Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-12, 22:41
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Ja, allt är möjligt. Frågan är om det är rimligt. Mitt svar är nej eftersom den rörelsen är alldeles för kort för att det ska ens uppfattas som ett sällskap. Snarare mer som en blixt från klar himmel.

Morelius är ett osäkert vittne. Man kan inte skylla på att det gått 34 år sedan. Ett säkert vittne håller fast vid sin sak. Att förflytta GM från entrén till mitten av avfasningen är inte trovärdigt.

Sen förstår jag heller inte det logiska med att som gärningsman gå förbi LOP och ställa sig vid entren till dekorima. Vad tjänar GM på det? Utöver att AB inte ens lägger märke till att GM står vid entrén?

Det finns inget att uppfatta, det var bara en slump att två nyktra vittnen ser LOP och GM sekundrar innan det smäller? Jag hävdar att det är något som rör sig som gör att de väljer rikta blicken dit.

Om han säger två helt olika saker 1986 och 2020 så måste jag ju kunna skylla på åren. Precis som vi gör med LL.

Är det inte trovärdigt flytta GM 5 meter? NF flyttade LOP över 100 m. AH är ibland först till Palme, ibland inte.

AB lägger inte märke till LOP och GM när de kommer, så det är inte konstigt att inte reagera på en GM som stannar 30m från hans bank. Det kanske är samma anledning till att AB noterar de tre.

Det är tre vittnen som av nån anledning noterar sällskapet sekundrar innan det smäller. Kan ju finnas en anledning...

Han behöver inte tjäna på det, det behöver inte va logiskt. Ett plötsligt stopp på LOP, det har väl varit uppe vittnesmål om en titt i ett andra skyltfönster. Han kan ha varit på väg att skjuta tidigare, ökat farten och inte vågat eller sett AB så han fått passera utan att skjuta. Han kan ha tänkt han ville se Palme i ögonen. Palme var en vaken person, om någon var 10 meter bakom vid övergångsstället, och vidLa Carterie och 10 m efter vid bankomaten så är det ju inte omöjligt han bromsat upp och släppt förbi. Jag gissar att en person med sån hotbild kan tycka folk är obehagliga.

LOP är närmare fasaden vid mordet än vid La Carterie, kan tyda på ett extra fönstertittande.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-01-12 kl. 22:44.
Citera
2022-01-12, 22:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
"...jag uppfattade honom som att han stod där."

"Jag är inte helt säker på den uppgiften..."

"...men jag uppfattade det att..."

"Jag uppfattade som att..."

"...efteråt så uppfattar jag det som att...”

Minst fem reservationer på bara några få meningar om något som det är busenkelt att redogöra för om man faktiskt vet.

Jag uppfattar det som att Inge inte vet.

Ja, men kan du svära på om han är osäker på om GM alls stått still eller om han är osäker på att GM stått och väntat?

"Han stod på Sveavägen. Han stod vid kåken hörnan Sveavägen & Tunnelgatan"

Du tolkar "uppfatta" per automatik som en tvekan...
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-01-12 kl. 22:47.
Citera
2022-01-12, 22:49
Medlem
p.norths avatar
2.56 i klippet https://m.youtube.com/watch?v=vOpVTldBb8A&t=84s
Borde inte dessa 2 herrar sett nå?
Citera
2022-01-12, 22:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Tror inte GM tvekade. Han verkar känslokall och utan empati. Att han står flera timmar utanför grand och väntar på makarna vittnar också om att det är en enstöring som inte kan känna empati.

Sättet GM rör sig när han dyker upp bakom Palme och skjuter vittnar om en gärningsman som verkligen är målmedveten.

Jag tror att hur kallsinnig och empatilös man än är så tar det emot skjuta en statsminister. För det är en livsförändring för den egna personen.

Om han var så känslolös och empatilös så är det väl konstigt att han går bakom 250 meter innan han skjuter?

Du fick till cirkelresonemang med sista stycket, "mördaren kan inte ha tvekat, för han tvekade inte".
Citera
2022-01-12, 22:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Tror inte GM tvekade. Han verkar känslokall och utan empati. Att han står flera timmar utanför grand och väntar på makarna vittnar också om att det är en enstöring som inte kan känna empati.

Sättet GM rör sig när han dyker upp bakom Palme och skjuter vittnar om en gärningsman som verkligen är målmedveten.

Jag tror att hur kallsinnig och empatilös man än är så tar det emot skjuta en statsminister. För det är en livsförändring för den egna personen.

Om han var så känslolös och empatilös så är det väl konstigt att han går bakom 250 meter innan han skjuter?

Du fick till cirkelresonemang med sista stycket, "mördaren kan inte ha tvekat, för han tvekade inte".

Men också en självmotsägelse. En målmedveten 250 m lång ansats?
Citera
2022-01-12, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
I den mån vi vet något om hur GM rörde sig före mordet tror jag det säger väldigt lite om vad som rörde sig i hans skalle.
De drygt två timmarna GM väntar skulle jag nog säga ger en fingervisning om att det inte är en empatisk människa.

Hade GM haft minsta lilla tveksamheter så hade han nog fan någonstans under de två timmarna begett sig hem istället efter lite betänketid.
Citera
2022-01-12, 22:59
Medlem
Här får jag uppfattningen att Holmer inte ens vill fråga fru Palme om hennes medverkan i rekonstruktionen.

Från ledningsgruppens protokoll.1986-04-04
" Rekonstruktionen. Holmer upplyser om att KG Svensson önskar att fru Palme är med på rekonstruktionen
Holmer kommer inte att väcka den frågan med fru Palme."

"Stulna vapen. Linder och Lange upplyser om att det är 10 stycken Smith & Wesson som är anmält stulna i dag"

https://drive.google.com/file/d/10wVq_XIGHF3TnoCCRd9HnwpcyrOISMlO/view
Citera
2022-01-12, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det finns inget att uppfatta, det var bara en slump att två nyktra vittnen ser LOP och GM sekundrar innan det smäller? Jag hävdar att det är något som rör sig som gör att de väljer rikta blicken dit.

Om han säger två helt olika saker 1986 och 2020 så måste jag ju kunna skylla på åren. Precis som vi gör med LL.

Är det inte trovärdigt flytta GM 5 meter? NF flyttade LOP över 100 m. AH är ibland först till Palme, ibland inte.

AB lägger inte märke till LOP och GM när de kommer, så det är inte konstigt att inte reagera på en GM som stannar 30m från hans bank. Det kanske är samma anledning till att AB noterar de tre.

Det är tre vittnen som av nån anledning noterar sällskapet sekundrar innan det smäller. Kan ju finnas en anledning...

Han behöver inte tjäna på det, det behöver inte va logiskt. Ett plötsligt stopp på LOP, det har väl varit uppe vittnesmål om en titt i ett andra skyltfönster. Han kan ha varit på väg att skjuta tidigare, ökat farten och inte vågat eller sett AB så han fått passera utan att skjuta. Han kan ha tänkt han ville se Palme i ögonen. Palme var en vaken person, om någon var 10 meter bakom vid övergångsstället, och vidLa Carterie och 10 m efter vid bankomaten så är det ju inte omöjligt han bromsat upp och släppt förbi. Jag gissar att en person med sån hotbild kan tycka folk är obehagliga.

LOP är närmare fasaden vid mordet än vid La Carterie, kan tyda på ett extra fönstertittande.
Tycker du spekulerar väldigt vilt. Vadå "ville kanske se OP i ögonen innan han dog". En människa som vill smyga upp efter sitt offer går inte före och står vid entrén och drar åt sig uppmärksamhet från sitt offer. Det finns heller inget som tyder på ett extra fönstertittande eller att LOP helt plötsligt får ett abrupt stopp. Jag ser det som fullständigt uteslutet att AB lägger märke till att GM ensam går förbi och ställer sig vid entrén när AB tittar söderut. Att han först lägger märke till GM och LOP som ett sällskap som går förbi honom tyder på att han gör den iakttagelsen av dessa människor för första gången.

Utgå ifrån logik, rimlighet och sunt förnuft.
Citera
2022-01-12, 23:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Men vi håller nog alla med om att SVT borde ha stoppat IM från att berätta om hur mördaren väntade flera minuter. Jag tycker synd om honom. Det är inte hans fel att han upplevde denna hemska händelse och tvingades bli en spelare.

Vad tror ni om AB, var han verkligen så nära som han säger? Jag tycker ju att vittnen borde nämna honom i samband med skotten. Men de säger väl bara att han gömmer sig efter skotten. Synd om den killen också.
Citera
2022-01-12, 23:09
Medlem
Citat:

Du verkar ha en naiv människosyn. Finns människor som är kapabla till allt. Det finns människor till allt. Det här är en enstöring som väcker obehag hos flera människor. Minns hur en av de finska tjejerna från Grand på finsk tv för några år sedan i samband med SE-avslöjandet i det närmaste gråter när hon berättar om mannen som stirrar in mot foajen. Min åsikt är klar och tydlig om att det är en målmedveten och iskall person som inte kan känna empati. Tror till och med AB säger i tingsrätten att GM bara lunkar eller går från mordplatsen efter skotten. Som att det var en vanlig dag på jobbet fast exklusivt att GM var någon slags torped eller yrkesmördare. För en sådan agerar mer sofistikerat.

Vad är det som motsäger att han är känslolös eller empatilös bara för att han går 250 meter bakom?
Citera
2022-01-12, 23:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Tycker du spekulerar väldigt vilt. Vadå "ville kanske se OP i ögonen innan han dog". En människa som vill smyga upp efter sitt offer går inte före och står vid entrén och drar åt sig uppmärksamhet från sitt offer. Det finns heller inget som tyder på ett extra fönstertittande eller att LOP helt plötsligt får ett abrupt stopp. Jag ser det som fullständigt uteslutet att AB inte lägger märke till att GM ensam går förbi och ställer sig vid entrén när AB tittar söderut. Att han först lägger märke till GM och LOP som ett sällskap som går förbi honom tyder på att han gör den iakttagelsen av dessa människor för första gången.

Utgå ifrån logik, rimlighet och sunt förnuft.

Logik, rimlighet och sunt förnuft är att inse att det finns en hel del alternativ till "ologiskt att gå förbi". Det finns som sagt flera scenarion där han hamnar söder om LOP.

Jag är ganska säker på att man pratat om att nån sagt de kollade i något mer skyltfönster.

Var befinner han sig när han ser söderut? Jo ute mot vägbanan till - 6-7 m från fasaden. Själva tittandet efter kollegorna är en anledning till att inte se GM.

Ser han verkligen de tre passera, det minns jag inte? Han märker väl bara plötsligt att han har tre framför sig? Kan han missa tre passera så kan han missa en som passerar.
Citera
2022-01-12, 23:14
Medlem
Citat:
Logik, rimlighet och sunt förnuft är att inse att det finns en hel del alternativ till "ologiskt att gå förbi". Det finns som sagt flera scenarion där han hamnar söder om LOP.

Jag är ganska säker på att man pratat om att nån sagt de kollade i något mer skyltfönster.

Var befinner han sig när han ser söderut? Jo ute mot vägbanan till - 6-7 m från fasaden. Själva tittandet efter kollegorna är en anledning till att inte se GM.

Ser han verkligen de tre passera, det minns jag inte? Han märker väl bara plötsligt att han har tre framför sig? Kan han missa tre passera så kan han missa en som passerar.
Sammantaget är det orimligt med en gärningsman som bara går förbi makarna och ställer sig vid entrén. Du utgår för mycket från devisen "allt är möjligt". Ja, det är också möjligt att gröna gubbar från rymden mördade Palme. Är det mer sant för det?

Hade LOP tittat på fler skyltfönster så är jag säker på att detta hade utretts.

AB lägger märke till att det går tre personer framför honom. Kan han lägga märke till dessa så borde han rimligtvis ha lagt märke till när GM gick förbi och ställde sig vid entrén. Sluta nu med dina ständiga "det kan ha varit så..." Det för inte diskussionen framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in