2022-01-11, 01:17
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Inte lika bra risk/reward som om du skulle köpa Tesla-aktierna själv dock.

Om mitt kapital är fullt uppbundet så kan jag bara göra mer vinst om någon annans kapital står till mitt förfogande. Jag ser kanske en 5% risk att Tesla har samma eller en lägre kurs om ett år och 95% chans att kursen är högre än idag. Men jag tror inte rasken har likvider till 100 aktier. Jag äger redan 130 aktier och en liten mängd optioner. Har absolut inga problem med att bli kallad idiot, och roas av att normalbegåvade försöker sätta en buckla i min övertygelse.
Citera
2022-01-11, 01:19
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Om mitt kapital är fullt uppbundet så kan jag bara göra mer vinst om någon annans kapital står till mitt förfogande. Jag ser kanske en 5% risk att Tesla har samma eller en lägre kurs om ett år och 95% chans att kursen är högre än idag. Men jag tror inte rasken har likvider till 100 aktier. Jag äger redan 130 aktier och en liten mängd optioner. Har absolut inga problem med att bli kallad idiot, och roas av att normalbegåvade försöker sätta en buckla i min övertygelse.

Om ditt kapital redan är uppbundet, vad händer med din ekonomi om något oväntat händer som får Tesla att rasa?
Citera
2022-01-11, 01:35
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Om ditt kapital redan är uppbundet, vad händer med din ekonomi om något oväntat händer som får Tesla att rasa?

Definiera rasa?
Det sjunker i värde? Duuuh.
Citera
2022-01-11, 01:37
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Definiera rasa?
Det sjunker i värde? Duuuh.

T ex att det imorgon upptäcks att Tesla har stulit teknologi från Google och blir stämda på jättebelopp samt tvingas göra om massa i produkterna och kursen rasar Evergrandeskt.
Citera
2022-01-11, 08:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Har du läst / hört ngn analys?
Goldman Sachs -> tesla top pick 2022: https://www.barrons.com/articles/tesla-stock-tsla-goldman-sachs-top-pick-51641827652
Tror du Goldman Sachs, Deutsche Bank, Wedbush, Piper Sandler, Morgan Stanley består av flockdjur?

Så du förstår att du inte förstår och för att du inte förstår måste något vara fel?
Inte på på din förmåga till förståelse, utan på Elons visioner. (Han har som sagt ett hyffsat trackrecord och är hyllad både som ingenjör, företagsledare och tänkare)

Så allt du vet är att nuvarande värde är fel? Men inte hur mycket fel..
Så om du inte vet rätta värdet, hur kan du då veta att nuvarande värdet är fel?
Ja de är flockdjur, det finns till och med förvaltningsstilar som går ut på att följa flocken, den kräver dock tydliga trender för att avkasta hyfsat.
Är man inte född i farstun så har man sett samma sak förut, värderingar som bygger på fantasier och helt orimliga tekniska hopp.
Citera
2022-01-11, 08:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Apple/Samsung, oligopol
Apple/Android, oligopol
Google, monopol
Facebook, monopol
Amazon, monopol
Microsoft, monopol
Intel/AMD, oligopol
Nvidia/AMD, oligopol

Bara fortsätta listan.. men AI vilket det egentligen handlar om kommer bli som dasspapper direkt..
AI lika mycket ett Buzzword som något revolutionerande. AI gör och kommer göra mycket nytta och förändra processer, AI kommer däremot inte ersätta människan när handlar om komplexa beslut. AI kräver strikta avgränsningar för att fungera.
Vi har inte ens ordentliga stavnings och grammatikprogram efter 30 år efter persondatorns genombrott. Att hitta nyckelord eller sammanställa sökningar på nätet till mönster och föreslå produkter och tjänster är en barnlek jmf köra en bil i varierande ljusförhållanden och miljöer med andra fordon och gångtrafikanter samt djur.
Citera
2022-01-11, 08:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
En ganska enkel fråga till dig då. Vilket företag har fordon som är delvis självkörande i mer än en stadskärna?
Missade du att Mercedes har fått godkänt att ha självkörande bilar på autobahn, dock i begränsad hastighet.
Att Tesla testar självkörande bilar som alla andra gör är inget unikt.
Det kommer ingen FSD som är godkänd eftersom FSD når inte hela vägen precis som ingen annan teknik når hela vägen.
Citera
2022-01-11, 08:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Det är för att du antagligen inte var född, eller var väldigt väldigt ung när Apple började växa.

Disruptiva företag har det alltid kräkts på, och en del få som sett möjligheterna har försvarat det med näbb och klor, och också tjänat grova pengar.

Jag sitter och blickar ut över biscayne bay i min vinterlägenhet tack vare min "fanatism", hur är det i pissiga kalla Sverige?
Tesla bygger på subventioner och politiska beslut som bygger på fantasier. Batteribilar ökar utsläppen globalt, de minskar dem inte.
Tesla har inte uppfunnit varken batterier, elbilar eller laddnätverk, Tesla marknadsför 150 år gammal teknik som ny.
Lite som att mobiltelefoner skulle beläggas med 500-600 % straffskatt och någon ”uppfann” analog telefoni igen.
Citera
2022-01-11, 08:52
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Missade du att Mercedes har fått godkänt att ha självkörande bilar på autobahn, dock i begränsad hastighet.
Att Tesla testar självkörande bilar som alla andra gör är inget unikt.
Det kommer ingen FSD som är godkänd eftersom FSD når inte hela vägen precis som ingen annan teknik når hela vägen.

Du kan lika mycket om Teslas FSD som min moster.

QUOTE=Sonnenwende|78658932]Tesla bygger på subventioner och politiska beslut som bygger på fantasier. Batteribilar ökar utsläppen globalt, de minskar dem inte.
Tesla har inte uppfunnit varken batterier, elbilar eller laddnätverk, Tesla marknadsför 150 år gammal teknik som ny.
Lite som att mobiltelefoner skulle beläggas med 500-600 % straffskatt och någon ”uppfann” analog telefoni igen.[/quote]

Du har hängt på Klimatsans på Facebook för länge. Där finns nästan bara boomers som tror de listat ut hur allt ligger till.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2022-01-11 kl. 08:57.
Citera
2022-01-11, 09:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Du kan lika mycket om Teslas FSD som min moster.

QUOTE=Sonnenwende|78658932]Tesla bygger på subventioner och politiska beslut som bygger på fantasier. Batteribilar ökar utsläppen globalt, de minskar dem inte.
Lite som att mobiltelefoner skulle beläggas med 500-600 % straffskatt och någon ”uppfann” analog telefoni igen.

Du har hängt på Klimatsans på Facebook för länge. Där finns nästan bara boomers som tror de listat ut hur allt ligger till. [/quote]
El produceras globalt med hjälp av kol och olja, inte kärnkraft eller solceller eller vattenkraft.
Gissa varför efterfrågan på kol och olja stiger?
Citera
2022-01-11, 09:24
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du har hängt på Klimatsans på Facebook för länge. Där finns nästan bara boomers som tror de listat ut hur allt ligger till.
El produceras globalt med hjälp av kol och olja, inte kärnkraft eller solceller eller vattenkraft.
Gissa varför efterfrågan på kol och olja stiger?[/quote]

Ja jag har hört dessa efrerblivna boomer-argumenten hundra gånger. Det har gjorts flera omfattande studier som har fastställt att en elbil orsakar mindre utsläpp. Du skiter så klart i att kraftverk förbränner kol och olja med vansinnigt mycket bättre effektivitet än en bilmotor, och att eldrivet bara kan bli bättre medan förbränningsmotorer inte kan det.

Allt du skriver låter som du läst den stora texten och tittat på bilderna i artiklar. Antingen låtsas du inte kunna något och säger saker för att trolla eller så kan du absolut ingenting men försöker låta smart för att sen fylla i tomrumnen med din egen enfald.
Citera
2022-01-11, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
fiber har brytningsindex på 1.46 så ljuset färdas lite långsammare i fiber jämfört med vakuum, men det är en liten del av latency. I dag har starlink i genomsnitt sämre latency än fiberkommuikation på gund av många relästationer. Det stora problemet med starlink är att det kräver ohyggligt stort antal satelliter för att fungera. Dessutom är antalet kunder begränsat och bandbredden är tveksam. Antagligen går stor del av Musk vinst från aktieförsäljningen av Tesla till just Spacex som troligen är ett stort slukhål av kapital. Dom kommer aldrig att kunna konkurrera med 5G/6G och fiber där det finns tillgängligt.

Vet du hur dåligt internet fungerar i många länder ex USA? Vet du hur Internet fungerar för de miljarder kunder som finns i tex Afrika och stora delar av asien? Begriper du inte att de satellieter och system som finns byts ut oavbrutet inom Starlink. Systemet/Tesla förbättras by the minute. Inte "årsmodeller" Inga "femårsplaner"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in