Citat:
Ursprungligen postat av
hatavaccinpass
Inget tyder på att LOP stannat upp.
Kruxet är fortfarande att AB måste ha sett GM gå förbi och ställa sig vid dekorima
Eftersom vi ju nu talar om teorier, inte hårda fakta, så kan du inte bara fastslå att det.
Vad säger att GM, om vi håller fast vid antagandet att GM följt efter Palme från Grand, inte kan ha passerat dem nånstans ändå? Han kanske gick snabbare eller behövde öka takten.
Jag, om jag försöker tänka mig in i mördarens situation, tror faktiskt att jag skulle ha varit på östra sidan av Sveavägen redan från början och tänkt mig att skugga Palme från motsatta sidan av vägen. Det skulle minska risken för upptäckt väsentligt. Och sedan satsa på att korsa Sveavägen när det var dags att skrida till handling. I så fall kan mördaren ha legat framför Palme redan när de överraskande korsade Sveavägen och kom över på östra sidan. Eller kommit framför dem just då de korsade vägen och tappade tid samtidigt som mördaren insåg det olämpliga i att stanna upp precis när han antagligen var i Palmes synfält. Finns många möjligheter när man laborerar med teorier.
Och att Björkman måste ha sett? Nej, han var helt klart inte jätteobservant. Och det som händer vid berusning är ju främst att man tappar uppmärksamhet på omgivningen, medan man fortfarande kan vara ganska uppmärksam på det man fokuserar på. Nu vet jag inte hur berusad han var, men normalt så är det just de mindre viktiga (för individen i nuet) delarna av omvärlden som försvinner vid berusning, inte koncentrationen på det man har ögonen på.