2022-01-08, 13:00
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
De får betalt för alla de rekryterar. Pyramidspel är kanon för de på toppen.

Edit: Det där var verkligen ingen bra avkastning.
Deras skit funkar i en everlasting bullmarket, men vänta bara tills det vänder. Många kommer att få äta skit som ARKK.

Jag älskar för övrigt att en av mozillagrundarna kallar cryptogang för "planet incinerating ponzi grifters" när mozilla började ta emot donationer i krypto. Dunning-Krugerrands. Vilken legend.

Parasiterna får hitta nån annanstans att suga energi nu när Kazakstan gör kaoz. 18% av hashraten försvann. lol
Senast redigerad av bajssprutan 2022-01-08 kl. 13:24.
Citera
2022-01-08, 13:15
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
de lär nog dra in en hacka på att hypa lysroboten oxå
Även om de är charlataner så verkar det som att det kan finnas en del matnyttigt på forumet ändå?

Mitt intryck är att den där fire-kulturen har en lite märkligt feg/lat syn på kapitalförvaltning där det verkar utgå ifrån att man ska vara helt ointresserad av vad som händer i världen och marknaderna men jag gillar synen på konsumtion. Den som kan frigöra sig från reklam och onödig konsumtion har en mycket större frihet än en som tror att hen behöver mer. Genom att frigöra sig från statussymbolskonsumtion stöter man dessutom bort mycket värdelösa människor som inte kommer att tillföra ens liv något heller.
Jo, det är klart att de lär totala ekonomiska analfabeterna the basics, synd bara att de säljer ett ponzi samtidigt.

Exakt så är det som du säger med firekulturen att det är en slapp syn på kapitalförvaltning att köra allt på autopilot.
Det funkar tills det inte funkar längre, och jag tror att den tidpunkten närmar sig.
Jag statuskonsumerar noll men är knappast en representant för normen.

Problemet med börsrallyt på senare tid är inte att de medelmåttiga FIRE-latmaskarna kan checka ut lite tidigare genom att leva som kyrkråttor halva livet, utan att halvgamla gubbar som kan allt har råd att pensionera sig tidigt när de är de mest produktiva.
Kvar blir en masssa curlade noobs. Som det stod på en del studenttröjor: Nu sticker eliten, kvar blir skiten.

Detta kommer att få effekter.
Citera
2022-01-08, 14:59
Medlem
Naturgasturkens avatar
Verkar som att filosofin delvis är rätt (att investera tidigt och kontinuerligt) men sättet att investera har ju något fel. 40% på fem år eller vad de nu har fått är ju direkt uselt. Barnspar samt långsiktigt sparande delvis i räntefonder som avkastar mindre än inflationen är direkt knäppt (räntefonder är bara bra om man tror på sjunkande börs på kort sikt). De är sjukligt rädda för volatilitet och avkastar därför lång mindre över tid än att bara trycka in hälften via månadsspara i Avanza Zero och hälften i någon globalfond och sedan inte tänka på det mer. Det finns ett mellanting mellan YOLO och MEME investerande med målet att göra 1000% per år och tråksparande med 5% medelavkastning. En portfölj med tobaksbolag har högre direktavkastning än vad deras portfölj ökar i värde.

Dessutom har de fallit i träsket att välja fonder med låga avgifter över fonder med hög avkastning. Spara en procent i avgift och få tio procent mindre avkastning verkar vara melodin. Ungefär som min mamma som gått på tramset från PRO om att PPM fonderna bara vill suga ut spararna och hon har därför valt fonder utifrån avgift och inte avkastning.

Trädbluffen är kronan på verket. Att de här typerna är Sveriges mest följda sparblogg är rätt galet.
Citera
2022-01-08, 15:39
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
De finns på shareville vad jag vet för den som vill kolla deras portföljer.

Verkar inte vara så klipska om de går på träd-ponzin, eller så vet de om att det är en scam och tjänar på det.

Hoppsan! Ja de gör sannerligen ingen imponerande insats som kapitalförvaltare!

Jag skulle ligga lågt om jag presterade så dåligt! Att hålla sig runt OMXS30 som resultat är väl ok men de är ju långt ifrån det!
Citera
2022-01-08, 16:18
Medlem
Paret är vida kända i läder och lack-kretsar! Men nog verkar de kunniga om ekonomi allt, det måste jag hålla med om!
Citera
2022-01-09, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
, utan att halvgamla gubbar som kan allt har råd att pensionera sig tidigt när de är de mest produktiva.
Kvar blir en masssa curlade noobs. Som det stod på en del studenttröjor: Nu sticker eliten, kvar blir skiten.

Detta kommer att få effekter.
Kan det verkligen va ett problem att ”gubbar som kan allt” försvinner? Är det inte dessa som med sina konservativa drag(ja jag är förmodligen själv en sådan) som står emot mycket av utvecklingen och framåtdriven anda som yngre vuxna står för. Ibland tycker jag att jag ser sådana möjliga aspekter men att det ofta motarbetas av orsaker som är svåra att begripa som annat än maktdemonstrationer av äldre
Citera
2022-01-09, 00:29
Medlem
ksvs avatar
Jag är lite ambivalent till dem.
Överlag har de skrivit mycket vettigt och sansat genom åren och funkat som en motpol till de orealistiska fantasier många småsparare umgås med.

Men det här med Better Globe lämnar en ganska bitter eftersmak.

Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Detta. De är influensers som lever på pyramidspel bland annat.
Om man klarar att generera hygglig överavkastning borde man inte ha något större incitament att hela tiden försöka ta betalt.
Som det verkar förhålla sig nu är de inte bättre än vilken random bank som helst som försöker kränga dyra produkter till sina kunder, förklätt som "rådgivning".

Jag kanske är orättvis nu och har fel. Hoppas jag har det...

Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Hyresgästföreningen jobbar ju såklart för hyresgästerna och där ingår ju att gnälla och försöka få det bättre för dem.
Hyresgästföreningen är en vänsterpolitisk organisation som går sossarnas ärenden.
De har inget som helst intresse av att få till en bättre fungerande hyresmarknad, så att säga att de jobbar för hyresgästerna är fel.
Citera
2022-01-09, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Har någon några erfarenheter av den i sanning högst märkliga sajten ”rikatillsammans” (det verkar finnas en pod också)? Rent förbluffande att någon helt självlärd person får sprida irrläror på det här sättet! Bland annat tror han att han kan ”hyra sig rik” fast till och med Hyresgästföreningen själv varnar för hyresrätten ur just förmögenhetssynpunkt:

https://www.hemhyra.se/nyheter/hyres...resa-fel-hall/

Ja, inte ska vi lura barn till stackars hyresgäster att göra samma misstag som sina föräldrar.

Vidare förespråkar sajten placeringar i råvaror som guld & silver (även i fysisk form!) för småsparare och privatpersoner, vilket är olämpligt på väldigt många sätt.

Sajten präglas av en avgjord brist på förståelse av hur riskjusterad avkastning mäts och hur viktigt det är. Analys och förklaringar om hur olika typer av derivatinstrument kan bidra till att sänka risken i en portfölj saknas också.

Värst av allt är ändå de förvirrade resonemangen huruvida en bostad ska anses vara en investering eller inte samt att uppgång i bostadspriser beror på ”tur”....(men inte värdepapper då?)

Länk till Sveriges förmodligen mest underliga placeringssajt:

https://rikatillsammans.se/det-gar-i...aga-framtiden/

https://rikatillsammans.se/tjana-pen...engar-bli-rik/

(Bara citatet ovan visar att han inte alls förstått hur en fond fungerar eller ens rollerna som förknippas med den...)

Vad säger ni - tror ni att någon blivit rik tillsammans med dem!? Lite vibbar a-la-Maranata-väckelsemöte kan jag mig tyckas ana också....

PS. Det antyds på några ställen att sajten får kick-backs från vissa föreslagna leverantörer (fonder etc) - synpunkter på det i dessa tider med alla nya lagar på värdepappersmarknaderna? DS.

Det är väl en ingenjör och en biolog som har en blogg ihop där de försöker göra pengar på sina privatekonomiska rekommendationer via betalda länkar, mm. De tjänar bra på detta.
Citera
2022-01-09, 07:08
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godemannen
Kan det verkligen va ett problem att ”gubbar som kan allt” försvinner? Är det inte dessa som med sina konservativa drag(ja jag är förmodligen själv en sådan) som står emot mycket av utvecklingen och framåtdriven anda som yngre vuxna står för. Ibland tycker jag att jag ser sådana möjliga aspekter men att det ofta motarbetas av orsaker som är svåra att begripa som annat än maktdemonstrationer av äldre
På ett kontor kanske. Men fundera på vad som händer när du ersätter tio gamla elektriker som har koll på allt material, arbetsmetoder och förmåga att ta egna initiativ mot tio ungdomar som knappt är torra bakom öronen och ägnar halva dan åt att kolla mobilen.

Självklart är det inte så i samtliga fall, det finns värdelösa gamla gubbar och hårt arbetande drivna ungdomar.
Men överlag går företag back humankapital.

Nåja, hade Rikatillsammans dragit in nog på sina fonder hade de inte behövt sälja ponzis och annonser.
All youtubers som tigger pengar klickas bort direkt.
Citera
2022-01-09, 12:14
Medlem
Ograsts avatar
Säljer de fortfarande träd genom det där pyramidspelet Better Globe?
Citera
2022-01-09, 12:32
Medlem
Paddington75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Säljer de fortfarande träd genom det där pyramidspelet Better Globe?

Njä, de tog bort sin referal-länk när det började blåsa men har på inget sätt tagit avstånd från verksamheten mer än att inte samarbeta officiellt längre, tvärtom har de ett par artiklar som fortfarande pratar varmt om Better Globe.

Citat:
Efter att ha besökt verksamheten senast i juni 2019 är jag fortsatt positiv, jag fortsätter köpa träd väl medveten om riskerna.
Citera
2022-01-11, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hoppsan! Ja de gör sannerligen ingen imponerande insats som kapitalförvaltare!

Jag skulle ligga lågt om jag presterade så dåligt! Att hålla sig runt OMXS30 som resultat är väl ok men de är ju långt ifrån det!

Man kan väl inte bedöma hur "bra" investerare någon är på ett enskilt år?

Se bara snittet på avanza som är mer än 10% under omx30. Så de flesta avanzianer slår inte index som jämförelse.

Herr å fru Bolmesson kör väl mest på indexfonder som alla andra fegisar eller gubbar(eller kloka personer som fattat det här med riskminimering?)? Så tycker de borde ha gjort ett bra år? Själv kan jag bara se 3 månader av deras portföljer utan att logga in på shareville.

Tråkigt detta med träden, men för den som inte vet nåt om sparande är rikatillsammansbloggen nog bra och gillar att de berättar för de oupplysta massorna om ädelmetaller.

Själv sög jag röv förra året och slutade på enbart +7%. Men eftersom jag är så dålig ska jag köpa pogs och hockeybilder istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in