Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Du avfärdar ju fakta om klimatförändringarna, tydligare kan det ju inte bli. Korrelationen är fastställd , det råder inget tvivel. Att några förnekare säger något annat, betyder inget. Jag vet att ni tror det, men ni lär er ju inget, bara avfärdar, ni är helt fast i er hjärntvätt.
Klimatkrisen är på allvar. Vår hantering avgör framtiden.
Som vanligt är din historielöshet så monumental att man tar sig för pannan.
Ja, det har funnits korrelation såtillvida att både den globala temperaturen och CO2-nivån råkat stiga samtidigt under några decennier. Vi kan lika gärna dra slutsatsen att ökad CO2 har gett rekordskördar och längre medellivslängd. Några decennier är f.ö. ingenting ur planetens perspektiv och temperaturen stiger inte längre i samma takt som att CO2 fortsatt att öka. Om ytterligare några decennier finns kanske ingen korrelation alls. Googla lite på snabba avkylningsperioder får du se. Fast då får du vidga horisonten lite och inte bara klamra fast dig vid tiden efter den senaste Lilla istiden.
Du som ägnar så mycket tid åt att googla på klimatet, du kan väl ändå inte ha missat iskärneborrningarna som visade att det under historiens gång varit temperaturhöjningar som kommit före CO2-dito i stället för tvärtom? Vad anser du om det?
Du som brukar tjata om att vi behöver ett ”stabilt” klimat, du verkar helt okunnig om att något sådant aldrig har existerat. Läs t.ex Fredrik Charpentier Ljungkvist från Stockholms universitet som sågar den myten baserat på senare års forskning. Finns även ett UT-klipp där han berättar om perioder med svalare väder i Europa och vad det ledde till i fråga om missväxt, svält osv.
Ungefär som slutet av 1800-talet, då, den period som ni längtar tillbaka till. Den var ju ”förindustriell” gubevars! Och genom straffbeskattningar och skuldbelägganden hoppas ni kunna vrida tillbaka klockan till detta förment ”stabila” klimat.
När du ändå håller på och läser klimathistoria kan du passa på och läsa en bok om det korrupta IPCC på samma gång. Jaså inte det. Du har fullt upp med att kasta bort din pensionärstillvaro med att googla på alarmistiska klimatartiklar som du sedan klistrar in här på Flashback. Till vilken nytta undrar man?
Ja någon form av tillfredsställelse måste det troligen ge och det är inte det sämsta. En psykolog skulle säkert kunna förklara det skenbart irrationella beteendet. Någon som helst påverkan på det globala klimatet kommer ditt frenetiska googlande och eviga inlägg dock inte att ha. Men inte mig emot; det är ju faktiskt ganska oskyldigt.
Däremot kan jag inte förlåta dem som skrämmer upp barn och ungdomar så jag hoppas att de inte läser här eller hör dina litanior någon annanstans.
Det lär inte bli roligt när vindarna vänder om några decennier och dagens barn med klimatångest vuxit upp och vänder sin ilska mot Greta Thunberg och sådana som dig. När de inser att ”only 10 years left to save the planet” bara var ohederlig propaganda med i grunden politiska syften.