Citat:
Ursprungligen postat av
smoerrebom
de lär nog dra in en hacka på att hypa lysroboten oxå
Även om de är charlataner så verkar det som att det kan finnas en del matnyttigt på forumet ändå?
Mitt intryck är att den där fire-kulturen har en lite märkligt feg/lat syn på kapitalförvaltning där det verkar utgå ifrån att man ska vara helt ointresserad av vad som händer i världen och marknaderna men jag gillar synen på konsumtion. Den som kan frigöra sig från reklam och onödig konsumtion har en mycket större frihet än en som tror att hen behöver mer. Genom att frigöra sig från statussymbolskonsumtion stöter man dessutom bort mycket värdelösa människor som inte kommer att tillföra ens liv något heller.
Jo, det är klart att de lär totala ekonomiska analfabeterna the basics, synd bara att de säljer ett ponzi samtidigt.
Exakt så är det som du säger med firekulturen att det är en slapp syn på kapitalförvaltning att köra allt på autopilot.
Det funkar tills det inte funkar längre, och jag tror att den tidpunkten närmar sig.
Jag statuskonsumerar noll men är knappast en representant för normen.
Problemet med börsrallyt på senare tid är inte att de medelmåttiga FIRE-latmaskarna kan checka ut lite tidigare genom att leva som kyrkråttor halva livet, utan att halvgamla gubbar som kan allt har råd att pensionera sig tidigt när de är de mest produktiva.
Kvar blir en masssa curlade noobs. Som det stod på en del studenttröjor: Nu sticker eliten, kvar blir skiten.
Detta kommer att få effekter.