Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-12, 07:17
Medlem
explorerss avatar
Kl: 08:15 håller Finansminister Mikael Damberg (S) och Energiminister
Khashayar Farmanbar (S) en pressträff med anledning av de höga elpriserna.
Regeringen: https://www.regeringen.se/pressmedde...-januari-2022/

Kanske det blir allmosor som delas ut till Svenska invånare?
Senast redigerad av explorers 2022-01-12 kl. 08:01.
Citera
2022-01-12, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Kl: 08:00 håller Finansminister Mikael Damberg (S) och Energiminister
https://live.aftonbladet.se/supernyt...iser.ZisFpuwsM

Förmodligen skattesänkning på el. Finans- och energiminister på talarpodiet. Vad skulle det annars kunna handla om?
Citera
2022-01-12, 07:24
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Kl: 08:00 håller Finansminister Mikael Damberg (S) och Energiminister
https://www.regeringen.se/pressmedde...-januari-2022/

Gör dom inget drastiskt åt de höga elpriset så är dom körda.
Men Sossar är inget att lita på när det gäller lättnader för folket.
Citera
2022-01-12, 07:25
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen!

Ja, någonting i den vägen är det. Jag tror knappast att man kallar till presskonferens för att med huvudet på sned och sorgsen blick beklaga att elen är dyrare än kokain och att det inte går att göra någonting åt det.

Det ska bli intressant att se hur de ska lägga upp stödet. Ska den som redan fått en skyhög räkning kunna räkna av en del av beloppen innan räkningen ska betalas? Eller ska man kunna begära kompensation efter att räkningen betalats?
Citera
2022-01-12, 07:29
Medlem
explorerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deagle66
Gör dom inget drastiskt åt de höga elpriset så är dom körda.
Men Sossar är inget att lita på när det gäller lättnader för folket.

Tänkte mest på att Svenska regeringen gillar väl att skapa stödpaket i olika
former, och nu när elpriserna verka skjuta upp i skyn för många.
Citera
2022-01-12, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen!

Ja, någonting i den vägen är det. Jag tror knappast att man kallar till presskonferens för att med huvudet på sned och sorgsen blick beklaga att elen är dyrare än kokain och att det inte går att göra någonting åt det.

Det ska bli intressant att se hur de ska lägga upp stödet. Ska den som redan fått en skyhög räkning kunna räkna av en del av beloppen innan räkningen ska betalas? Eller ska man kunna begära kompensation efter att räkningen betalats?

Tja, kanske momsen på el är det lättaste att ändra på direkt? Hur det kommer att hanteras rent praktiskt har jag ingen aning om. Småföretagen fick väl en tillfällig lättnad i form av förskjuten momsinbetalning när coronakrisen slog till? Kanske något sådant nu också?
Citera
2022-01-12, 07:35
Medlem
Weit-wegs avatar
Haha, lär väl bli som vanligt, svammel på hög nivå som inte leder till något….kul
Citera
2022-01-12, 07:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Kanske kan man titta på skatter för bränsle också så man slipper bli ruinerad varje gång man tankar.

Det kommer inte räcka med att man vrider lite på momsen på el. Min kostnad denna månad blev drygt 7000kr mot förra året då jag hade drygt 4000kr. Detta gäller för el, fjärrvärme och vatten så jag klarade mig ändå hyfsat som har den stora andelen på fjärrvärmen. Tycker synd om de som har direktel.

Sossarna har under sina år vid makten lyckats förstöra precis allt får man väl ändå säga. Hur någon människa ens kan fundera på att rösta på S är för mig en gåta.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2022-01-12 kl. 07:42.
Citera
2022-01-12, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weit-weg
Haha, lär väl bli som vanligt, svammel på hög nivå som inte leder till något….kul

Nja, något konkret måste de ge och någon form av pengaåterbäring är väl det enda möjliga just nu.
Citera
2022-01-12, 07:43
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Tja, kanske momsen på el är det lättaste att ändra på direkt? Hur det kommer att hanteras rent praktiskt har jag ingen aning om. Småföretagen fick väl en tillfällig lättnad i form av förskjuten momsinbetalning när coronakrisen slog till? Kanske något sådant nu också?
Jaså, du tror att det blir en möjlighet att skjuta upp en del av räkningen och betala beloppet senare, kanske i sommar då elpriset förhoppningsvis är lägre, i stället för cash i handen? Ja, det är ju en möjlighet men kommer nog bara leda till bekymmer när allt ska betalas i slutänden.

Om en kvart får vi veta...
Citera
2022-01-12, 07:56
Medlem
Baserat på denna intervju så lär det inte komma något revolutionerande kring energifrågan i sig från den nya ministern, mest troligt att det blir en ekonomisk fråga då.

https://www.di.se/nyheter/energimini...giforsorjning/
Citera
2022-01-12, 07:57
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Jaså, du tror att det blir en möjlighet att skjuta upp en del av räkningen och betala beloppet senare, kanske i sommar då elpriset förhoppningsvis är lägre, i stället för cash i handen? Ja, det är ju en möjlighet men kommer nog bara leda till bekymmer när allt ska betalas i slutänden.

Om en kvart får vi veta...

Det blir nog möjligt med uppskov på räkningen tills oktober, dvs efter att valet hållits.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in