2022-01-12, 17:22
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Biljäveln är ca 2 m lång, hur stort är ett svart hål?
Här har du biljäveln på månen bland annat:
https://www.space.com/amp/12835-nasa-apollo-moon-landing-sites-photos-lro.html

Var är biljälven? Jag ser den inte.
Citera
2022-01-12, 17:24
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbofink
Haft mina tvivel men det måste ha varit så många inblandade att någon till slut inte hade kunnat hålla käften om att det var fejk

Ja det finns såna. Inte på Expressens löp dock.

Astronauten Gus var väl mest högljudd. Han råkade fastna med på en uppsjkutningsplats och grillades lite till döds.
Många innan det hade jargongen, vi kommer aldrig ta oss dit, omöjligt, går det ens att landa? osv.
Men efter den mest skeptiska mötte en mystisk död så vart det lite tystare..Och på presskonferensen efter är det uppenbart att de inte varit någonstans.
Tror ju buzz, Niel och den andra verkligen trodde dom skulle få åka till månen.
Fick väl antagligen förklaringen, vi är osäkra på eran säkerhet så vi har gjort en film som ska visa vi var där. För nu måste ryssen sättas på plats.

Nu är det väl ex-nasa Matt Boyland (tror han heter det) som kör typ stand up med temat hur lätt det är att lura människor. Med material han går över hur det gjorts.

Du tror alltså att krig är omöjligt eftersom allt skulle röjas inifrån, för det går inte hålla hemligheter?

Men. Tror det är detta de vill. Vi har visst varit där, nej, åhh, du e ju dum i huvudet.
Citera
2022-01-12, 17:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Jag skulle dock inte inte vara en besserwisser och påstå att det är omöjligt att ta ett sådant fotografi. Visst det är en teknisk utmaning, fast helt omöjligt är det inte.
Du måste antingen kombinera signalerna från massor av olika teleskop med hjälp av en massa datakraft, eller bygga en spegel på flera hundra meter om det ska vara görbart från jorden. Det handlar inte om "tekniska utmaningar" utan fysikaliska lagar.
Citera
2022-01-12, 17:32
Medlem
Citat:
Jag skrev vilka kriterier det behövs för att avsluta den här debatten. Och det är ett sådant fotografi:

https://lunasights.files.wordpress.com/2019/03/rolling-rock-cropped.png

Biljävel och hjulspår ovanifrån, punkt slut.

Ett annat alternativ är att kinesiska rovern Yutu 2 kör förbi landningsplatsen, och tar bilder på biljälven och månlandaren med rovern. Och då borde i alla fall Kina kunna bekräfta att biljävlen verkligen är där och har körts.

Till och med en nyare digital bild i den här upplösningen hade varit bättre, än uteslutande fotografier från 60-talet som endast finns idag.

https://i.insider.com/5e56aadffee23d055c4e5323?width=700&format=jpeg&aut o=webp

Så länge det är ett nytt fotografi, som kan bekräfta att månlandningen. Det är allt som behövs.
Försöker du flytta målstolparna? Du har glömt att vi (du) har begärt att bilden ska tas från jorden?

Jag tror inte att kineserna är sugna på att routa om rovern ett par tusen kilometer för att ta en bild när ingen sådan behövs. Vi som vet att USA landade på månen vet redan detta, i alla meningsfulla betydelser av "veta" och de som förnekar saken, kommer fortsätta förneka saken. Så enkelt är det.
Citat:
Jag skulle dock inte inte vara en besserwisser och påstå att det är omöjligt att ta ett sådant fotografi. Visst det är en teknisk utmaning, fast helt omöjligt är det inte.
Då är du så vänlig att berätta exakt hur det ska gå till, eller hålla käften om saken. Är du på plats, är det ingen som helst "teknisk utmaning" och bilder och filmer finns en masse, tagen av astronauterna själva. Är du på jorden, kan du icke ta en sådan bild idag eller inom överskådlig tid. Med Hubble kan du inte ta en sådan bild och med James Webb-teleskopet kan du inte ta en sådan bild. Det råkar vara alldeles extra omöjligt att ta en bild från James Webb faktiskt, eftersom det teleskopet då skulle behöva vara kanske 1000 ggr större, ha en helt annan optik för de rätta våglängderna och antingen magiskt se igenom månen, eller när månen är i opposition...

Du är rolig du. Du kallar mig "besserwisser" när jag faktiskt, objektivt och utstuderat, vet bättre än dig och tror därtill att jag inte ser att du försöker flytta målsnöret!

Fortsätt du och fråga om det "inte borde gå", kanske länka till en video av en inzoomning med digitalkamera och försöka blanda bort korten. Det kommer säääkert ändra på verklighetens fundamenta! LRO ser som sagt spåren och landningsplatserna, men det duger inte. I stället vill du ta foton från omöjliga platser, eller dirigera om rovers på omöjliga uppdrag och hela tiden så inbillar du dig att detta skulle övertyga någon...

Nej. Det är tydligt att du ljuger när du säger att du skulle bli övertygad. Du är nöjd med att ha satt upp ett omöjligt kriterium. Nu försöker du låtsas om att du inte sagt "från jorden" längre, när du och alla andra som läser tråden ser gång på gång att ditt kriterium är gjort för att misslyckas.

Igen: Det finns inget sådant teleskop som kan på jorden och det finns inget sådant teleskop planerat. Det nästa kommande teleskopet får en spegel om drygt 30 meter om/när det blir klart, i Chile tror jag och inga större teleskop är planerade. Teleskop byggs heller inte för att förse pajaser med nonsensbevis, eftersom teleskoptid är i sig extremt värdefull, alltid finns för lite av, och används till seriös forskning. Du begär att man ska torrlägga Atlanten för att bevisa att Titanic ligger där. Ungefär så dumt är det.
Citera
2022-01-12, 17:33
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Biljäveln är ca 2 m lång, hur stort är ett svart hål?
Här har du biljäveln på månen bland annat:
https://www.space.com/amp/12835-nasa-apollo-moon-landing-sites-photos-lro.html

Var ser du biljävlen i det här fotografiet?

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/Xn8wD9coLm6xkwxaFRDhTc-1280-80.jpg

Du missar min poäng, det behövs ett nytt fotografi från den här vinkeln där man kan se biljävlen tydligare: https://lunasights.files.wordpress.com/2019/03/rolling-rock-cropped.png

På så sätt kan man jämföra däckspåren med fotografiet från 60-talet: https://lunasights.files.wordpress.com/2019/03/rolling-rock-cropped.png

Det bästa hade varit fotografier från olika avstånd, där den slutliga bilden är på det här avståndet så att man kan se biljälven. Fast ett sådant här fotografi hade varit bättre än inget alls: https://lunasights.files.wordpress.com/2019/03/rolling-rock-cropped.png
Senast redigerad av Mongoprofeten 2022-01-12 kl. 17:55.
Citera
2022-01-12, 17:35
Moderator
Ämnen sammanfogade.
Länk till startinlägg i infogad tråd: Varför tror vi egentligen blint på månlandningarna?

/Moderator
Citera
2022-01-12, 17:35
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Nej, en sådan bild skulle alltså inte alls kunna avsluta debatten. En bild på månbilen, tagen på jorden, skulle kallas fejk av förnekare och den skulle kallas fejk av oss alla som faktiskt begriper att man varit på månen. Eftersom en sådan bild strider mot fysik, såvida du inte kommit på ett sätt att bygga ett 300-metersteleskop för vis för en miljon...

Citera gärna inlägget där jag skrev att man skulle bygga ett teleskop för en mijlon dollar.
Läste du verkligen rätt?
Citera
2022-01-12, 17:37
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Njae, det är ju en bild som är framställd på annat sätt än genom fotografering via optiskt teleskop. Det är ju gjort med radioteleskop och så har man "skapat" bilden. Det är ju dessutom viss skillnad på något som är några meter och hundratusentals kilometer stort och som påverkar allt som finns runt omkring och strålar enorma mängder energi...

Om vi kan landa på månen under 60-talet. Då borde det finnas någon teknisk lösning idag där man kan fotografera månbilen på månen.
Citera
2022-01-12, 17:40
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Om vi kan landa på månen under 60-talet. Då borde det finnas någon teknisk lösning idag där man kan fotografera månbilen på månen.
Japp, och det finns det, men ingen vill betala din önskan... Det krävs en resa till åtminstone en omloppsbana runt månen. Det är rent fysikaliska begränsningar som gör att det inte går från Jorden.
Citera
2022-01-12, 17:42
Medlem
UltimateShipIIs avatar
Citat:

Och varför skulle vi lägga ner tid och energi på att ta fram ett foto som ändå kommer att förklaras vara fejkat av foliehattsbridagen?
Citera
2022-01-12, 17:43
Medlem
Citat:
Var är biljälven? Jag ser den inte.
Blind är du också. LRV = Lunar Rover Vehicle.

Bilen är ungefär 20 pixlar, vilket ger en pixel per 10 cm, give or take. Det skulle behövas ett teleskop med en spegel på 2300 meter på jorden, för att ta en sådan bild!

Och det duger inte. Så glöm mina snälla förslag om 300 meter. Det teleskop du begär, skulle alltså behöva en spegel på långt mer än 2 km i diameter, kanske i trakterna kring 10 km! Dvs jag var nära med mina första estimat.

Citat:
Citera gärna inlägget där jag skrev att man skulle bygga ett teleskop för en mijlon dollar.
Läste du verkligen rätt?
Jupp, det gjorde jag. Det är du som inte förstår vad du själv skriver. Du skrev att man skulle ha ett pris på en miljon dollar. Eftersom en sådan bild vore omöjlig utan ett nytt teleskop, måste alltså pengarna användas för att bygga ett sådant. Gör du dig dummare än vad du är? Eller är du bara ohederlig?
Citera
2022-01-12, 17:44
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Njae, det är ju en bild som är framställd på annat sätt än genom fotografering via optiskt teleskop. Det är ju gjort med radioteleskop och så har man "skapat" bilden. Det är ju dessutom viss skillnad på något som är några meter och hundratusentals kilometer stort och som påverkar allt som finns runt omkring och strålar enorma mängder energi...

Så det här fotografiet är också framställt genom radioteleskop? 7500 ljusår bort, taget av Hubble.

https://scitechdaily.com/images/Mystic-Mountain-Carina-Nebula.jpg

https://scitechdaily.com/stellar-nurseries-of-distant-galaxies-are-dramatically-different-than-nearby-galaxies/

Om detta är ett riktigt fotografi, ser du problemet här? Månen är många ljusår närmare.
Trots det, så har vi inte den tekniska förmågan att fotografera den i detalj. Jag tycker att det är väldigt märkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in