2019-10-22, 07:44
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
leder till mindre risk totalt sett under en lång investeringshorisont. vilket såklart är det vi är ute efter. man har för lite pengar i början av karriären och för mycket i slutet av karriären, det råder obalans och för att rätta till det så bör man antagligen belåna sig i början av livet och långsamt trappa ned hävstången.

Högre snittavkastning betyder inte lägre risk.
Senast redigerad av Fenjal888 2019-10-22 kl. 08:42.
Citera
2019-10-22, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det som slår mig är att många som bloggar om att bli ekonomiskt oberoende och sluta arbeta verkar ha så blygsamma mål! De nöjer sig i princip med att få ut ett belopp som en låginkomsttagare varje månad!

De nöjer sig med att leva som sorkar bara de slipper arbeta!

Det skulle kunna vara i marknadsföringssyfte. De vill ju dra trafik till bloggen och det är ju helt klart småsparare som är målgruppen för de allra flesta i den här sfären. Att då sätta ett mål som dessa kan relatera till låter rätt rimligt. Typ "Med min metod kan ni leva som ni gör idag från avkastningen.". Dessutom är det ju lättare att lyckas med ett lågt satt mål, och därmed kunna beskriva sin metod som ett framgångskoncept.

Jag utgår från att alla bloggare som skriver något gör det i någon form av egenintresse.
Citera
2019-10-22, 09:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullobill
Det skulle kunna vara i marknadsföringssyfte. De vill ju dra trafik till bloggen och det är ju helt klart småsparare som är målgruppen för de allra flesta i den här sfären. Att då sätta ett mål som dessa kan relatera till låter rätt rimligt. Typ "Med min metod kan ni leva som ni gör idag från avkastningen.". Dessutom är det ju lättare att lyckas med ett lågt satt mål, och därmed kunna beskriva sin metod som ett framgångskoncept.

Jag utgår från att alla bloggare som skriver något gör det i någon form av egenintresse.

Bra inlägg! Intressant analys!
Citera
2019-10-28, 03:19
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Har någon några erfarenheter av den i sanning högst märkliga sajten ”rikatillsammans” (det verkar finnas en pod också)? Rent förbluffande att någon helt självlärd person får sprida irrläror på det här sättet! Bland annat tror han att han kan ”hyra sig rik” fast till och med Hyresgästföreningen själv varnar för hyresrätten ur just förmögenhetssynpunkt:

https://www.hemhyra.se/nyheter/hyres...resa-fel-hall/
Hyresgästföreningen jobbar ju såklart för hyresgästerna och där ingår ju att gnälla och försöka få det bättre för dem.

Om vi skippar orättvisorna på lånemarknaden för en stund så vore det ju lugnt.

Säg köpa villa för fyra miljoner, vet inte vad det kostar att bo i den men säg 5000 kr / månad = 60 000 kr / år sedan reparationer då och då så säg minst 80 000 kr / år då.

Jämför med att hyra en större lägenhet säg en för 15 000 kr, årskostnad 180 000 kr.

Alltså ser ju hyrt ut att vara 100 000 kr sämre per år.

Dock är det ju det där med att någon har låst fyra miljoner i villan, placera fyra miljoner på börsen så har du ju minst 5% avkastning om året efter skatter med d.v.s. 200 000 kr där och vips ligger du ju 100 000 kr bättre till än villan. Fast i ärlighetens namn kanske du kan få till 2.5% värdestegring på villan med och att det går jämt ut.

Fast sen är det ju dels det där med att hyresgäster inte sparar ihop fyra miljoner att placera på börsen samt att de inte heller kan få låna fyra miljoner för att göra det och till samma ränta. Så där skiter det sig. Men det är ju bara politiskt egentligen och har ju ingenting att göra med att fastigheter är överlägsna placeringar.
Citera
2019-12-15, 16:55
Medlem
Jävla vilket juste o kul avsnitt i Rika Tillsammans där jämställdheten kläs av o
hyckleriet lyser igenom o framträder

https://rikatillsammans.se/privatekonomi-parrelationer/
Citera
2022-01-07, 19:40
Medlem
Besöker deras sida då och då för att få tips. Har dom någonsin sagt vad deras portfölj totalt består av?
Citera
2022-01-07, 20:00
Medlem
De lever mest på att lura andra i att "köpa träd", better globe (ponzi)
Citera
2022-01-07, 20:37
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret
De lever mest på att lura andra i att "köpa träd", better globe (ponzi)

Detta. De är influensers som lever på pyramidspel bland annat.
Citera
2022-01-08, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Besöker deras sida då och då för att få tips. Har dom någonsin sagt vad deras portfölj totalt består av?

Ja varje år.

De har fyra olika portföljer.
De har ett avsnitt i början på varje år där de skapar/uppdaterar portföljerna så håll utkik efter det.
Om du inte kan vänta kan du hitta förra årets avsnitt på sidan.
Citera
2022-01-08, 08:28
Medlem
bajssprutans avatar
De finns på shareville vad jag vet för den som vill kolla deras portföljer.

Verkar inte vara så klipska om de går på träd-ponzin, eller så vet de om att det är en scam och tjänar på det.
Citera
2022-01-08, 12:47
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
De finns på shareville vad jag vet för den som vill kolla deras portföljer.

Verkar inte vara så klipska om de går på träd-ponzin, eller så vet de om att det är en scam och tjänar på det.

De får betalt för alla de rekryterar. Pyramidspel är kanon för de på toppen.

Edit: Det där var verkligen ingen bra avkastning.
Senast redigerad av JustinTrudeau 2022-01-08 kl. 12:50.
Citera
2022-01-08, 12:54
Medlem
smoerreboms avatar
de lär nog dra in en hacka på att hypa lysroboten oxå
Även om de är charlataner så verkar det som att det kan finnas en del matnyttigt på forumet ändå?

Mitt intryck är att den där fire-kulturen har en lite märkligt feg/lat syn på kapitalförvaltning där det verkar utgå ifrån att man ska vara helt ointresserad av vad som händer i världen och marknaderna men jag gillar synen på konsumtion. Den som kan frigöra sig från reklam och onödig konsumtion har en mycket större frihet än en som tror att hen behöver mer. Genom att frigöra sig från statussymbolskonsumtion stöter man dessutom bort mycket värdelösa människor som inte kommer att tillföra ens liv något heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in