2022-01-12, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det kanske han sa. Det kan ju ha varit polisen som skrev ner tipset som missade det.

Jag hävdar ju att han 1986 berättar en historia som går ihop med det AB och AD säger.

Och ja, att GM väntade längre än några sekunder är helt klart osäkert.

Men återigen då Inge svart på vitt:

"Han stod på Sveavägen. Han stod vid kåken hörnan Sveavägen & Tunnelgatan. Han kom inte från Sveavägen, utan jag uppfattade honom som att han stod där.
Jag är inte helt säker på den uppgiften, men jag uppfattade det att han kom, han stod där redan när jag satt i bilen, och när paret kom så gick han ut från väggen och gick upp bakom.
Jag uppfattade som att han stod, nu efteråt så uppfattar jag det som att han måste ha stått och väntat.”

Det finns noll anledning att krumbukta sig så här mycket om nåt så enkelt om det inte är förenat med en massa osäkerhet. Minns han att mördaren stod och väntade så gjorde han väl det. Det är ju bara att säga. Vad i detta kräver en omständlig monolog till svar?
Citera
2022-01-12, 22:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Då är din teori att GM går ikapp och ställer sig vid dekorima och inväntar LOP. Där kan jag inte hålla med. Precis som jag förklarat i inlägget innan.

Det är inte min teori. Det är en klar möjlighet, och sägs inte emot av vittnen. För mig är det skit samma. Men jag föredrar att få med mig så många vittnen som möjligt.
Citera
2022-01-12, 22:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Sen är det väl i sig inte så intressant om GM stått och väntat vid Dekorima i nån halvminut eller följt makarna Palme hela vägen. Kom från Grand gjorde han högst troligt hur som helst.

Vem har sagt en halv minut? Varken jag eller IM.
Citera
2022-01-12, 22:25
Medlem
Citat:
Vem har sagt en halv minut? Varken jag eller IM.

Jag säger en halvminut för det är väl det eller max en minut jag är beredd att ge en Dekorima-man som följt makarna Palme från Grand. Jag lutar som sagt var mot att han fanns utanför biografen.
Citera
2022-01-12, 22:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Men återigen då Inge svart på vitt:

"Han stod på Sveavägen. Han stod vid kåken hörnan Sveavägen & Tunnelgatan. Han kom inte från Sveavägen, utan jag uppfattade honom som att han stod där.
Jag är inte helt säker på den uppgiften, men jag uppfattade det att han kom, han stod där redan när jag satt i bilen, och när paret kom så gick han ut från väggen och gick upp bakom.
Jag uppfattade som att han stod, nu efteråt så uppfattar jag det som att han måste ha stått och väntat.”

Det finns noll anledning att krumbukta sig så här mycket om nåt så enkelt om det inte är förenat med en massa osäkerhet. Minns han att mördaren stod och väntade så gjorde han väl det. Det är ju bara att säga. Vad i detta kräver en omständlig monolog till svar?

Fast det osäkra i det du citerar är ju om mannen väntat, inte att han stått. Att han stått några sekunder verkar ju vara det han är säker på.

Jag tycker inte han motsäger att mannen stått, men att han tvekar på om mannen stått och väntat (en stund)
Citera
2022-01-12, 22:28
Medlem
Citat:
Nej han behöver inte alls se GM komma till Dekorima. För IM sitter inte och kollar rakt på dekorima...

Det kan faktiskt vara rörelsen mellan GM och LOP som gör att AD och IM tittar mot sällskapet.

Prata om osäkra vittnen. Hur säker känns AB på att de tre gick framför honom hela sträckan han gick fram till mordplatsen? Inte alls skulle jag säga. För han säger väl att han vet de går ihop framför honom typ 5 meter? AB har ju förmodligen befunnit sig på gatan utanför banken 1-2 minuter sen hans kollegor gått, han kan ju ha varit mellan Tunnelgatan och reklamskylten när han började gå hem.
Ja, allt är möjligt. Frågan är om det är rimligt. Mitt svar är nej eftersom den rörelsen är alldeles för kort för att det ska ens uppfattas som ett sällskap. Snarare mer som en blixt från klar himmel.

Morelius är ett osäkert vittne. Man kan inte skylla på att det gått 34 år sedan. Ett säkert vittne håller fast vid sin sak. Att förflytta GM från entrén till mitten av avfasningen är inte trovärdigt.

Sen förstår jag heller inte det logiska med att som gärningsman gå förbi LOP och ställa sig vid entren till dekorima. Vad tjänar GM på det? Utöver att AB inte ens lägger märke till att GM står vid entrén?
Citera
2022-01-12, 22:30
Medlem
Citat:
Det är inte min teori. Det är en klar möjlighet, och sägs inte emot av vittnen. För mig är det skit samma. Men jag föredrar att få med mig så många vittnen som möjligt.
Som sagt. Allt är möjligt men det är fullständigt orimligt. Rörelsen är för kort. Dessutom noll logik att som gärningsman gå förbi LOP och ställa sig vid entren för att sedan dyka upp bakifrån igen och skjuta.
Citera
2022-01-12, 22:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag säger en halvminut för det är väl det eller max en minut jag är beredd att ge en Dekorima-man som följt makarna Palme från Grand. Jag lutar som sagt var mot att han fanns utanför biografen.

Jag är som sagt inne på att han kom från Grand, råkade passera LOP, stannade till vid dekorima 6-8 sekunder och släppte förbi dom, klev efter - pang.

Kan ju rent av ha varit en önskan att se Palme i ögonen när han sköt men ett mod som svek. Det krävs en del för att göra det GM gjorde.

Jag tror ju att GM tvekade, gång på gång tänkte "nu gör jag det" men sen fegade ur. Men att Tunnelgatan kändes som sista chansen och så small det.
Citera
2022-01-12, 22:34
Medlem
Citat:
Fast det osäkra i det du citerar är ju om mannen väntat, inte att han stått. Att han stått några sekunder verkar ju vara det han är säker på.

Jag tycker inte han motsäger att mannen stått, men att han tvekar på om mannen stått och väntat (en stund)

"...jag uppfattade honom som att han stod där."

"Jag är inte helt säker på den uppgiften..."

"...men jag uppfattade det att..."

"Jag uppfattade som att..."

"...efteråt så uppfattar jag det som att...”

Minst fem reservationer på bara några få meningar om något som det är busenkelt att redogöra för om man faktiskt vet.

Jag uppfattar det som att Inge inte vet.
Citera
2022-01-12, 22:34
Medlem
Citat:
Jag är som sagt inne på att han kom från Grand, råkade passera LOP, stannade till vid dekorima 6-8 sekunder och släppte förbi dom, klev efter - pang.

Kan ju rent av ha varit en önskan att se Palme i ögonen när han sköt men ett mod som svek. Det krävs en del för att göra det GM gjorde.

Jag tror ju att GM tvekade, gång på gång tänkte "nu gör jag det" men sen fegade ur. Men att Tunnelgatan kändes som sista chansen och så small det.
Tror inte GM tvekade. Han verkar känslokall och utan empati. Att han står flera timmar utanför grand och väntar på makarna vittnar också om att det är en enstöring som inte kan känna empati.

Sättet GM rör sig när han dyker upp bakom Palme och skjuter vittnar om en gärningsman som verkligen är målmedveten.
Citera
2022-01-12, 22:36
Medlem
Citat:

Kan vara så för att inget utesluter det. Men Inge är inte den som avgör saken.
Citera
2022-01-12, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Tror inte GM tvekade. Han verkar känslokall och utan empati. Att han står flera timmar utanför grand och väntar på makarna vittnar också om att det är en enstöring som inte kan känna empati.

Sättet GM rör sig när han dyker upp bakom Palme och skjuter vittnar om en gärningsman som verkligen är målmedveten.

I den mån vi vet något om hur GM rörde sig före mordet tror jag det säger väldigt lite om vad som rörde sig i hans skalle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in