsättning för att din teori ska hålla, vilket det inte gör.

Jag minns inte om uppgiften om ett skyltfönster till kom från sönerna, IK eller sjuksköterska.
Citera
2022-01-13, 00:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Människor tänker inte rationellt och överväger en massa saker när man skuggar och försöker komma ifatt sitt offer. GM är sannolikt inte ens särskilt långt efter LOP. Oavsett så känner antagligen GM att han har saken under kontroll. Varför ska GM i det läget tänka på apostahästar eller bilar som hinder?

Försök att rädda ditt ansikte? Nyss var GM nästintill rationell och försiktig i sitt skuggade och förföljande, men när jag sa han var väldigt nära länge så säger du att skuggare inte är rationella...

Om Palme kliver in i en bil eller livvakter kliver ut på gatan försämras GMs chanser att mörda Palme.

Vet han att de ska gå hela vägen hem så är det färre möjliga hinder, men för varje meter ökar risken att Palme märker nåt.
Citera
2022-01-13, 00:18
Medlem
Citat:
Sammantaget är det orimligt med en gärningsman som bara går förbi makarna och ställer sig vid entrén. Du utgår för mycket från devisen "allt är möjligt". Ja, det är också möjligt att gröna gubbar från rymden mördade Palme. Är det mer sant för det?

Hade LOP tittat på fler skyltfönster så är jag säker på att detta hade utretts.

AB lägger märke till att det går tre personer framför honom. Kan han lägga märke till dessa så borde han rimligtvis ha lagt märke till när GM gick förbi och ställde sig vid entrén. Sluta nu med dina ständiga "det kan ha varit så..." Det för inte diskussionen framåt.

Nej, det är inte orimligt att mördaren hamnade framför Palme. Ville han minska risken för att bli upptäckt och att folk skulle reagera på hans handlande så kunde han ju inte stanna till eller sakta ner farten varje gång paret Palme stannade till eller började gå långsammare. Därmed kan han ha "tvingats" passera Palme och därmed hamnat före Palme. Bättre förhör med LP kunde kanske ha bringat klarhet om det.

Och, givet förutsättningen att vi inte talar om ett välplanerat dåd utfört av kompetenta individer, så är ju Tunnelgatan såväl sista som bästa platsen för dådet innan man når folket kring Hötorget. Alltså blev mördaren tvungen att stanna upp och invänta Palme (observera dock att det naturligtvis bara handlar om ett ganska litet antal sekunder, inte att GM stannade upp för någon längre tid).
Citera
2022-01-13, 10:50
Medlem
Citat:
De drygt två timmarna GM väntar skulle jag nog säga ger en fingervisning om att det inte är en empatisk människa.

Hade GM haft minsta lilla tveksamheter så hade han nog fan någonstans under de två timmarna begett sig hem istället efter lite betänketid.

Jo. Men han står knappast och hökar utanför Grand i två timmar. Fast visst, ett engagemang för saken som överstiger det rent impulsiva uppvisar han ju.

Kan annars ibland tänka att han inte nödvändigtvis är övertygad om vad han ska göra när han står där och väntar. Att det kan vara nåt han vill se hur långt han kan driva. Sen bestämmer han sig när han märker hur ödet spelar honom fullständigt i händerna. Som om det mer eller mindre var meningen.
Citera
2022-01-13, 11:10
gjorde fel när jag sökte på palmemordsarkivet slog in fel år det är ju 2022 nu inte 2021
Senast redigerad av jajagvinner 2022-01-13 kl. 11:12.
Citera
2022-01-13, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nej, det är inte orimligt att mördaren hamnade framför Palme. Ville han minska risken för att bli upptäckt och att folk skulle reagera på hans handlande så kunde han ju inte stanna till eller sakta ner farten varje gång paret Palme stannade till eller började gå långsammare. Därmed kan han ha "tvingats" passera Palme och därmed hamnat före Palme. Bättre förhör med LP kunde kanske ha bringat klarhet om det.

Och, givet förutsättningen att vi inte talar om ett välplanerat dåd utfört av kompetenta individer, så är ju Tunnelgatan såväl sista som bästa platsen för dådet innan man når folket kring Hötorget. Alltså blev mördaren tvungen att stanna upp och invänta Palme (observera dock att det naturligtvis bara handlar om ett ganska litet antal sekunder, inte att GM stannade upp för någon längre tid).
Inget tyder på att LOP stannat upp.

Kruxet är fortfarande att AB måste ha sett GM gå förbi och ställa sig vid dekorima
Citera
2022-01-13, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ormstad omtalar två förhållanden. Dels att det är svårt att pricka huvudet under gång och att det innebär "ganska stora möjligheter" att överleva ett huvudskott. Dels att det är lättare att skjuta på något som är "en halvmeter brett och 70 cm högt", dvs ryggen. Var i höjd man träffar i den spelar ingen roll och på bredden har man "tio centimeter att gå på" (för att vara säker på utgången). Om man missar ryggmärgen "gör det inte så mycket".

Underförstått så är det "säkrare" att träffa ryggtavlan än huvudet. Och skottet var därmed "välplacerat".

Huvudskott. Det finns lite olika uppgifter, men dödligheten är omkring 95% (ca 90% avlider omedelbart). Av överlevande hamnar en stor del i vegetativt tillstånd. Vet man var man ska skjuta och använder rätt vapen torde man kunna nå mycket nära 100% säker och omedelbar död med denna metod.

I den sammanställda listan med attentat 1976-1996 finns 131 fall med skott mot huvudet. I 97% av dessa avlider offret. Ensamagerande GM i 2,3% av fallen. Notera att ingår även fall då samtidigt skjuts i andra kroppsdelar.

Ryggskott. För det första kan man med säkerhet säga att ett skott i kotpelaren eller ryggmärgen i brösthöjd och nedåt inte är i sig dödande. Det är nog till och med som så att träffas ingen annan vital struktur, så är sannolikheten för överlevnad ganska stor. Och det går uppenbarligen att skjuta förbi alla dessa vitala strukturer omkring ryggraden som Ormstad räknar upp.

Jag kan inte hitta någon undersökning som räknat på andel som överlever skott i spinalkanalen. Skott mot bröstregionen har dock betydligt högre överlevnad än huvudskott och skott mot kroppen (ej extremiteter) i allmänhet verkar ha överlevnad på 50% eller så.

Dock kan man sluta sig till att överleva skott som träffar ryggraden är någorlunda vanligt. Detta i och med att i länder med omfattande skjutvapenvåld så är en stor andel av traumatiska ryggmärgsskador inom sjukvården vapenrelaterade. I somliga grupper, dvs yngre män, den största andelen i vissa fall.

I sammanställningen av attentat vid tiden finns 16 fall med skott endast i ryggen. I närmare hälften av fallen överlever offret, inklusive vid träffar i ryggraden. Man kan även notera att GM är ensamagerande oorganiserad i 50% av dessa fall.

Detta tycks vederlägga det Ormstad uppger, att man har en stor ryggyta att träffa och samtidigt kunna vara säker på dödlig utgång. Det är uppenbarligen inte ovanligt förekommande att offer överlever skott i och omkring ryggraden. Det är inte vanligt att offer överlever skott i huvudet.

Om Ormstads bedömning ändå är riktig, så finns alltså ett mycket "säkert" och mindre motbjudande sätt att skjuta folk på. Räcker att bakifrån med ett skott pricka en yta på 10 X 70 cm för att vara säker. Varför används inte denna metod vid ett enda känt planlagt attentat vid tiden? Utom just i MOP, där attentatskommandot i sådana fall har kunskap i nivå med en professor i rättsmedicin. Och samtidigt väljer utdaterad och inadekvat ammunition och en kaotisk typ av plats som inte är aktuell vid några andra planlagda attentat. Osv.

Att skottet mot Palme skulle vara "välplacerat", som Ormstad uppger, är enligt mig ett ett exempel på det mycket vanliga tankefelet i detta ärende - att bedöma sakerna efter utfallet och inte efter hur en professionell GM rimligen bör ha tänkt på förhand.

Tittar du på denna videon så stämmer det fint med tillvägagångssättet. https://www.youtube.com/watch?v=lVjU_5BRAO0

Skillnaden är att i videon har han ett vapen som är ändamålsenligt för att skjuta flera skott i snabb följd. Jag tror att en S&W är vald för att det var vad man fick tag på just då som var ospårbart och detsamma gäller ammunitionen. Som vi vet så dog OP på fläcken och hans ben blev som kokt spaghetti redan tiondelar efter att första skottet träffat. GM hade helt enkelt inte tid att skjuta fler skott med en revolver. Kanske det andra skottet brinner av mot LP av misstag för att han tappar kontroll över situationen när OP faller fortare än vad han trott? Han tar ett steg tillbaka precis som mannen i videon. Han stoppar ner vapnet och lunkar ifrån platsen. Notera att han i videon precis som AB nämner använder sig av den lediga armen för att ta kontakt med offret, och hur han skjuter snett neråt för att han tar stöd med sin skotthand mot sina revben. Precis på det sättet som ingångshålet på OP är beskrivet i obduktionsrapport.

Vi söker då en person med militär bakgrund som inte initialt har begett sig till Sveavägen för att vara med i en mordkomplott, då hade nog planering och vapenval blivit annorlunda. Omständigheter gör att läget öppnar sig och därför blir vapenvalet som det blir. Det var säkert ingen stor sak då personen visste vad han gjorde och kunde hantera flera vapentyper.
Citera
2022-01-13, 12:03
Medlem
Citat:

Kruxet är fortfarande att AB måste ha sett GM gå förbi och ställa sig vid dekorima

Men hur uppmärksam kan AB förutsättas ha varit på folk han inte har någon anledning att registrera? Om jag lullade runt på en trottoar i väntan på något skulle jag inte kunna redogöra för vilka som nyss passerat.

Utesluter inte att GM passerar makarna Palme. På västra eller östra trottoaren. Att kliva fram vid korsningen har onekligen sina fördelar. Som sagt svårare att tajma in korsningen obemärkt om du är en direkt skugga.
Citera
2022-01-13, 12:18
Medlem
Hypnosförhöret med Anders Björkman.

https://drive.google.com/file/d/1XK81UzLmVR7rBwSJ8nnq_yY8m4v4diSV/view
Pol--E13-I 19880127 Anders Björkman
Citera
2022-01-13, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ormstad omtalar två förhållanden. Dels att det är svårt att pricka huvudet under gång och att det innebär "ganska stora möjligheter" att överleva ett huvudskott. Dels att det är lättare att skjuta på något som är "en halvmeter brett och 70 cm högt", dvs ryggen. Var i höjd man träffar i den spelar ingen roll och på bredden har man "tio centimeter att gå på" (för att vara säker på utgången). Om man missar ryggmärgen "gör det inte så mycket".

Underförstått så är det "säkrare" att träffa ryggtavlan än huvudet. Och skottet var därmed "välplacerat".

Huvudskott. Det finns lite olika uppgifter, men dödligheten är omkring 95% (ca 90% avlider omedelbart). Av överlevande hamnar en stor del i vegetativt tillstånd. Vet man var man ska skjuta och använder rätt vapen torde man kunna nå mycket nära 100% säker och omedelbar död med denna metod.

I den sammanställda listan med attentat 1976-1996 finns 131 fall med skott mot huvudet. I 97% av dessa avlider offret. Ensamagerande GM i 2,3% av fallen. Notera att ingår även fall då samtidigt skjuts i andra kroppsdelar.

Ryggskott. För det första kan man med säkerhet säga att ett skott i kotpelaren eller ryggmärgen i brösthöjd och nedåt inte är i sig dödande. Det är nog till och med som så att träffas ingen annan vital struktur, så är sannolikheten för överlevnad ganska stor. Och det går uppenbarligen att skjuta förbi alla dessa vitala strukturer omkring ryggraden som Ormstad räknar upp.

Jag kan inte hitta någon undersökning som räknat på andel som överlever skott i spinalkanalen. Skott mot bröstregionen har dock betydligt högre överlevnad än huvudskott och skott mot kroppen (ej extremiteter) i allmänhet verkar ha överlevnad på 50% eller så.

Dock kan man sluta sig till att överleva skott som träffar ryggraden är någorlunda vanligt. Detta i och med att i länder med omfattande skjutvapenvåld så är en stor andel av traumatiska ryggmärgsskador inom sjukvården vapenrelaterade. I somliga grupper, dvs yngre män, den största andelen i vissa fall.

I sammanställningen av attentat vid tiden finns 16 fall med skott endast i ryggen. I närmare hälften av fallen överlever offret, inklusive vid träffar i ryggraden. Man kan även notera att GM är ensamagerande oorganiserad i 50% av dessa fall.

Detta tycks vederlägga det Ormstad uppger, att man har en stor ryggyta att träffa och samtidigt kunna vara säker på dödlig utgång. Det är uppenbarligen inte ovanligt förekommande att offer överlever skott i och omkring ryggraden. Det är inte vanligt att offer överlever skott i huvudet.

Om Ormstads bedömning ändå är riktig, så finns alltså ett mycket "säkert" och mindre motbjudande sätt att skjuta folk på. Räcker att bakifrån med ett skott pricka en yta på 10 X 70 cm för att vara säker. Varför används inte denna metod vid ett enda känt planlagt attentat vid tiden? Utom just i MOP, där attentatskommandot i sådana fall har kunskap i nivå med en professor i rättsmedicin. Och samtidigt väljer utdaterad och inadekvat ammunition och en kaotisk typ av plats som inte är aktuell vid några andra planlagda attentat. Osv.

Att skottet mot Palme skulle vara "välplacerat", som Ormstad uppger, är enligt mig ett ett exempel på det mycket vanliga tankefelet i detta ärende - att bedöma sakerna efter utfallet och inte efter hur en professionell GM rimligen bör ha tänkt på förhand.

Väldigt märkligt om Ormstad menar att en träffyta på 70x10 cm innebär dödlig utgång. Är det verkligen så hon ska förstås?
Citera
2022-01-13, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Men hur uppmärksam kan AB förutsättas ha varit på folk han inte har någon anledning att registrera? Om jag lullade runt på en trottoar i väntan på något skulle jag inte kunna redogöra för vilka som nyss passerat.

Utesluter inte att GM passerar makarna Palme. På västra eller östra trottoaren. Att kliva fram vid korsningen har onekligen sina fördelar. Som sagt svårare att tajma in korsningen obemärkt om du är en direkt skugga.
Om AB kunde registrera GM och LOP gå jämsides så borde rimligen AB ha registrerat GM gå och ställa sig vid dekorima. Det var i stort sett folktomt där samtidigt som AB från nära håll tittade söderut
Citera
2022-01-13, 13:02
Medlem
Citat:

Eftersom vi ju nu talar om teorier, inte hårda fakta, så kan du inte bara fastslå att det.

Vad säger att GM, om vi håller fast vid antagandet att GM följt efter Palme från Grand, inte kan ha passerat dem nånstans ändå? Han kanske gick snabbare eller behövde öka takten.

Jag, om jag försöker tänka mig in i mördarens situation, tror faktiskt att jag skulle ha varit på östra sidan av Sveavägen redan från början och tänkt mig att skugga Palme från motsatta sidan av vägen. Det skulle minska risken för upptäckt väsentligt. Och sedan satsa på att korsa Sveavägen när det var dags att skrida till handling. I så fall kan mördaren ha legat framför Palme redan när de överraskande korsade Sveavägen och kom över på östra sidan. Eller kommit framför dem just då de korsade vägen och tappade tid samtidigt som mördaren insåg det olämpliga i att stanna upp precis när han antagligen var i Palmes synfält. Finns många möjligheter när man laborerar med teorier.

Och att Björkman måste ha sett? Nej, han var helt klart inte jätteobservant. Och det som händer vid berusning är ju främst att man tappar uppmärksamhet på omgivningen, medan man fortfarande kan vara ganska uppmärksam på det man fokuserar på. Nu vet jag inte hur berusad han var, men normalt så är det just de mindre viktiga (för individen i nuet) delarna av omvärlden som försvinner vid berusning, inte koncentrationen på det man har ögonen på.
Senast redigerad av Auric 2022-01-13 kl. 13:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in