2022-01-10, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Vi får aldrig veta hur rätt jag hade
Fattar inte hur FIS kan behöva ställa in så mycket medan IBU kör på som vanligt. Tar skidskyttarna onödiga risker eller är det FIS som inte kan fixa vettiga arrangemang?
Citera
2022-01-10, 17:07
Medlem
Jag vet inte om IBU har eller kommer köra nåt i Slovenien men det är iallafall Slovenien själva som ställt in:

"In the current epidemiological situation 100% safety cannot be guaranteed. Unvaccinated people will sooner or later become infected due to the high infectivity of the virus and risky contacts which would lead to the quarantine of a large number of other people, including foreign athletes. The current epidemiological situation in the country is poor and we are primarily trying to maintain the operation of critical infrastructure. At the same time, we prefer not to recommend events that pose additional risks for infections."
Citera
2022-01-10, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Fattar inte hur FIS kan behöva ställa in så mycket medan IBU kör på som vanligt. Tar skidskyttarna onödiga risker eller är det FIS som inte kan fixa vettiga arrangemang?

Det är FIS som placerar tävlingar i skräpländer
Citera
2022-01-10, 17:54
Medlem
Alkibiadess avatar
Kan de inte köra en världscup i Italien när många nationer skall ligga på höghöjdsläger där.
Senast redigerad av Alkibiades 2022-01-10 kl. 17:59. Anledning: Skrivfel, menade Italien och inte Planica.
Citera
2022-01-10, 17:55
Medlem
Sjur Røthe, Pål Golberg, Anne Kjersti Kalvå og Mathilde Myhrvold komplementerer den norske OL-troppen. Harald Østberg Amundsen og Ragnhild Haga blir reserver.

Var vel som forventet.
Citera
2022-01-10, 17:59
Medlem
Det är nog lite ekonomi inblandat med tanke på att FIS hade alpint i Slovenien senast igår(bokstavligt talat några kilometer bort), en betydligt mer covidbelastad sport. En nackdel här var nog att även kombination skulle köras så dubbelt trubbel. Eller att FIS inte visade en tillräckligt bra plan för genomförandet.

Men på den andra frågan är svaret ja, IBU har hårdare regler inom sin tour som går bortom dom enskilda ländernas regler. IBU har bland annat chartrat plan mellan tävlingsorterna och har ett eget labb som följer med för att analysera PCR-tester. Däremellan två obligatoriska snabbtester per vecka, men det har väl dom flesta sporter vid det här laget. Utomstående som media måste ta ett snabbtest varje dag.

Faktum är att IBU:s juniorcup avgörs i Slovenien denna vecka med samma protokoll som man har i världscupen. Dom tog över tävlingen från Hochfilzen och nästa vecka planeras Junior-EM på samma plats. Har inte sett något om att detta skulle vara inställt i dagsläget.
Senast redigerad av frankkk 2022-01-10 kl. 18:01.
Citera
2022-01-10, 18:02
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Kan de inte köra en världscup i Italien när många nationer skall ligga på höghöjdsläger där.
Varför inte låta alp cup tävlingen i Oberstdorf bli världscup?
Inte mycket längre resa dit än till Planica från Seiser Alm där åtminstone Sverige och Norge har läger vad jag förstår.
Dessutom var planen mycket liknande distanser (klassisk sprint i bägge fallen, skiatlon vs fristilsmasstart dag 2).
Citera
2022-01-10, 18:04
Medlem
vackertsvins avatar
Fusk med fluorvalla i Falun. Ska tydligen ha varit under lördagens tävlingar. Gick bra för Sverige.... 😇😇😇

https://www.nrk.no/sport/fis-topp-fikk-nedslaende-rapport_-bekreftet-mistanke-om-fluorjuks-i-renn-med-flere-ol-utovere-1.1580 3086
Citera
2022-01-10, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin
Jag ifrågasätter ingenting. Jag sätter frågetecken för hans form och kapacitet.

Leo är positiv för svensk längdskidåkning men att han skulle komma ”från ingenstans” och vara världsklass en hel säsong som 22-åring är att ha fel förväntningar. William är en supertalang som är så långt framme i tidig ålder. Leo följer en mer ”normal” kurva där det tar längre tid att komma upp i den kapacitet som krävs för att hävda sig i världseliten. De allra flesta (som lägger ner själ och hjärta) kommer aldrig ens nära. Att han inte är på rätt nivå nu tycker jag enbart är positivt då sannolikheten är större att han är det på OS istället.

Heja Finnvedssonen Leo 😎
Citera
2022-01-10, 18:17
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Leo är positiv för svensk längdskidåkning men att han skulle komma ”från ingenstans” och vara världsklass en hel säsong som 22-åring är att ha fel förväntningar. William är en supertalang som är så långt framme i tidig ålder. Leo följer en mer ”normal” kurva där det tar längre tid att komma upp i den kapacitet som krävs för att hävda sig i världseliten. De allra flesta (som lägger ner själ och hjärta) kommer aldrig ens nära. Att han inte är på rätt nivå nu tycker jag enbart är positivt då sannolikheten är större att han är det på OS istället.

Heja Finnvedssonen Leo 😎

Härligt med hejaklack!
Citera
2022-01-10, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin
Fusk med fluorvalla i Falun. Ska tydligen ha varit under lördagens tävlingar. Gick bra för Sverige.... 😇😇😇

https://www.nrk.no/sport/fis-topp-fikk-nedslaende-rapport_-bekreftet-mistanke-om-fluorjuks-i-renn-med-flere-ol-utovere-1.1580 3086
Norrmän och svenskar är ena riktiga skamlösa svindlare. Inte överraskad alls.
Citera
2022-01-10, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Norrmän och svenskar är ena riktiga skamlösa svindlare. Inte överraskad alls.

Så går det när man har en historia med fluortanter.

Edit: Alltså. inte jag. Utan LÄNDERNA Sverige och Norge på 80-talet och bakåt. en minut skulle man...och så spotta ut. UTAN att dricka vatten precis efter.
Senast redigerad av ccnut 2022-01-10 kl. 19:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in