Citat:
Ursprungligen postat av
BerraSWE
Man kanske trodde att Gerd hade antecknat något om mötet och därför tog med sig handväskan för att röja undan bevis.
Kanske drog mördarna till Göteborg.
Det låter knappast troligt, men vad vet man. Jag är inte överdrivet påläst på detta fall, men låt mig slänga ur mig en hypotes. Egentligen grundar den sig på två saker: stölden av handväskan samt att Polisen om jag minns rätt säkrade två olika sorters skoavtryck (43,5 respektive 38) i huset. Jag utgår från att avtrycken har med brottet att göra.
Två personer (man och kvinna) anländer till gården i bil. Kvinnan är inte särskilt bekväm med ämnet som ska avhandlas då det är infekterat och konfliktfyllt. Hon stannar i bilen medan mannen går ur, fram till Tor och börjar diskutera. De två försvinner in i ladugården. Ur ur huset kommer strax Gerd. Jag tänker mig att kvinnan i bilen nu kommer att få sitt livs chock, när Gerd kommer tillbakarusande bara för att överfallas och mördas på gårdsplanen.
Ur bilen tar sig nu min hypotetiska kvinna. Hon lär vara hysterisk. Nu har gärningsmannen två kroppar och en skrikande, skällande flickvän (eller hur relationen nu ser ut) att hantera. Därför göms heller inte Gerd utan han nöjer sig med att släpa in henne i ladan.
I detta läge ryter han åt kvinnan att lugna ned sig och hjälpa till istället. Jag är inte så säker på att de rotar igenom huset i jakt på något specifikt föremål att ta med sig. Vad om de är på jakt efter något som ska hjälpa dem i den uppkomna situationen? Brännbara vätskor? Det vore inte heldumt att sätta eld på ladugården i det här läget. Det skulle vara intressant att veta exakt vilka skåp/rum det letades i.
De hittar ingen dylikt och lämnar huset. Kvinnan rycker med sig handväskan (som jag gissar fanns i hallen?). De grälar fortfarande om det som hänt. Mannen kommer att sätta sig i bilen och försvinna med mordvapnet. Kvinnan kommer ilsket att marschera iväg till fots, vilket kan förklara varför handväskan hittas där den gör. Det är också kvinnan som försöker använda Gerds bankomatkort senare under dygnet.
Ungefär såhär tänker jag mig att det kan ha gått till. Mitt problem blir att de hittade affärsdokument vid handväskan och den biten får jag inte ihop med resten.
Tyvärr tror jag inte att det upphittade DNA-et har något med dubbelmordet att göra, utan tvärtom har gjort att mördaren kommit undan.