2022-01-11, 08:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du borde oroa dig. Gen lägger grunden för vad som skall komma i frälsningshistorien.
Men du tror inte att Herren Jesus är HERREN JHWH. Han för dem till evig salighet som känner honom sådan han är.
Om det nu är som du säger så är det Guds beslut. Gud är Gud.

Men nu har Gud lovat att de som tror är räddade, och jag tror Gud.
Citera
2022-01-11, 08:26
Medlem
Citat:
Och du hittar på saker om honom och sprider det här.
Det är Bibelns osanningar jag gått emot här inte någon verklig person. Jag kan byta fot och medge att Bibelns fiktioner är det närmaste sanningen om verklighetens Kristus som mänskligheten har och jag tar tillbaka det om att man inte behöver tro på vittnesbördet om Jesus för att bli frälst. Det har nattens visioner visat mig.

Det gör mig dock illamående för jag vet att evangelierna är fiktion och att Jesus från Nasaret egentligen aldrig existerat. Jag har extremt svårt att acceptera att folk ska behöva konsumera något som inte är sant om Kristus för att få till sig det som är sant om Kristus, och det för att rätt sorts människor ska skiljas ut till honom. Men det finns tyvärr inget bättre alternativ, jag är tvungen att acceptera det. Mänskligheten har inget annat att gå på.
Citera
2022-01-11, 08:28
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Visst är det så.

Berättelsen om Noas ark har massor av tolkningar. Tack gode Gud att frälsningen är mindre komplicerad än så!
Hihi!
Citera
2022-01-11, 08:34
Medlem
LadySwedens avatar
Somliga saker ur Genesis står helt solklara för mig.

I Eden fanns i trädgårdens mitt två träd;
Livets träd och
Kunskapens träd på/om gott och ont.

Redan här ser vi två förbund. Adam och Eva fick äta av Livets träd och leva för evigt. Gud sa att om de åt av kunskapens träd skulle de dö.

Konsekvensen av att de åt av den förbjudna frukten var att "de blev som gudar, med kunskap om gott och ont, och därför inte tilläts även äta av Livets träd och leva för evigt".

Vad är då kunskapens träd?

"11Ty det bud som jag i dag giver dig är dig icke för svårt och är icke långt borta. 12Det är icke i himmelen, så att du skulle behöva säga: »Vem vill för oss fara upp till himmelen och hämta det åt oss och låta oss höra det, så att vi kunna göra därefter?» 13Det är icke heller på andra sidan havet, så att du skulle behöva säga: »Vem vill för oss fara över till andra sidan havet och hämta det åt oss och låta oss höra det, så att vi kunna göra därefter?» 14Nej, ordet är dig mycket nära, i din mun och i ditt hjärta, så att du kan göra därefter.

15Se, jag förelägger dig i dag livet och vad gott är, döden och vad ont är, 16då jag nu i dag bjuder dig att älska HERREN, din Gud, att vandra på hans vägar och hålla hans bud och stadgar och rätter, för att du må leva och föröka dig, och för att HERREN, din Gud, må välsigna dig i det land dit du nu kommer, för att taga det i besittning. 17Men om ditt hjärta vänder sig bort och du icke vill höra, om du låter förföra dig, så att du tillbeder andra gudar och tjänar dem, 18så förkunnar jag eder i dag att I förvisso skolen förgås. I skolen då icke länge leva i det land dit du nu drager över Jordan, för att komma och taga det i besittning. 19Jag tager i dag himmel och jord till vittnen mot eder, att jag har förelagt dig liv och död, välsignelse och förbannelse, Så må du då välja livet, för att du och dina efterkommande mån leva, 20i det att du älskar HERREN, din Gud, och hör hans röst och håller dig till honom; ty detta betyder för dig liv och lång levnad, så att du får bo i det land som HERREN med ed har lovat dina fäder, Abraham, Isak och Jakob, att giva dem."

https://sv.bibelsite.com/swe/deuteronomy/30.htm

Livets träd är ett förbund där vi har lagen i hjärtat så att vi hör Kristi röst och kan hålla Guds bud, emedan kunskapens träd på gott och ont är lagen som undervisar oss utifrån.

Därför fruktade Paulus att församlingen skulle låta sig bedras "som ormen bedrog Eva".

Där av även att Adam och hans hustru blev "som Gud med kunskap om gott och ont".

Edit:
Enligt Paulus blev inte Adam bedragen, men kvinnan blev bedragen. (Och hon gav åt sin man att äta)

Det går igen i Kristus och kyrkan, där Kristus var fri från synd men bar förbannelsen (döden) för sin hustrus (kyrkans) skull. Född av kvinna och ställd under lagen.
Senast redigerad av LadySweden 2022-01-11 kl. 09:04.
Citera
2022-01-11, 10:06
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Hihi!
Det vi kan säga är att floden är en bild av dopet.

Först har vi Noa, som var perfekt till sin genetik samt gick med Gud. Han är en föregångare till Kristus.

Sedan tog Noa sin hustru och deras söner samt sönernas hustrur (här har vi Kristi hustru samt söner med tillhörande familjer- kyrkan) ombord på arken.

Vad innebär det att Noa även valde ut djur? Svaret finns i evangelierna.
Senast redigerad av LadySweden 2022-01-11 kl. 10:16.
Citera
2022-01-11, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Tänk så enkelt det kan vara.
Men visst måste det ha varit besvärligt också. Jag har ju varit på Kolmården och sett vad som krävs.
Ä djuren där representerar väl bara en procent av Jordens alla djurarter kan jag tro.
Speciellt besvärlig var väl inackorderingen av flodhästar i arken kan jag tänka vilka ju dels tillbringar större delen av sin tid stående i vatten, dels sprider sin avföring med svansen i vattnet.
Bajs i vattnet . . . ALARM-ALARM,- bäst att slopa planen med arken då.
Citera
2022-01-11, 11:30
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Det vi kan säga är att floden är en bild av dopet.

Först har vi Noa, som var perfekt till sin genetik samt gick med Gud. Han är en föregångare till Kristus.

Sedan tog Noa sin hustru och deras söner samt sönernas hustrur (här har vi Kristi hustru samt söner med tillhörande familjer- kyrkan) ombord på arken.

Vad innebär det att Noa även valde ut djur? Svaret finns i evangelierna.
Undra på att gubben blev 900 år om han måste åka till Nordpolen för att frakta hem två isbjörnar.
Citera
2022-01-11, 11:49
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Undra på att gubben blev 900 år om han måste åka till Nordpolen för att frakta hem två isbjörnar.
"det skall ske, att förrän de ropa, skall jag svara, och medan de ännu tala, skall jag höra. 25Då skola vargar gå i bet tillsammans med lamm, och lejon skola äta halm likasom oxar, och stoft skall vara ormens föda. Ingenstädes på mitt heliga berg skall man då göra, vad ont och fördärvligt är, säger HERREN"

Hela sammanhanget läses här;

https://sv.bibelsite.com/swe/isaiah/65.htm

Gud har lovat att sluta förbund med djuren för Israels skull. Även här ser vi paralleller till Noa och arken.
Citera
2022-01-11, 11:53
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
"det skall ske, att förrän de ropa, skall jag svara, och medan de ännu tala, skall jag höra. 25Då skola vargar gå i bet tillsammans med lamm, och lejon skola äta halm likasom oxar, och stoft skall vara ormens föda. Ingenstädes på mitt heliga berg skall man då göra, vad ont och fördärvligt är, säger HERREN"

Hela sammanhanget läses här;

https://sv.bibelsite.com/swe/isaiah/65.htm

Gud har lovat att sluta förbund med djuren för Israels skull. Även här ser vi paralleller till Noa och arken.
Det där har ingenting med Noa att göra. Det är dina fantasier
Citera
2022-01-11, 12:21
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det är Bibelns osanningar jag gått emot här inte någon verklig person. Jag kan byta fot och medge att Bibelns fiktioner är det närmaste sanningen om verklighetens Kristus som mänskligheten har och jag tar tillbaka det om att man inte behöver tro på vittnesbördet om Jesus för att bli frälst. Det har nattens visioner visat mig.

Det gör mig dock illamående för jag vet att evangelierna är fiktion och att Jesus från Nasaret egentligen aldrig existerat. Jag har extremt svårt att acceptera att folk ska behöva konsumera något som inte är sant om Kristus för att få till sig det som är sant om Kristus, och det för att rätt sorts människor ska skiljas ut till honom. Men det finns tyvärr inget bättre alternativ, jag är tvungen att acceptera det. Mänskligheten har inget annat att gå på.
Nämen lägg ner, du har ingenting graverande mot Bibeln. Bibeln står kvar, du faller som en kägla.
Citera
2022-01-11, 12:23
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Om det nu är som du säger så är det Guds beslut. Gud är Gud.

Men nu har Gud lovat att de som tror är räddade, och jag tror Gud.
"Tror Gud"? Jag vet inte vad som döljer sig bakom det. Att Gud är en? Det tror också de onda andarna?
Nej, du behöver lära känna Gud den Treenige. Sonen är Gud, andra personen i Treenigheten och inte någon elohim-attrapp.
Nothing less works!
Citera
2022-01-11, 12:44
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
"Tror Gud"? Jag vet inte vad som döljer sig bakom det. Att Gud är en? Det tror också de onda andarna?
Nej, du behöver lära känna Gud den Treenige. Sonen är Gud, andra personen i Treenigheten och inte någon elohim-attrapp.
Nothing less works!
Tror Gud som i tror det Gud sagt, först och främst om Guds Son.

Att man skulle vara tvungen att förstå hela Bibeln är inte sant. Givetvis inte heller att man skulle behöva tro treenighetsläran. Du sa ju själv att Gud inte spelar svårförståelig, och det håller jag med om.

Jag kan inte lära känna Gud, och inte du heller. Bara Jesus kan visa Gud för oss, så varför pekar du på Noas ark som vägen till frälsning när frälsningen finns hos Kristus?

Om jag nu är blind, vilket jag också säger att jag är vad gäller mycket, så är det inte ett krokben på vägen som kan hjälpa mig. Bara Jesus kan hjälpa mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in