2022-01-12, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men visst, cannabisodlare blir säkert glada. Kanske sossarnas nya röstgrupp :-)

Med tanke på hur korkat detta förslag är så har sossarna rökt kilovis av varan.

Kanske så att man måste få med sig MP på detta förslag?
Citera
2022-01-12, 16:19
Medlem
Aha nu ska vi se här om jag fattat rätt.

Eftersom att jag uppgraderat mitt hus med en supermiljövänlig LV pump så skall jag alltså inte få något alls eftersom jag brände endast 1700KWh.

Jag tolkar detta som att jag skall straffas för att:

1. Jag investerat ca 10000 i ett miljövänlig värmesystem.
2. Jag sparar på strömmen eftersom den är dyr och det är dåligt med el i ledningarna i Sverige ?

De som inte skall straffas är:

1. Företag(?) med massa pengar.
2. Folk som slösar med strömmen.
3. Folk som bränner sina pengar på triss,vin och bingolotter istället för att investera i sin bostad.

Jag hoppas jag fattat fel :/
Citera
2022-01-12, 16:20
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Damberg strax i Studio 1 på P1.

Det ska bli intressant att höra hur om han ändrat förslaget under dagen. Synd bara att de flesta journalister är så blåsta och inte klarar av att ställa bra frågor... vi får se...
kl 17.

Debatt mellan Damberg och Svantesson
Citera
2022-01-12, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
och jag tycker det är korkat att rörligt/fast pris ens ska vara ett alternativ, rörlig hyra, rörligt pris på internet o.s.v. Bygg kärnkraft och leverera el enbart på vattenkraft och kärnkraft så får vi stabilt lågt elpris.
Rörlig eller fast ränta? Produktionskostnad för ni kärnkraftsel blir drygt en krona. Är det billigt? Vill du ha planekonomi eller ska marknaden sätta priset?
Citera
2022-01-12, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poltergeister

Eftersom att jag uppgraderat mitt hus med en supermiljövänlig LV pump så skall jag alltså inte få något alls eftersom jag brände endast 1700KWh.

2. Jag sparar på strömmen eftersom den är dyr och det är dåligt med el i ledningarna i Sverige ?

3. Folk som bränner sina pengar på triss,vin och bingolotter istället för att investera i sin bostad.

Du är korrekt. Och dessutom ska dom som valt ett hus med-/installerat en värmekälla straffas då enbart dom med direktverkande el och element ska täckas.
Citera
2022-01-12, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Du är korrekt. Och dessutom ska dom som valt ett hus med-/installerat en värmekälla straffas då enbart dom med direktverkande el och element ska täckas.

Hur vet regeringen vilket värmesystem jag har?🤔
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Försök inte slingra dig. Säg att staten helt plötsligt får 6 miljarder extra i inkomster som det inte var planerat för. Även om dessa skulle gå till att finansiera gamla räntekostnader, innebär det inte att staten då har 6 miljarder mer att röra sig med än man annars skulle ha?

Kom igen nu....

Alltså, om dessa 6 oväntade miljarder plötsligt bara dyker upp, varför skulle de leda till något annat än dessa saker eller en kombination av dessa?
- Lägre skatter än annars skulle vara
- Bättre offentlig service än annars skulle vara
- Lägre statsskuld än annars skulle vara

Man kan helt bortse från ditt apokalyptiska snömos, Sverige har ett av världens bästa och mest trimmade offentliga ekonomier, och strama tyglar via ekonomistyrningsverk och riksgäld och så vidare.

Troll! Trolltiderna snart över, både för din och dina ”kollegers” del.
Trodde ett tag att din profil faktist tillhörde en riktig persona men nu vet jag bättre.

Dina tjänster för ”samhällsinformation” kommer snart ej längre efterfrågas och du kommer finna ”dej” på en mörk, kall, tyst och mycket ensam plats där du mentalt tynar bort i vetskapen vilken desinformation du spridit.
Jag och många med mej, detta har jag sagt förrut, kommer välvilligt hjälpa dej in i det kakel du så gärna träffar näsan först....
Citera
Medlem
ying-CreUyangs avatar
Jag tycker alla hemarbetare borde få en ekonomisk ersättning. Då man tar samhällsansvaret, att arbeta hemma för att minska smittspridning. Man är uppmanad av arbetsgivaren att jobba hemifrån. Datorn som står på 8 timmar varje vardag är en el-slukare m.m. Skillnadmot om man åkte till jobbet och kom hem efter ca 9 timmar.
Arbetsgivaren borde hosta upp en ersättning.
Citera
2022-01-12, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poltergeister

Taket är 2000kwh, är du över det får du max 2000. Ligger du under kommer ersättningen följa en förbrukningstrappa som kommer redovisas senare. Så nej du kommer inte straffas.
Citera
2022-01-12, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det han sa var att man inte kunde ta bort skatten på el hur som helst. Det finns juridiska hinder för en sådan lösning. Därav detta alternativ.

Sossarna bidrags-lappar och lagar Sverige som en gammal rostig skrotbil. Räkna med kaos när det skall betalas ut. Villkoren verkar inte ens klara.

Fixa grundproblemen istället.

Elförsörjningen verkar lika pålitlig som en dräktig björnhona

"Rea på el – lägsta sedan november
Samma dag som regeringen lägger fram kompensation för de skyhöga elpriserna, rasar priset på elbörsen Nordpool.

På torsdagen kostar en kilowattimme (kWh) i hela landet knappa 20 öre, långt under de nivåer som gällt senaste månaderna, speciellt i södra Sverige. Det är också det lägsta priset sedan någon enskild dag i november."

https://live.aftonbladet.se/supernyt...mber.yhax_4iAk
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Rörlig eller fast ränta? Produktionskostnad för ni kärnkraftsel blir drygt en krona. Är det billigt? Vill du ha planekonomi eller ska marknaden sätta priset?

Det finns nog möjligheter att få ner priset. Trots allt körde vi väldigt mycket på kärnkraft och vattenkraft före år 2000 och då var elpriset stabilt på under 40 öre / kWh.

Att priserna gick upp då hängde nästan enbart ihop med skattehöjningar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfax
Hur vet regeringen vilket värmesystem jag har?🤔

Bra fråga. Men det var i alla fall vad dom sade under presskonferensen. "direktverkande el".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in