Citat:
Ja, jag har märkt att det är seniorerna (65+) som är mest rabiata och som vill ha restriktioner, fascistpass, utegångsförbud, dubbla munskydd och 10 meters avstånd till närmaste person. Det märker man även här på Flashback. Äldre personer, överviktiga, och människor med sjukdomar av olika slag är väldigt aktiva här.
På sätt och vis kan man förstå det eftersom de är bokstavligt livrädda för covid-19. Problemet är att de bara tänker på sig själva och inte förmår se hur restriktionerna påverkar samhället som helhet. Men visst, när det gäller liv och död blir man egoistisk, det skulle antagligen jag också bli.
Men det är ju inte heller så att alla 65+ kommer att dö eller bli svårt sjuka av viruset. Tvärtom, den överväldigande majoriteten av alla seniorer klarar lätt av att hantera viruset. Det såg vi år 2020 när det inte fanns några vaccin. De allra sköraste och mest sårbara personerna dog, men de allra flesta klarade sig bra.
På sätt och vis kan man förstå det eftersom de är bokstavligt livrädda för covid-19. Problemet är att de bara tänker på sig själva och inte förmår se hur restriktionerna påverkar samhället som helhet. Men visst, när det gäller liv och död blir man egoistisk, det skulle antagligen jag också bli.
Men det är ju inte heller så att alla 65+ kommer att dö eller bli svårt sjuka av viruset. Tvärtom, den överväldigande majoriteten av alla seniorer klarar lätt av att hantera viruset. Det såg vi år 2020 när det inte fanns några vaccin. De allra sköraste och mest sårbara personerna dog, men de allra flesta klarade sig bra.
Att det var ca 50% av de som dog med Covid 2020, som var av Somaliskt ursprung, ja , du läste rätt, är ingenting som direkt slagits upp i media heller. Det skulle ju kunna indikera idiotin av en ”one size fits all”-lösning, d.vs experiment-vaccin åt alla, och ingenting annat som kan tänkas fungera får diskuteras. Det skulle t.ex kunna indikera på betydelsen av D-vitambrist. De flesta av Somaliskt ursprung bosatta i Skandinavien har nämligen det.