Citat:
Ursprungligen postat av
Riddarhuset
Tänk så enkelt det kan vara.
Men visst måste det ha varit besvärligt också. Jag har ju varit på Kolmården och sett vad som krävs.
Ä djuren där representerar väl bara en procent av Jordens alla djurarter kan jag tro.
Speciellt besvärlig var väl inackorderingen av flodhästar i arken kan jag tänka vilka ju dels tillbringar större delen av sin tid stående i vatten, dels sprider sin avföring med svansen i vattnet.
Vad många helt bortser från är det omöjliga som kommer efter tiden på arken – vad skulle djuren då äta?
Efter att ha varit täckt av vatten under ett par hundra dagar så är det ju bara lera kvar på marken när vattnet runnit undan. Vad ska gräsätare då äta? Och värre blir det för de djur som lever på trädens frukter. Det tar flera år innan ett nytt träd ger frukt och vilka bin, humlor, fjärilar och liknande djur ska pollinera blommorna? Det blir ju svårt med pollineringen över hela planeten under ganska lång tid.
Och om det bara finns två djur av varje art, då skulle ju flera arter snabbt bli utrotade när köttätande djur blev hungriga, eller hur? Det skulle kräva flera generationer av bytesdjur innan det skulle kunna gå att hålla ett enda par lejon vid liv, för att inte tala om geparder och hyenor.
Och att påstå att de alla var vegetarianer till en början fungerar ju inte heller eftersom det, som jag skrev, inte kunde finnas tillräckligt med frukt och grönt heller.
Men det är bekvämt att inte tänka på sådana frågor för dem som tror att alla berättelser är sanna. Bättre is så fall att t.ex. se det som en sedelärande berättelse och inte ordagrant helt sann.