2022-01-11, 21:57
Medlem
Thiijjjjjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Trevligt att se Svahn tillbaka i skidträning (utan stavar).

Ja vad kul! Tycker det är tomt utan henne den här säsongen.
Citera
2022-01-11, 22:29
Medlem
Weit-wegs avatar
Fråga:
Är det verkligen så att det inte finns något regelverk som säger att man inte får använda c-8 valla?
Eller inga sanktioner ifall man gör det?
Utan att allt är en överenskommelse?
Om så inte lär det finnas ett gäng sådana skidor i OS.

Gällandes vallan i Falun så är väl chansen/risken att det var någon/några från Norge som använde det, deras deltagande var väl typ 70-80% av utövarna
Citera
2022-01-11, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Fast Iversen hade tid att ändra till grymma skidor när han såg att Golberg hade usla..

Inse att Perrry inte hade några som helst avsikter att ändra något just denna dagen..
Du är ju helknäpp. Perry Olsson är en av de snällaste människor man kan tänka sig och så långt ifrån det du anklagar honom för!
Citera
2022-01-11, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Synd att de inte hade ett par reservskidor med rugg till Kalla. När de såg att Jonna hade bakhalt och de borde ha sett att flera åkare på första sträckan åkte på rugg, att då snabbt på typ någon minut ändra vallningen utan att kunna testa ordentligt känns väldigt riskabelt...

Är det runt nollan och snöar, eller risk finns för snö, så har man i alla vallaorganisationer ett par ruggskidor klara. Det hade man säkert här också. Det gäller även om det lutar åt klister eller en kladdig burk eftersom förutsättningarna kan ändras på några minuter.
Teståkare provar löpande de alternativ som vallaorganisationen tror kan vara bäst för dagen. Vallarna fixar iordning dagens alternativ åt sina åkare och sen testar åkarna så att det funkar för dom. Vem som har missat i just det här fallet vet vi ju inte men om jag ska gissa så tror jag inte det var Perrys helt egna beslut att ändra vallningen och till vad.
Citera
2022-01-12, 00:22
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Såhär håller Norge på med. Skapa oro hos sin värsta rival. Är det vallachefen själv som snackat med Saether eller MR Valla, Perry Olsson( Jonnas vallare).

Landslagschef Byström som jobbat 5 år som landslagstränare inom Norska skidförbundet.

https://www.sweski.com/anders-bystrom-ny-landslagschef-for-langd.6302431-184999.html

Vallachef som jobbat på skidgymnasium i Trysil..och så Perry Olsson.

I sista Herrloppet var det en norrman som gick bra på glidpartierna på slutet.
Citera
2022-01-12, 00:57
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Petter ”Sverige har ingen kontroll” Skinstad skriver på Twitter att han vet vilka svenskar det är som fuskat men vägrar säga några namn för att det är upp till FIS/arrangören.
Citera
2022-01-12, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Hur kommer du fram till den slutsatsen?
Dels pratas det aldrig om vallare i plural, utan det står ”Någon har erkänt …”, sen står det inget om att det är svenskar utan om att det är i ”en svensk skdimiljö” (dvs i Falun) det hela hänt.
Att någon på plats sålt vallan svart vet jag inte heller varför det skulle betyda att det är just nån svensk som gjort det.

Det var som jag trodde. Sanningen kom fram till slut

"Norska raseriet mot svenska vallafusket.
Under tisdagen rapporterar norska Dagbladet att spår av fluorvallan funnits i en svensk vallabod.
– Det var min plikt att säga ifrån till arrangören, i detta fallet Fis, säger den norska längdtränaren Torstein Drivenes till tidningen"

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/Rr8BlO/norska-raseriet-mot-svenska-vallafusket
Citera
2022-01-12, 01:26
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av concensus

Under tisdagen rapporterar norska Dagbladet att spår av fluorvallan funnits i en svensk vallabod.
– Det var min plikt att säga ifrån till arrangören, i detta fallet Fis, säger den norska längdtränaren Torstein Drivenes till tidningen"

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/Rr8BlO/norska-raseriet-mot-svenska-vallafusket
Dags att media publicerar namnen på fuskarna nu när det slutna skidförbundet skyddar dem.
Citera
2022-01-12, 04:01
Medlem
Citat:

Det som tydligt framgår är ju att den norska längdtränaren Torstein Drivenes gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande när han gått och rotat i andras vallabodar!
Citera
2022-01-12, 04:35
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

Vad betyder egentligen "spår av fluorvalla"?

Det låter som något från en brottsplatsundersökning i ett CSI-avsnitt.
Citera
2022-01-12, 07:20
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Ja fy f-n..av någon anledning så verkar "vallet" i skidskytte generellt gå bättre.
Vad det kan bero på?
Den grova missen på Olsson i VM 2009 minns man med en rysning.Han hade vunnit det loppet med rätt under lagg.
Du har inte reflekterat över att samtliga vallamissar som listas är i klassisk stil - något som skidskyttarna aldrig kör?
Senast redigerad av bcdefg 2022-01-12 kl. 07:25.
Citera
2022-01-12, 07:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Jag tror inte det handlar om någon konspiration från tex Norge utan snarare om inkompetens och okunskap bland dom svenska vallarna.

Innan Perry kom in i bilden så var det väldigt mycket problem med vallningen, många lopp som blev förstörda pga dåliga skidor.
När Perry kom in så blev det en klar förbättring förutom då just vid senaste VM-stafetten. Men då och då blir det missar för alla landslag så det gäller att minimera dom tillfällen och det tycker jag Sverige gjort.

Det är satt i system. Vid avgörande lägen. Det handlar inte om okunskap. Så Perry Olsson, som varit i Obersdorf ett otal ggr, helt plötsligt får ett vallaväder som han inte känner dig bekväm med. Många här inne som inte förstår vad som händer bakom kulisserna. Perrys lojalitet var inte i Sverige i denna dag. Uppbackad av en vallachef som jobbat i Norge och en landslagschef som jobbat 5 år som landslagstränare inom det norska skidförbundet.

Släng ut dessa personer. Jag har sagt länge att det luktar unket inom svensk längdåkning. Det är INTE okunskap om, i princip, varje mästerskap och stora tävlingar innehåller vallamissar. Stora guldfavoriter som får usla skidor.

Nu ser ni i Falun att norska skidtränare infiltrerat för att skapa oro. Så där har det sett ut de senaste årtionden. De är helt besatta i att vara före Sverige. De kan inte ens se Sverige vinna en trippel för att de skall hålla på och misstänkliggöra. Utred nu alla ” vallamissar” och släng ut alla som har kopplingar till Norge. Inse att Norge är våran rival och de vill inte oss något gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in