Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Säg att två kusiner (ena på fadern, andra på modern) till GM testats. Om jag begriper det här med DNA-släktforskning rätt så utgör ju relevant data som kan bidra till att identifiera GM (som en gemensam släkting till de båda). Däremot vet jag inte om det är tillåtet att gå till väga på det viset.
Samma sak om dessa båda kusiner hade delat sin DNA med en av de databaser som polisen kan använda sig av.
Om jag minns rätt (och förstått det rätt) Så polisens DNA på den tiden består av 15 baspar vilket betyder att man mer eller mindre måste ha en direkt träff.
Men DNAsläktforkarnas metoder analyserar 700.000 baspar. Då kan man få en träff på en väldigt avlägsen släkting. Typ din tremännings pyssling/ kusin/ mosters son.
Utifrån det bygger man ett släktträd från den sonen till en tidig anfader som kan ha levt på 1700-talet. Sedan bygger man det släktträdet nedåt tills du hittar ett fåtal nu levande släktingar som man får testa.
I Lindköpingsfallet så fick man gå tillbaka till 1700-talet och när du gick nedåt i trädet så slutade det i två personer. Gärningsmannen och hans bror. Brorsan gick lätt att utesluta i det fallet.
Hur som helst skall det här bli spännande att följa. Hoppas dethär leder till en lösning.
Dags att flytta tråden till Aktuella Krimanalfall