2022-01-12, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Då får du gå igenom mina inlägg igen. Ge det en stund, poletten kommer att trilla ner förr eller senare.

Jo, men jag gör ju just det. Ditt första inlägg är
Citat:
Man skulle kunna avsluta den här debatten en gång för alla. Man kan helt enkelt använda väldigt kraftiga teleskop för att fotografera ytan på månen. Om månlandningen verkligen har inträffat, då är det bara att fotografera månbilen samt annan utrustning. Månbilen flögs inte tillbaka till jorden, om jag inte minns fel. Så den borde vara kvar på månen. Dessa fotografier kan bevisa att människan har landat på månen.

Man skulle även kunna ha dagar där folk kan besöka olika observatorium (som har lämpliga teleskop), för att kunna titta på månbilen direkt. Och då tar jag inte hänsyn till atmosfären eller mängden ljus.

Med dagens teknik borde det vara väldigt enkelt, vissa systemkameror kan zooma in rätt så bra. Fast det behövs starkare teleskop för att man ska kunna se månbilen: https://www.youtube.com/watch?v=KN-4pUI1RzQ
...och jag förklarar alltså att det inte duger med "starkare teleskop". Det måste vara monstruöst starkare, antagligen hundratals meters öppning eller mer, för att ens se månbilen som ett objekt och än mer för att upplösa det.

Det är lätt att lura sig av inzoomningar som i videon du visar. Hade kameran varit på månen och zoomat in på jorden sådär, så hade du sett bergskedjor och kontinenter, inte ens städer och hus (förutom att städer givetvis kan lysa själva och det syns ju givetvis).

Det finns inget att dölja här och det är inget som "borde gå med modern teknik" och "zoom" hade inte hjälpt (det är s.a.s. redan inbäddat i diskussionen om optiken när det kommer till sådan). Och, som sagt, konspirationsidioter hade inte accepterat det ändå. De ser alltid till att flytta målstolparna precis bortom vad som är vettigt.
Senast redigerad av DjILY 2022-01-12 kl. 09:57.
Citera
2022-01-12, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Folk har en tendens att tro på det dom sett på TV.
Man kan lura i folk nästan vad som helst bara man visar det på TV.
Du menar som när konspirationsidiotier visas på TV? Att vi har varit på månen vet vi inte genom TV, utan genom den kolossala mängd verifierbar dokumentation som finns.
Citera
2022-01-12, 09:58
Medlem
Pungkunskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Går du alltid in i trådar i ämnen du är helt ointresserad av och frågar "varför ska man veta det"?

Det är något självmotsägande att delta i en tråd i något man förnekar har minsta relevans. Inte fan går jag in i varje sporttråd och säger "sport är trist". I själva verket går jag naturligtvis in i noll st trådar om sport och skriver noll inlägg om den saken.

Människans strävan inom vetenskap och teknik är viktig, därför att det är denna och denna allena, som gör att vi inte behöver jaga med våra bara händer vid skogsgryningen till en savann. Den första människa (eller Australopithecus) som formade en gren till ett spjut, roade sig att undersöka något och testa om något fungerade, och det är fundamentalt samma egenskap som 3 miljoner år senare tog oss till månen och det är egenskapen som gör att du kan surfa på nätet, har tillgång till modern medicin och har en förväntad livslängd på ~80 år, i stället för 25.

Fast du drar paralleller till fenomen på jorden. Om du nu prisar vetenskapliga och teknologiska framsteg, då borde du väl inte ifrågasätta USA:s vara och ickevara på månen? Eller? Om vi har varit där, så ärvdet så.

USA testade, och det fungerade. Precis som spjutliknelsen.

Internet uppstod ju också från USA. Via deras militär. Eller tror du inte på det? Var det kanske Reptiloider från ihåliga jorden?
Citera
2022-01-12, 10:00
Medlem
Pungkunskaps avatar
Citat:
Det är din åsikt, jag håller inte med. Så varför envisas du med att diskutera i den här tråden, om den här frågan inte intresserar dig från första början?

Det som intresserar mig är: varför det har relevans att försöka bevisa något ni inte har kompetens eller teknisk förmåga att bevisa?
Citera
2022-01-12, 10:01
Bannlyst
Citat:
Du menar som när konspirationsidiotier visas på TV? Att vi har varit på månen vet vi inte genom TV, utan genom den kolossala mängd verifierbar dokumentation som finns.
Det finns ingen relevant dokumentation.
NASA har råkat radera den.
Det finns faktiskt inte en enda vetenskaplig anledning att tro på månlandningarna.
Men det finns tusen anledningar att INTE tro på dom.
Citera
2022-01-12, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungkunskap
Fast du drar paralleller till fenomen på jorden. Om du nu prisar vetenskapliga och teknologiska framsteg, då borde du väl inte ifrågasätta USA:s vara och ickevara på månen? Eller? Om vi har varit där, så ärvdet så.

USA testade, och det fungerade. Precis som spjutliknelsen.

Internet uppstod ju också från USA. Via deras militär. Eller tror du inte på det? Var det kanske Reptiloider från ihåliga jorden?
Öh? Jag ifrågasätter naturligtvis inte att USA landade på månen. Jag vet att vi landade på månen, i alla meningsfulla betyder av "veta" i sinnesvärlden! Dvs, det handlar inte om "blind tro" som TS tror, eller något man bara behöver "lita på", utan något man kan undersöka tämligen så väl själv med lite kunskaper inom naturvetenskap och teknik. Att vi varit på månen är lika säkert som att andra världskriget ägt rum, att Australien existerar eller världen existerar när jag sover, och annat som jag inte direkt kan observera, men deducera på annat vis.
Citera
2022-01-12, 10:04
Medlem
Pungkunskaps avatar
Citat:
Öh? Jag ifrågasätter naturligtvis inte att USA landade på månen. Jag vet att vi landade på månen, i alla meningsfulla betyder av "veta" i sinnesvärlden! Dvs, det handlar inte om "blind tro" som TS tror, eller något man bara behöver "lita på", utan något man kan undersöka tämligen så väl själv med lite kunskaper inom naturvetenskap och teknik. Att vi varit på månen är lika säkert som att andra världskriget ägt rum, att Australien existerar eller världen existerar när jag sover, och annat som jag inte direkt kan observera, men deducera på annat vis.

Då har jag fått mitt svar
Citera
2022-01-12, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Det finns ingen relevant dokumentation.
NASA har råkat radera den.
Det finns faktiskt inte en enda vetenskaplig anledning att tro på månlandningarna.
Men det finns tusen anledningar att INTE tro på dom.
*Går och tittar i bokhyllan* Nope! NASA glömde "radera" den dokumentation jag har själv i min bokhylla och jag tror månstoftet som stals från Naturhistoriska kom tillrätta till slut. De artefakter jag såg för några år sedan på Tekniska Museet glömde NASA tydligen också att "radera", tillsammans med alla de delar av AGC som finns spridda bland oberoende intresserade, de inspelningar som gjordes av tusentals radioamatörer, de mätningar jag själv sett göras mot retroreflektorerna på månens yta...

Jag vet vad du tror att du pratar om. Jag vet också hur totalt fel du har, hur okunnig du är och vad du missförstått. Samt att du inte har den ringaste om vad för dokumentation som finns eller vad som konstituerar "historisk kunskap".

Varför kan var och en som vill, mäta mot retroreflektorer på månen? Som av en händelse hamnade där precis när NASA sade att de hamnade där (och samtidigt som det kom radiosignaler från månen) och när Sovjet sade det (eftersom Sovjet också med obemannad teknik placerat retroreflektorer på månen). Du kan gå till din lokala amatörastronomiska klubb och om de är välförsedda, så kan de göra en mätning mot månen med laser. Jag sover på en madrass varje natt, som innehåller en teknik som delvis, lite på sidan om, togs fram under apolloprogrammet. (Edit: Och det är inte det enda föremål jag har, som kom till under, tack vare eller som var till hjälp för, apolloprogrammet)
Senast redigerad av DjILY 2022-01-12 kl. 10:12.
Citera
2022-01-12, 10:13
Medlem
groovesnuss avatar
Finns redan en tråd i konspirationsteorier. Ta era hjärnspöken dit.

(FB) (USA) Den ENDA tråden om Apollo / Månlandningarna / Bemannade rymdresor
Citera
2022-01-12, 10:23
Bannlyst
Citat:
*Går och tittar i bokhyllan* Nope! NASA glömde "radera" den dokumentation jag har själv i min bokhylla och jag tror månstoftet som stals från Naturhistoriska kom tillrätta till slut. De artefakter jag såg för några år sedan på Tekniska Museet glömde NASA tydligen också att "radera", tillsammans med alla de delar av AGC som finns spridda bland oberoende intresserade, de inspelningar som gjordes av tusentals radioamatörer, de mätningar jag själv sett göras mot retroreflektorerna på månens yta...

Jag vet vad du tror att du pratar om. Jag vet också hur totalt fel du har, hur okunnig du är och vad du missförstått. Samt att du inte har den ringaste om vad för dokumentation som finns eller vad som konstituerar "historisk kunskap".

Varför kan var och en som vill, mäta mot retroreflektorer på månen? Som av en händelse hamnade där precis när NASA sade att de hamnade där (och samtidigt som det kom radiosignaler från månen) och när Sovjet sade det (eftersom Sovjet också med obemannad teknik placerat retroreflektorer på månen). Du kan gå till din lokala amatörastronomiska klubb och om de är välförsedda, så kan de göra en mätning mot månen med laser. Jag sover på en madrass varje natt, som innehåller en teknik som delvis, lite på sidan om, togs fram under apolloprogrammet. (Edit: Och det är inte det enda föremål jag har, som kom till under, tack vare eller som var till hjälp för, apolloprogrammet)
Ge ett enda bevis på att vi varit på månen och som skulle hålla i en domstol.
Citera
2022-01-12, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungkunskap
Det som intresserar mig är: varför det har relevans att försöka bevisa något ni inte har kompetens eller teknisk förmåga att bevisa?
Det är för mig lite oklart om du menar att månlandningsförnekande idioter ska "bevisa" att vi inte varit där (vilket de mycket riktigt inte har kompetens för, då själva förnekelsen beror på kompetensbrist och brist på allmänt förstånd), eller om du menar att vi som vet att vi landat på månen ändå inte kan bevisa det?

Problemet med att bevisa självklarheter är att stollarna hela tiden flytta och definierar om det som ska bevisas. Om de kunde begripa och acceptera vad bevis bestod av, kan alla med lite kunskaper "bevisa" saken (i den mån man alls ska tala om "bevisa". Vi inom vetenskap ogillar begreppet, eftersom detta inte är hur bevisbördan ser ut. I själva verket ska påståenden stödjas eller motbevisas. Jag kan inte "bevisa" att solen kommer gå upp i morgon, men den som påstår något annat, behöver falsifiera detta).
Citera
2022-01-12, 10:25
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Jo, men jag gör ju just det. Ditt första inlägg är

...och jag förklarar alltså att det inte duger med "starkare teleskop". Det måste vara monstruöst starkare, antagligen hundratals meters öppning eller mer, för att ens se månbilen som ett objekt och än mer för att upplösa det.

Det är lätt att lura sig av inzoomningar som i videon du visar. Hade kameran varit på månen och zoomat in på jorden sådär, så hade du sett bergskedjor och kontinenter, inte ens städer och hus (förutom att städer givetvis kan lysa själva och det syns ju givetvis).

Det finns inget att dölja här och det är inget som "borde gå med modern teknik" och "zoom" hade inte hjälpt (det är s.a.s. redan inbäddat i diskussionen om optiken när det kommer till sådan). Och, som sagt, konspirationsidioter hade inte accepterat det ändå. De ser alltid till att flytta målstolparna precis bortom vad som är vettigt.

Uttryck som "det finns inget att dölja här" är orsaken till att konspirationsteorier uppstår. Månlandningen är väldigt lätt att bevisa. Fotografera/filma månbilen på Månen. Det behövs nya bilder helt enkelt. Om månbilen är där, då borde det inte vara några svårigheter att hitta den igen.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2022-01-12 kl. 10:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in