Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-12, 23:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Du verkar ha en naiv människosyn. Finns människor som är kapabla till allt. Det finns människor till allt. Det här är en enstöring som väcker obehag hos flera människor. Minns hur en av de finska tjejerna från Grand på finsk tv för några år sedan i samband med SE-avslöjandet i det närmaste gråter när hon berättar om mannen som stirrar in mot foajen. Min åsikt är klar och tydlig om att det är en målmedveten och iskall person som inte kan känna empati. Tror till och med AB säger i tingsrätten att GM bara lunkar eller går från mordplatsen efter skotten. Som att det var en vanlig dag på jobbet fast exklusivt att GM var någon slags torped eller yrkesmördare. För en sådan agerar mer sofistikerat.

Vad är det som motsäger att han är känslolös eller empatilös bara för att han går 250 meter bakom?

Edit

Jag menade att hans promenad bakom LOP i 250 lite säger emot den enorma målmedvetenhet du nämner. Han är säkert ganska empatilös och känslokall.

Men om han vore så extrem som du menar så har han väl ingen anledning vänta 250m?
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-01-12 kl. 23:17.
Citera
2022-01-12, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag sa att hans promenad bakom LOP i 250 lite säger emot den enorma målmedvetenhet du nämner.
Hur går det emot att man är målmedveten?
Citera
2022-01-12, 23:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Hur går det emot att man är målmedveten?

Vänta 250 så att hinder kan komma mellan. Känns inte extremt målmedvetet.

"Ja här kommer vår bil"
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-01-12 kl. 23:25.
Citera
2022-01-12, 23:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Sammantaget är det orimligt med en gärningsman som bara går förbi makarna och ställer sig vid entrén. Du utgår för mycket från devisen "allt är möjligt". Ja, det är också möjligt att gröna gubbar från rymden mördade Palme. Är det mer sant för det?

Hade LOP tittat på fler skyltfönster så är jag säker på att detta hade utretts. Jag vet inte om det extra skyltfönstertittandet kom från sönerna, IK eller om det var en sjuksköterska.

AB lägger märke till att det går tre personer framför honom. Kan han lägga märke till dessa så borde han rimligtvis ha lagt märke till när GM gick förbi och ställde sig vid entrén. Sluta nu med dina ständiga "det kan ha varit så..." Det för inte diskussionen framåt.

Nej det är inte gröna gubbar. Vi har tre vittnen som säger saker jag tycker passar ihop. Den ena säger GM stod still några sekunder.

Hur skulle de utrett det? De vågade ju inte förhöra Lisbet.

Kunde han upptäcka en GM som går förbi borde han väl upptäcka LOP och GM som går förbi? Jämför äpplen och äpplen.

Du verkar inne på att AB missar LOP och GM när de passerar, då måste han väl kunna missa GM som passerar? Ren och skär logik.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-01-12 kl. 23:26.
Citera
2022-01-12, 23:29
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
34 år efter mordet!

Han säger inte så 1986. Han säger vid skyltfönstret, intill entrén. Även IM har rätt att få minnas fel 35 år senare.
Kommentar:
avfasningen ser för IM idag förmodligen ut att vara en logisk plats för GM att vänta på om man inte samtidigt ser avståndet till blodpölen där OP ramlat. Då är det enligt mig uppenbart att GM inte kan ha hunnit ut rakt bakom en promenerande OP och lyckas skjuta snett in mot T-baneuppgången med några dm mellan pipa och rygg*.

Som du skriver säger han inget om avfasningen 1986, utan han säger ”vid skyltfönstret”.

*) detta i kombination med hur högt skotthålet ligger gör också iden om ”handen på axeln” helt osannolik. Var och en kan pröva med ett pistolliknande föremål riktad några grader neråt. Sedan kan man pröva medan man promenerar… funkar inte om man inte har revolvern uppe i ansiktet.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-01-12 kl. 23:34.
Citera
2022-01-12, 23:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar:
avfasningen ser för IM idag förmodligen ut att vara en logisk plats för GM att vänta på om man inte samtidigt ser avståndet till blodpölen där OP ramlat. Då är det enligt mig uppenbart att GM inte kan ha hunnit ut rakt bakom en promenerande OP och lyckas skjuta snett in mot T-baneuppgången med några dm mellan pipa och rygg*.

Som du skriver säger han inget om avfasningen 1986, utan gan säger ”vid skyltfönstret”.

*) detta i kombination med hur högt skotthålet ligger gör också iden om ”handen på axeln” helt osannolik. Var och en kan pröva med ett pistolliknande föremål riktad några grader neråt. Sedan kan man pröva medan man promenerar… funkar inte om man inte har revolvern uppe i ansiktet.

Kan det ha varit armlyft inför tvåhandsfattning som uppfattades som en hand på revolver och en hand på axel? Eller att han drar i Palmes armbåge?

För det är väl ytterligare nån som säger detta om vänsterarmen?
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-01-12 kl. 23:36.
Citera
2022-01-12, 23:40
Medlem
OPK123s avatar
Jag kanske är tvåa på bollen här? Men ser att FMV:s Per Arvidsson blev ytterligare en person som fick ställa sig till den stora skaran av ungt avlidna personer knutna till MOP. Avled i mars förra året i en ålder av 62. Kanske inte purung, men inte lastgammal heller...
Citera
2022-01-12, 23:44
Medlem
Citat:
Vänta 250 så att hinder kan komma mellan. Känns inte extremt målmedvetet.

"Ja här kommer vår bil"
Vad för hinder menar du ska uppstå på en trottoar? Tror snarare GM känner att läget är under kontroll när han skuggar bakifrån och inte gör saker för förhastat.
Citera
2022-01-12, 23:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Vad för hinder menar du ska uppstå på en trottoar? Tror snarare GM känner att läget är under kontroll när han skuggar bakifrån och inte gör saker för förhastat.

Ett hinder för en ensam GM är väl att han inte riktigt kan vara säker på var de är på väg och att de enbart kommer använda apostlahästar. Det är ju ändå en otrolig chans han fått, den kan så snabbt försvinna för alltid. Tid är ett hot, det är självklart. Och ju längre han går efter ökar risken att misslyckas.
Citera
2022-01-12, 23:48
Medlem
Citat:
Nej det är inte gröna gubbar. Vi har tre vittnen som säger saker jag tycker passar ihop. Den ena säger GM stod still några sekunder.

Hur skulle de utrett det? De vågade ju inte förhöra Lisbet.

Kunde han upptäcka en GM som går förbi borde han väl upptäcka LOP och GM som går förbi? Jämför äpplen och äpplen.

Du verkar inne på att AB missar LOP och GM när de passerar, då måste han väl kunna missa GM som passerar? Ren och skär logik.
Jag ser det helt enkelt som otroligt att som skuggande GM gå före och ställa sig stilla när ens skuggning föregåtts av att just sannolikt förhindra att man uppdagas. Det är ren och skär psykologi. Det går inte ihop. Att du ens kan smälla till med något som "GM kanske ville se Palmes ögon innan han dog" visar ju bara hur oseriös du är.

Vem har sagt att LOP tittade extra på ett annat skylfönster?

Nej, jag utgår just från att AB lägger märke till att LOP och GM går förbi. Kan AB göra detta, vilket han gör, så förstår jag inte hur AB kan ha missat när GM går förbi LOP och AB och ställer sig vid entrén. Detta måste vara en förutsättning för att din teori ska hålla, vilket det inte gör.
Citera
2022-01-12, 23:52
Medlem
Citat:
Ett hinder för en ensam GM är väl att han inte riktigt kan vara säker på var de är på väg och att de enbart kommer använda apostlahästar. Det är ju ändå en otrolig chans han fått, den kan så snabbt försvinna för alltid. Tid är ett hot, det är självklart. Och ju längre han går efter ökar risken att misslyckas.
Människor tänker inte rationellt och överväger en massa saker när man skuggar och försöker komma ifatt sitt offer. GM är sannolikt inte ens särskilt långt efter LOP. Oavsett så känner antagligen GM att han har saken under kontroll. Varför ska GM i det läget tänka på apostahästar eller bilar som hinder?
Citera
2022-01-12, 23:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag ser det helt enkelt som otroligt att som skuggande GM gå före och ställa sig stilla när ens skuggning föregåtts av att just sannolikt förhindra att man uppdagas. Det är ren och skär psykologi. Det går inte ihop. Att du ens kan smälla till med något som "GM kanske ville se Palmes ögon innan han dog" visar ju bara hur oseriös du är.

Vem har sagt att LOP tittade extra på ett annat skylfönster?

Nej, jag utgår just från att AB lägger märke till att LOP och GM går förbi. Kan AB göra detta, vilket han gör, så förstår jag inte hur AB kan ha missat när GM går förbi LOP och AB och ställer sig vid entrén. Detta måste vara en förutsättning för att din teori ska hålla, vilket det inte gör.

Försiktig skuggning? 10 m bakom på övergångsstället och vid La carterie. Blivit sedd av Mårten. Är det att förhindra att uppdagas?

Det var ett av flera olika alternativ. Oseriöst fastna för ett exempel...

Fast AB säger väl att han inte ser dom gå förbi? Det verkar helt tydligt som att han missar att de går förbi. Och det är rent logiskt eftersom han står långt ut på trottoaren och tittar långt söderut.

Man kan också tänka så här: om inte NF ser AB när han går norrut, är det då orimligt att AB missar nån i ungefär samma position som NF fsdt gående söderut några sekunder senare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in