Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-10, 19:25
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Sant. Dina ord var ”i mycket hög grad” färdig. Något som man med andra ord kulle kunna uttrycka som ”i stort sätt färdig”. Eller?
Nej. Kunskapen om det globala klimatet var mycket dålig. Nu har man uppnått väldigt mycket på ganska kort tid tack vare tusentals forskare. Men allt är inte färdigt.
Citera
2022-01-10, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Ja, det ingår i en cykel, men det förändrar inte det faktum att det tar 60-70 år att ta upp samma mängd CO2 ifrån ett vuxet träd och det förutsätter att det verkligen tillkommer ett nytt träd. Vidare så är det så att träd ifrån naturskog är långt bättre kolsänka än vad planterade träd är, vilket gör att det fortfarande blir en nettoskuld. CO2 utsläpp ifrån biobränslen påverkar växthuseffekten på kort sikt, för det tar lång tid att återställa träd och det förutsätter dessutom att detta verkligen sker! Att elda med biobränsle idag löser inga som helst klimatproblem som vi har idag, tvärtom.

Jo, men nu kalhugger vi inte allt på en gång utan efterhand. Nyplanteringarna och växtlig skog är lika stora hela tiden. Eller faktiskt så har vi mer biomassa i skogen idag än någonsin förr i modern tid. Tro det om du vill. Den växer snabbare och den står på en större yta än förr. Så skogen som helhet tar upp vad vi avverkar momentant. Du kan ju inte närsynt bara titta på den hektar som just avverkades... lyft blicken lite nu.

Ja, jag snackar om skog på våra breddgrader och i huvudsak svensk skogsindustri. Det är vi som använder biobränsle som 30% av vår energianvändning.

Biobränsle är en biprodukt av annan skogsindustri. De växtdelarna får du ändå att ta hand om. vad vill du göra med dem? Låta dem ligga och ruttna? Man avverkar inte för biobränsle, förutom rena energiskogsplanteringar. Men de skall väl också växa i evig tid amen??

Ett träd ger sågvirke + massaved + brännved. Man använder definitivt inte sågvirke till annat än just sågvirke. Ibland ser man massaved flisas till bränsle, men främst använder man ved som inte duger att göra papper eller cellolusaplaster av.

Skogsindustrin är en del av lösningen, inte problemet. Vi skall ersätta plaster till kläder och förpackningar, bränsle till industri, flyg och tunga fordon, vi skall ersätta cement till byggindustrin.

Minska för helvete inte vedtillgången och gör den dyrare! Det vore ett riktigt närsynt felbeslut. Jag menar herregud, du ser väl hur mycket nyinvesteringar i produktionsapparaten som görs för att använda ved istället för riktigt problematiska material och processer? Så vill ni miljöpuritaner strypa tillgången!!??!!

Om du vill vara vetenskaplig kan du inte göra så snäva systemavgränsningar i en analys. Alla väsentliga faktorer som påverkar ditt resultat måste beaktas.
Citera
2022-01-10, 19:47
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nej. Kunskapen om det globala klimatet var mycket dålig. Nu har man uppnått väldigt mycket på ganska kort tid tack vare tusentals forskare. Men allt är inte färdigt.
Va? Menar du att du inte just skrev det jag citerade?
Citera
2022-01-10, 20:24
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Va? Menar du att du inte just skrev det jag citerade?
Nej.
Citera
2022-01-10, 20:32
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
Lägg upp din källa med samma tidsperiod då? Du är inte en bättre källa...
Det gör jag enkelt:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Global_uppv%C3%A4rmning#/media/Fil:Common_Era_Temperature.svg
Citera
2022-01-10, 20:39
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
På SMHI:s "hur-var-vadret" kan jag se att den stigande medeltemperaturen till stor del består i att vintrarna blivit kortare. I min badvik kan jag se att havsnivåhöjningen är ungefär halva landhöjningen. Det väder jag ser varje dag är i stort sett det jag väntar mig. Och vid värmeböljor söker jag svalka i skogen eller vid stranden, alltså i Jordens kylvattenskikt. Knappast någon paniksituation.
Världens samlade vetenskap säger att det är akut om vi ska förhindra 1,5 graders uppvärmning, men att det troligen redan är för sent för detta. Inte heller 2 gradersmålet är troligt att vi når och om vi ska ha någon chans till detta så krävs det minskningar med 10% årligen och det är vi inte ens nära att nå. Inte ens pandemiåret 2020 så gick det ner mer än med 6% och vi har snabbt kommit tillbaka till tidigare siffror.

Hur du då kan dra slutsatsen att det inte är akut är obegripligt. Vi sitter i en rävsax som vi inte kan ta oss ur eftersom det vi behöver göra sker inte, tvärtom så ökar utsläppen. 1,5 graders uppvärmning kommer att innebära stora problem och 2 grader kommer att innebära gigantiska problem och vi är på väg mot minst 2,7 grader. Du vill inte ens tänka på hur världen kommer att se ut vid 2,7 graders uppvärmning och troligen så kommer det att bli ännu varmare.

Det är nu vi har en liten chans att förändra utvecklingen, men den chansen tar vi inte. Vi fortsätter att släppa ut allt med växthusgaser.

Det vädret du ser dagligen är fullständigt irrelevant för planetens uppvärmning och för vilken värld vi kommer att få möta i framtiden.
Senast redigerad av saganshus 2022-01-10 kl. 20:42.
Citera
2022-01-10, 20:45
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Så länge vi lever på jorden kommer vi aldrig att kunna stoppa den globala uppvärmningen.
Vi kanske kan bromsa den något men aldrig att stoppa den.
Det går att stoppa uppvärmningen, vi vet hur man kan göra. Det går att sprida partiklar i atmosfären som stoppar solens strålar att nå marken. Vi kan härma effekten av flertalet kraftiga vulkanutbrott. Problemet är att vi inte kan kontrollera effekterna av detta.
Citera
2022-01-10, 20:50
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Tänk er personer som har varnat sedan 70-talet.
Och varje år så har vi släppt ut mer skit.

Och i stort sett ingenting har hänt.

Men dessa människor kommer med nya domedagsscenarion vart femte år.

Ganska konstigt att som fortsätter när dom inte ens har varit i närheten av att ha rätt.

Nu har vi återigen typ 10 år på oss innan det är för sent haha
Ingenting har hänt? Klimatet har skenat, uppvärmningshastigheten slår alla rekord. På 1970-talet så kunde vi stoppa uppvärmningen, det går inte idag, idag har vi redan värmt upp planeten. Idag är det bästa vi kan göra att bromsa utveckligen.

Det fanns inga domedagsbeskrivningar på 1970-talet, det är nonsens, det man sa var att om vi inte slutar med att bränna massa fossila bränslen så kommer planeten att värmas upp och havet stiga och det är exakt vad som har hänt. Vi hade kunnat förhindra den utvecklingen vi ser idag på 70-talet. Det är inte möjligt idag.
Citera
2022-01-10, 20:54
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo, men nu kalhugger vi inte allt på en gång utan efterhand. Nyplanteringarna och växtlig skog är lika stora hela tiden. Eller faktiskt så har vi mer biomassa i skogen idag än någonsin förr i modern tid. Tro det om du vill. Den växer snabbare och den står på en större yta än förr. Så skogen som helhet tar upp vad vi avverkar momentant. Du kan ju inte närsynt bara titta på den hektar som just avverkades... lyft blicken lite nu.

Ja, jag snackar om skog på våra breddgrader och i huvudsak svensk skogsindustri. Det är vi som använder biobränsle som 30% av vår energianvändning.

Biobränsle är en biprodukt av annan skogsindustri. De växtdelarna får du ändå att ta hand om. vad vill du göra med dem? Låta dem ligga och ruttna? Man avverkar inte för biobränsle, förutom rena energiskogsplanteringar. Men de skall väl också växa i evig tid amen??

Ett träd ger sågvirke + massaved + brännved. Man använder definitivt inte sågvirke till annat än just sågvirke. Ibland ser man massaved flisas till bränsle, men främst använder man ved som inte duger att göra papper eller cellolusaplaster av.

Skogsindustrin är en del av lösningen, inte problemet. Vi skall ersätta plaster till kläder och förpackningar, bränsle till industri, flyg och tunga fordon, vi skall ersätta cement till byggindustrin.

Minska för helvete inte vedtillgången och gör den dyrare! Det vore ett riktigt närsynt felbeslut. Jag menar herregud, du ser väl hur mycket nyinvesteringar i produktionsapparaten som görs för att använda ved istället för riktigt problematiska material och processer? Så vill ni miljöpuritaner strypa tillgången!!??!!

Om du vill vara vetenskaplig kan du inte göra så snäva systemavgränsningar i en analys. Alla väsentliga faktorer som påverkar ditt resultat måste beaktas.
Du har fel. 40% av naturskogen i Sverige har försvunnit bara under 2020-talet och ersatts med lågkvalitéts skog med lågt biologiskt värde och med låg förmåga att lagra kol. Biobränsle är inte lösningen på klimatproblemen. Skog som växer fort lagrar också dåligt med kol och har lågt biologiskt värde.
Senast redigerad av saganshus 2022-01-10 kl. 20:57.
Citera
2022-01-10, 20:55
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Historisk tvistar man fortfarande om co2 höjning i atmosfären följer eller driver en temperaturhöjning vilket du säkert är helt medveten om bara att du väljer att bortse från data som inte passar in i din beskrivning. Så, nej, och det är därför jag skrev ”hjälplig” korrelation. Dessutom om man nu utan tvekan skulle kunna påvisa en korrelation att ökad co2 halt höjer atmosfärtemperaturen så har du fortfarande kvar att påvisa kausaliteten.

Och nyss påstod du att klimatforskningen i stort sätt är klar och färdig. Inte konstigt att folk ser dig som en clown
Det finns ingen tvist om att CO2 och andra växthusgaser värmer upp planeten. Du har fel i sak.
Citera
2022-01-10, 20:59
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Köldrekorden som sätts är också fakta.
Ja, givetvis. Som jag skrev tidigare, uppvärmningen av planeten leder inte bara till allt fler värmerekord, det leder även till allt fler köldrekord. Extremvädret blir vanligare och vanligare ju mer planeten värms upp.
Citera
2022-01-10, 21:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Ingenting har hänt? Klimatet har skenat, uppvärmningshastigheten slår alla rekord. På 1970-talet så kunde vi stoppa uppvärmningen, det går inte idag, idag har vi redan värmt upp planeten. Idag är det bästa vi kan göra att bromsa utveckligen.

Det fanns inga domedagsbeskrivningar på 1970-talet, det är nonsens, det man sa var att om vi inte slutar med att bränna massa fossila bränslen så kommer planeten att värmas upp och havet stiga och det är exakt vad som har hänt. Vi hade kunnat förhindra den utvecklingen vi ser idag på 70-talet. Det är inte möjligt idag.

Ingen av alla dessa scenarion har ju inträffat.
Havsnivån har ökat med ca 15mm per år dom senaste 140 åren.

Och går man längre tillbaka i tiden så ser man ju att det faller inom dom naturliga variablerna..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in