2022-01-12, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Du har inte reflekterat över att samtliga vallamissar som listas är i klassisk stil - något som skidskyttarna aldrig kör?

Visst är det betydligt vanskligare när fäste skall blandas med glid...men glidet är ju inte likvärdigt bara som enskild komponent.
Mitt intryck är att SWE ofta har riktigt bra skidor i skidskytte..jmfr med fördel Pyeong Chang exempelvis.
Det känns snarast som vi har komparatibel fördel här.
Den känslan finns inte när det gäller längdskidssidan.
Citera
2022-01-12, 07:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krebs
Du är ju helknäpp. Perry Olsson är en av de snällaste människor man kan tänka sig och så långt ifrån det du anklagar honom för!

Handlar var man har sin lojalitet.
Citera
2022-01-12, 08:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Visst är det betydligt vanskligare när fäste skall blandas med glid...men glidet är ju inte likvärdigt bara som enskild komponent.
Mitt intryck är att SWE ofta har riktigt bra skidor i skidskytte..jmfr med fördel Pyeong Chang exempelvis.

Det säger sig självt. Sverige har problem att valla i klassiska Holmenkollen under VM 2011 och VM 2019 i Obersdorf. Orter som man varit i under urminnes tider. Det finns inga hemligheter här.

Det här är satt i system sedan många år tillbaka. Det land som tjänar på detta är värste rivalen Norge.

Ni ser ju vad de sysslar med i en pajastävling i Falun. De gör allt för att jvlas med Sverige.
Citera
2022-01-12, 08:11
Bannlyst
Citat:

Vill man sabba något så är det i den klassiska stilen. Det är där man förlorar lopp..en hel tour. Det förstår väl de flesta att om det händer i princip de flesta mästerskap och i tour de Ski..i helt avgörande lägen..och det drabbar svenskar hela tiden..så handlar det inte om inkompetens. Glöm det.
Citera
2022-01-12, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Ja du, tror du att du kan se någon gemensam nämnare mellan de länkade vallamissarna? Och kan du utifrån det gissa dig till vilken stilart som är förknippad med mest risker när det kommer till vallning? Löser du det återstår bara sista pusselbiten, nämligen att ta reda på vilken av de två stilarterna som skidskyttarna ägnar sig åt.

Det är ett gediget grävarbete som återstår, det medges, men om någon är rekorderligt kvalificerad för det är det du.

Är du blåst eller påstår du att alla skidskyttar har lika bra skidor jämt bara för de kör fristil?
Är det det du påstår?
Det är ju rena rama dumheterna.Svenska skidskyttar åtnjuter ofta en komparatibel fördel i SKIDSKYTTE jämfört med vad längdåkarna gör i längdåkning.

Problemet med vallning på längdsidan är betydligt större än ett lager för tjockt fäste.
Detta verkar du inte kunna förstå.

Det är fakta att svenska vallare på längdsidan inte direkt permanent draperat sig i ära de senaste 15 åren.
På skidskyttesidan är det däremot inga problem..och ja,det finns skillnader även i handhavandet av fristilsskidor som kan visa sig vara helt avgörande.

Valla för fristil är en sak.Där är vi allt som oftast bland de allra bästa i skidskytte.
Valla för klassiskt i längdåkning är vi det däremot icke..trots att motståndet också möter problematiken av komben fäste-glid.

Som tidigare frågats..Varför?

Du kan ju uppenbarligen allt.Svara på frågan istället för att komma med egenupplevda spetsfundigheter.
Citera
2022-01-12, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Det säger sig självt. Sverige har problem att valla i klassiska Holmenkollen under VM 2011 och VM 2019 i Obersdorf. Orter som man varit i under urminnes tider. Det finns inga hemligheter här.

Det här är satt i system sedan många år tillbaka. Det land som tjänar på detta är värste rivalen Norge.

Ni ser ju vad de sysslar med i en pajastävling i Falun. De gör allt för att jvlas med Sverige.

Det är underligt.
Ännu underligare är inställningen att inte försöka göra något åt det.
Nuvarande låt gå mentalitet gällande svensk vallning längdskidor fungerar helt uppenbarligen ICKE.
Citera
2022-01-12, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Vill man sabba något så är det i den klassiska stilen. Det är där man förlorar lopp..en hel tour. Det förstår väl de flesta att om det händer i princip de flesta mästerskap och i tour de Ski..i helt avgörande lägen..och det drabbar svenskar hela tiden..så handlar det inte om inkompetens. Glöm det.

Jag har till och med sett den närmast brutala komben kasst fäste-dåligt glid under laggen hos svenska landslagsåkare.Det i sig är ju en prestation att kunna få till.Som att skjuta sig själv i huvudet två gånger.
Det blir till att ha järnkoll på materialet i Peking!
Citera
2022-01-12, 08:37
Bannlyst
Citat:
Det är underligt.
Ännu underligare är inställningen att inte försöka göra något åt det.
Nuvarande låt gå mentalitet gällande svensk vallning längdskidor fungerar helt uppenbarligen ICKE.

Exakt. Hade allt varit normalt hade man redan efter VM 2007 gjort allt för att förhindra att det upprepas. När det upprepas, drabbar guldfavoriter, drabbar åkare som för tour de Ski segrar..då är det något annat..En acceptans att misslyckas i helt avgörande lägen..i princip varje år…det finns naturligtvis inte i ett professionellt lag. Åkare är uppfostrade att inte kritisera vallare offentligt. Nu vet ni varför.
Citera
2022-01-12, 09:13
Medlem
Den Norska vallaproducenten Swix erkänner att de producerat förbjuden valla som innehåller C8-Fluor, nu har de tvingats går runt hos lagen och samla in den förbjudna vallan de sålt!

https://www.nrk.no/sport/fluorjuks-avdekket-i-skiskyting_-norsk-smoregigant-har-trukket-ulovlige-produkter-1.15805864
Citera
2022-01-12, 09:32
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Är du blåst eller påstår du att alla skidskyttar har lika bra skidor jämt bara för de kör fristil?
Är det det du påstår?
Det är ju rena rama dumheterna.Svenska skidskyttar åtnjuter ofta en komparatibel fördel i SKIDSKYTTE jämfört med vad längdåkarna gör i längdåkning.

Problemet med vallning på längdsidan är betydligt större än ett lager för tjockt fäste.
Detta verkar du inte kunna förstå.

Det är fakta att svenska vallare på längdsidan inte direkt permanent draperat sig i ära de senaste 15 åren.
På skidskyttesidan är det däremot inga problem..och ja,det finns skillnader även i handhavandet av fristilsskidor som kan visa sig vara helt avgörande.

Valla för fristil är en sak.Där är vi allt som oftast bland de allra bästa i skidskytte.
Valla för klassiskt i längdåkning är vi det däremot icke..trots att motståndet också möter problematiken av komben fäste-glid.

Som tidigare frågats..Varför?

Du kan ju uppenbarligen allt.Svara på frågan istället för att komma med egenupplevda spetsfundigheter.
Ord och inga visor, ehuru viss skönsång går att skönja mellan raderna. Jag tackar ödmjukast för Er förklaring tillika uppläxning när jag nu åter finner mig själv på den plats jag aldrig borde ha lämnat: i skolbänken, det vill säga.

Vid en komparativ utblick framstår det ju onekligen som klarlagt att den av Er så kärnfullt beskrivna "komparatibla" fördel de svenska skidskyttarna åtnjuter icke står att finna för de helvita i längdspåren. Eller ja, på längdbädden, för att jämförelsen ska kunna sägas bära, enär det saknas dylika spår vid de tillfällen ett eller flera skidpar låter sig tämjas i den fria tekniken. Våra skarpskyttar draperas sannerligen i ära samtidigt som de skrinnande längdlöparna måst bära säck! Vad angår Er avslutande fråga blir jag således svaret skyldig, allt emedan den osaligt klingar kvar: varför, o varför?

Ett enda lugn känna vi emellertid; Lookalike och Hankypanky14 haver sina påsar förenat. Bäva månde konkurrenterna, om de så komma klädda i norsk, rysk eller fransk trikolor!
Citera
2022-01-12, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Ord och inga visor, ehuru viss skönsång går att skönja mellan raderna. Jag tackar ödmjukast för Er förklaring tillika uppläxning när jag nu åter finner mig själv på den plats jag aldrig borde ha lämnat: i skolbänken, det vill säga.

Vid en komparativ utblick framstår det ju onekligen som klarlagt att den av Er så kärnfullt beskrivna "komparatibla" fördel de svenska skidskyttarna åtnjuter icke står att finna för de helvita i längdspåren. Eller ja, på längdbädden, för att jämförelsen ska kunna sägas bära, enär det saknas dylika spår vid de tillfällen ett eller flera skidpar låter sig tämjas i den fria tekniken. Våra skarpskyttar draperas sannerligen i ära samtidigt som de skrinnande längdlöparna måst bära säck! Vad angår Er avslutande fråga blir jag således svaret skyldig, allt emedan den osaligt klingar kvar: varför, o varför?

Ett enda lugn känna vi emellertid; Lookalike och Hankypanky14 haver sina påsar förenat. Bäva månde konkurrenterna, om de så komma klädda i norsk, rysk eller fransk trikolor!

Är helt på din linje. Jag är dessutom lite nyfiken på om någon av dom har testat skidåkning/vallning/medverkan i vallaorganisation någon gång. Tänker att det kanske skulle vara bra att testa när man har så kraftfulla synpunkter på området
Citera
2022-01-12, 10:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sponti
Är helt på din linje. Jag är dessutom lite nyfiken på om någon av dom har testat skidåkning/vallning/medverkan i vallaorganisation någon gång. Tänker att det kanske skulle vara bra att testa när man har så kraftfulla synpunkter på området

Det handlar om att vallateamet haft ” vallamissar” som kostat flera guld..och andra medaljer..och potentiella tds-segrar..under de senaste 15 åren. Detta har inte drabbat t ex Dario Cologna som vunnit 4 OS- guld, 4 VC och 4 tds. Det är inte så att Cologna har missat att vinna tds..för att vallateamet missat i masstarten innan alpe cermis. Det har inte hänt Kowalczyk..lag med mindre vallaresurser än Sverige.

Det är unikt för Sverige att man har så stora vallamissar att det kostat så många guld och medaljer, toursegrar..individuella VC- lopp..under så kort tidshorisont som 15 år. Att man missar någon gång men här missas det i de flesta mästerskapen. Det är ingen slump om det händer i princip varje mästerskap. Att en total acceptans av inkompetens är naturligtvis inte orsaken i ett av världens bästa landslag. Det är krafter bakom som styr det här.
Senast redigerad av Hankypanky14 2022-01-12 kl. 10:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in