2022-01-12, 23:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Det fetade.Har inte släkting eller granne uteslutits genom DNA?Antar att Granne och släktingar testats redan?

Jag tror inte grannarna som flyttade är testade, GH tog skilsmässa efter morden som jag förstår det.
Citera
2022-01-13, 00:15
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Lite märkligt att ingen av Tors barn kan dra sig till minnes vad Tor har sålt, vad som föranlett alla dessa turer till Brattås, köpeavtal, kontant del- och slutbetalning - och att de blir ihjälslagna i slutändan.

Jag menar, så många grejer finns det inte på en gammal bondgård som är värda 20 papp. Och att ingen av de närmaste inte kan dra sig till minnes att Tor sålde någonting, mot en större summa pengar, Tor måste ha varit väldigt hemlighetsfull av sig.

Och lite märkligt att GM åker hela vägen till Brattås för att göra en kontant slutbetalning, det gick ju att göra banköverföringar även på den tiden.

Lite konstigt är det att ingen av hans närmaste kände till någonting om affärerna.

Men annars vet jag minst två stycken bönder som håller på med försäljning av blommor och grönsaker, frukt och bär bakom statens rygg och tjänar bra pengar på det. De håller det helt hemligt för sina familjer och tar bara betalt i kontanter. En vet jag har några hundratusen undanstoppat på gården.

Brattås-dubbelmordet har mer och mer blivit ett intressant fall för mig tack vare denna tråd.
Jag hoppas att vi kan se en lösning snart.
Citera
2022-01-13, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Varför försöker man ta ut pengar från Gerds bankomatkort samtidigt som man lämnade Tors plånbok med flera tusen kronor i?

Jag begriper överhuvudtaget inte varför gärningsmannen tar med sig Gerds handväska? Vad han än letade efter låg det knappast där. Låg det något annat han var intresserad av i den kunde han väl rotat igenom den på plats. Den där handväskan stör mig något enormt i det här fallet. Den har gjort mig benägen att tänka mig två gärningspersoner, en man (som mördar) och en kvinna som hjälper till att leta igenom huset och som i samband med det tar med sig handväskan.
Citera
2022-01-13, 05:46
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Jag begriper överhuvudtaget inte varför gärningsmannen tar med sig Gerds handväska? Vad han än letade efter låg det knappast där. Låg det något annat han var intresserad av i den kunde han väl rotat igenom den på plats. Den där handväskan stör mig något enormt i det här fallet. Den har gjort mig benägen att tänka mig två gärningspersoner, en man (som mördar) och en kvinna som hjälper till att leta igenom huset och som i samband med det tar med sig handväskan.

Ja och den hittades väl sen långt utanför tomten? Var det inte så?
Citera
2022-01-13, 08:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Ja och den hittades väl sen långt utanför tomten? Var det inte så?

Man kanske trodde att Gerd hade antecknat något om mötet och därför tog med sig handväskan för att röja undan bevis.
Kanske drog mördarna till Göteborg.
Citera
2022-01-14, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Man kanske trodde att Gerd hade antecknat något om mötet och därför tog med sig handväskan för att röja undan bevis.
Kanske drog mördarna till Göteborg.

Det låter knappast troligt, men vad vet man. Jag är inte överdrivet påläst på detta fall, men låt mig slänga ur mig en hypotes. Egentligen grundar den sig på två saker: stölden av handväskan samt att Polisen om jag minns rätt säkrade två olika sorters skoavtryck (43,5 respektive 38) i huset. Jag utgår från att avtrycken har med brottet att göra.

Två personer (man och kvinna) anländer till gården i bil. Kvinnan är inte särskilt bekväm med ämnet som ska avhandlas då det är infekterat och konfliktfyllt. Hon stannar i bilen medan mannen går ur, fram till Tor och börjar diskutera. De två försvinner in i ladugården. Ur ur huset kommer strax Gerd. Jag tänker mig att kvinnan i bilen nu kommer att få sitt livs chock, när Gerd kommer tillbakarusande bara för att överfallas och mördas på gårdsplanen.

Ur bilen tar sig nu min hypotetiska kvinna. Hon lär vara hysterisk. Nu har gärningsmannen två kroppar och en skrikande, skällande flickvän (eller hur relationen nu ser ut) att hantera. Därför göms heller inte Gerd utan han nöjer sig med att släpa in henne i ladan.

I detta läge ryter han åt kvinnan att lugna ned sig och hjälpa till istället. Jag är inte så säker på att de rotar igenom huset i jakt på något specifikt föremål att ta med sig. Vad om de är på jakt efter något som ska hjälpa dem i den uppkomna situationen? Brännbara vätskor? Det vore inte heldumt att sätta eld på ladugården i det här läget. Det skulle vara intressant att veta exakt vilka skåp/rum det letades i.

De hittar ingen dylikt och lämnar huset. Kvinnan rycker med sig handväskan (som jag gissar fanns i hallen?). De grälar fortfarande om det som hänt. Mannen kommer att sätta sig i bilen och försvinna med mordvapnet. Kvinnan kommer ilsket att marschera iväg till fots, vilket kan förklara varför handväskan hittas där den gör. Det är också kvinnan som försöker använda Gerds bankomatkort senare under dygnet.

Ungefär såhär tänker jag mig att det kan ha gått till. Mitt problem blir att de hittade affärsdokument vid handväskan och den biten får jag inte ihop med resten.

Tyvärr tror jag inte att det upphittade DNA-et har något med dubbelmordet att göra, utan tvärtom har gjort att mördaren kommit undan.
Citera
2022-01-16, 00:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Jag tror inte grannarna som flyttade är testade, GH tog skilsmässa efter morden som jag förstår det.

Vad du tror och förstår går inte att ta på allvar, troll troll. Du har i stort sett misstänkt allt och alla och kommit dragande med fullständigt huvudlösa teorier. 800 topsningar men inte grannarna som flyttade, ja i din värld.
Citera
2022-01-16, 08:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kaylin
Vad du tror och förstår går inte att ta på allvar, troll troll. Du har i stort sett misstänkt allt och alla och kommit dragande med fullständigt huvudlösa teorier. 800 topsningar men inte grannarna som flyttade, ja i din värld.

Nja har inte nämnt någon som inte redan varit uppe för diskussion, och som redan nämnts av andra i tråden, varken i Brattås eller Eva mordet. Och jag skriver aldrig ut fulla namn som andra gör.
Men du verkar bara citera mig, du har nog flera användare här vilket också kan tyckas trolligt.
Har dock mina teorier klara i båda fallen så nu får man väl bara vänta på DNA i Brattås och om Eva mordet kan vara nästa fall efter Brattås för Kalla Fall gruppen. Vad vi alla vill är att sanningen kommer fram.
I båda fallen är det hänsynslösa mördare som inte borde kommit undan.
Senast redigerad av BerraSWE 2022-01-16 kl. 08:34.
Citera
2022-01-16, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaylin

Jag tror inte det upphittade DNA-et har med mordet att göra. Har de yppat något om vart de säkrat det? Min tro är att de testar folk mot något som har noll och intet med saken att göra, varpå de aldrig får någon träff.

Motivet är helt uppenbart av personlig karaktär så rimligtvis är gärningsmannen topsad tidigt i utredningen. Enda ljuspunkten är att han lär haft svårt att sova den natten, då han bör ha varit övertygad om att han skulle åka dit.
Citera
2022-01-16, 10:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Jag tror inte det upphittade DNA-et har med mordet att göra. Har de yppat något om vart de säkrat det? Min tro är att de testar folk mot något som har noll och intet med saken att göra, varpå de aldrig får någon träff.

Motivet är helt uppenbart av personlig karaktär så rimligtvis är gärningsmannen topsad tidigt i utredningen. Enda ljuspunkten är att han lär haft svårt att sova den natten, då han bör ha varit övertygad om att han skulle åka dit.

Dom kan ha topsat en släkting till mördaren eftersom man uppenbarligen har ett 20 tal DNA träffar, som Peter Sjölund bara väntar på att få nysta i.
Detta är ett trumfkort som utredningen sitter på.
Problemet är att man har en mördare och en medhjälpare i detta fallet.
Frågan är varför lojaliteten har funnits så länge ?
Jag tror det var en far och son, skostorlek 43 och 38.
Sonen kanske undrar varför pappan tar sån tid och går ut för att leta honom, han sitter kvar i bilen.
Kanske är det sonen som skadar sig på något och börjar blöda.
Inte nödvändigtvis att det behöver ha varit en man och en kvinna.
Gerd blir nyfiken när sonen går ut ur bilen och då upptäcker mördaren Gerd.
Citera
2022-01-23, 17:58
Medlem
Det är någon i närheten som inte gillade försäljningen av skogen/ägorna så någon som har mark som gränsar mot deras gård el liknande. El någon som var spekulant på marken som såldes. O dessutom så vet alla i byn vem som gjorde det men ingen vågar prata då de är rädd för personerna.
Citera
2022-01-23, 23:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Meandmyfriends
Det är någon i närheten som inte gillade försäljningen av skogen/ägorna så någon som har mark som gränsar mot deras gård el liknande. El någon som var spekulant på marken som såldes. O dessutom så vet alla i byn vem som gjorde det men ingen vågar prata då de är rädd för personerna.

Jo vem kan det vara. Är många som verkar ha flyttat från Brattås sista åren, kanske är allmänt dålig stämning där sedan morden?
Eller lever folk som inget har hänt?
Finns ju inte många kvar av ursprungsbefolkningen på Brattås om man säger så. Båda närmaste grannarna /karlarna flyttade ju därifrån. Kvar blev kvinnorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in