2022-01-10, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Vad pratar du om? Starlink kostar 99 dollar i månaden, med ett köp av antenn för 370 dollar om jag inte missminner.

Vilken ISP i USA ger fiber för 200 kr i månaden? Starlink har en ping på 20-30ms.

Återigen, lär er att se utanför er egna lilla bubbla, jag lovar er, det är då ni börjar tjäna pengar.
Ägs starlink och spacex av Tesla?
Citera
2022-01-10, 20:19
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Vad pratar du om? Starlink kostar 99 dollar i månaden, med ett köp av antenn för 370 dollar om jag inte missminner.

Vilken ISP i USA ger fiber för 200 kr i månaden? Starlink har en ping på 20-30ms.

Återigen, lär er att se utanför er egna lilla bubbla, jag lovar er, det är då ni börjar tjäna pengar.

Det finns en värld utanför bubblan USA som har en dysfunktionell ISP-marknad Starlink tar fasta på att andra inte är effektiva, inte att dom skulle vara bättre. Med en ordnad konkurrens så kommer fiberpriser och 5G att nå samma priser som i Sverige, men jag erkänner att marknaden i USA ligger 15 år efter utvecklingen i Sverige.

Dagsaktuella priser för starlink är 5 429kr för antenn och 1079 i månadsavgift (osäker om med moms eller ej). Sen är det oklarheter vad det kostar om antennen havererar om 3 år då den är kraftigt subventionerad. De flesta analyser av antennen säger att tillverkningskostnaden ligger på runt 20000kr så spacex subventionerar den kraftigt. Det kan bli obehagliga kostnader för att byta ut antennen.
Citera
2022-01-10, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Tyvärr spelar det ingen roll om FSD är bättre än människor på att köra bil. Varje förare anser sig vara bättre än genomsnittet och kan dessutom välja sin risknivå genom att anpassa körstilen. Med FSD åker alla liks osäkert, inte ok. Juridiken (inte försäkringsbolag) gillar nog inte heller FSD.

De som försvarar Teslas värde i tråden använder mycket tänk om framtiden samt visioner från andra bolag och dylikt. Men vad är det i nuläget som motiverar Teslas pris?

Positivt:
- Tesla säljer fler bilar än tidigare.

Inte lika positivt:
- Tesla tjänar pengar på utsläppsrätter (politiska beslut)

- Tesla förlorar pengar på varje såld bil.

- Tesla tappar marknadsandelar.

- Tesla har förarstöd på samma nivå som konkurrenterna.

- Tesla säljer en mjukvara för 100000 som inte fungerar.

- Teslas VD är under utredning för fiffel i samband med Solar city affären. Fängelse?

-Tesla ligger I bottenligan gällande kvalitet.

- Cybertruck försenad.

- 4680 batteri försenat.

- Roadster försenad.

- Semi truck försenad.

- Giga Berlin försenad.

- Tesla robot LOL.

Osv

Hej råkade se denna tråd, tänkte jag kunde ge BästeHrMongolid lite backup ^^

Inte lika positivt:
Detta är helt fantastiskt, andra bilmärken betalar straffskatt till tesla. Det har kommit att bli alltmer redundant för tesla vinster dock. Så detta argumentet, som höll för tesla bears några kvartal sen, gäller ej längre.

Jasså hur mkt?
Vad tjänar dom isåfall pengar på?
(Dom har ju gått med vinst senaste 2 åren)

Nix. Dom ökar inte alltid i alla marknader samtidigt. Men det man måste förstå är att tesla ej tävlar mot andra elbilar. Elbilar tävlar mot alla andra bilar.
2020 ca 500k bilar sålda
2021 ca 930k sålda
Tappat marknad?

Nej, kolla in AI day.

Snarare tesla säljer mjukvara för 100k som ej uppnått full funktionalitet.
Att ett företag kan sälja bristande mjukvara för 100k utan att kunder klagar är väl ganska fantastikt för företaget i ett vinstsyfte?

- Teslas VD är under utredning för fiffel i samband med Solar city affären. Fängelse?
Nej

Njaej, tesla varierar i kvalitet. Detta pga speed of innovation. Kolla intervjuer med Joe Justice så förstår man hur produktionen går till. Helt o hållet fantastiskt, med vissa sidoeffekter
Dom är ju dock helt i topp vad gäller hårdvara och mjukvara. Vill du ha en iphone 20 i plastskal eller en iphone 4 i metallskal?

- Cybertruck försenad.
Eller model Y prioriterad

- 4680 batteri försenat.
Eller Tesla kommer inom kort ha marknadens bästa batteri i en värld där elbilar och energilagring växer så det knakar.

- Roadster försenad.
Även den bortprioriterad. "Roadster is dessert" -Musk

- Semi truck försenad.
Bortprioriterad

- Giga Berlin försenad.
Spelar ingen roll. Inom kort kommer tesla spruta ut bilar som aldrig förr. Spelar det ngn roll om det händer i vår eller i höst eller nästa år? (Fabriken öppnar inom kort, tar ngt år att rampa upp produktionen)

- Tesla robot LOL.
"Imagination is more important than knowledge" -Albert Einstein
Teslabot eller Optimus SubPrime är ett framtidsprojekt. Detta tas ej med i någon analytikers prismodell vad jag sett.
Tror att dom kommer klara det om de får tillräckligt med tid på sig dock.
Var på ett föredrag med ngt robot företag, kommer ej ihåg vilket, där de 2017 pratade om automatiserade hemrobotar och vilken OTROLIG marknad det kan vara. Frasen som satte sig var. "Om en familj kan leasa en eller 2 bilar för 3-6 tusen, vad tror ni de kan tänka sig leasa en hemmarobot för"

Vad man måste förstå med Tesla är att det är ett företag som inget annat. Att det är övervärderat idag håller alla med om, men det är inte så marknaden funkar. Den är framåtblickande.

Några av framtidens viktigaste marknader är energi(solceller, batterier), elektrifierad-transport, självkörning, AI, robot-teknik (industriell och för konsument)

Elon Musk har ett fantastiskt track-record. Han klarar inte alltid sakerna i de tighta tidsscheman han ger sig själv. Men han klarar dem till slut.

Tesla och SpaceX är de attraktivaste arbetsplatser för ingenjörer. De kan välja den bästa talangen.

Så du har ett företag som är i framkant i många framtidsbranscher, samt har de skarpaste hjärnorna.
Enligt före detta anställda är de även otroligt motiverade och innovationer som på GM, Ford m.flera tar 7-9 år kan Tesla få igenom på 3 månader. Musk förespråkar "rate of innovation".

När det kommer till investering så har alla sina egna strategier, om man tänker att tesla är övervärderat så bör man även ställa sig frågan, varför är det övervärderat?
Varför värderar marknaden Tesla så?
Varför är det så många duktiga analytiker som sätter höga price-target på tesla?
Vad vet jag som inte dom vet?
Citera
2022-01-10, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
Ägs starlink och spacex av Tesla?

Ryktet är att man i framtiden kommer skapa ett konglomerat av Tesla, Neuralink, Starlink samt SpaceX under benämningen X. Hur mycket sanning det ligger i det har jag ingen aning om, men det känns för nuvarande inte som en bra lösning.
Citera
2022-01-10, 20:33
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Mercedes ligger före om vi ser till vilken tillverkare som fått level 3 godkänt för en mycket begränsad användning.
BMW kunde köra självkörande bilar i full gas runt banor på 00 talet, alla tillverkare kan levererar bilar som är autonoma inom avgränsade områden. Ingen tillverkare klarar att erbjuda det Tesla fanboys tror att Tesla skall uppnå med FSD ( och lovades av Musk uppnå redan år 2020).
Att ha helt självkörande bilar på alla typer av vägar och alla typer av miljöer kommer inte hända på länge än om någonsin.
Om den graden av självständighet mot all förmodan skulle uppnås så kommer inte Tesla vara ensamma om de ens är först.

Funktionen blir dessutom som att uppfinna guld för en alkemist, när genombrottet väl sker så blir det snabbt kraftigt devalverat pga tekniken blir snabbt väldigt vanlig så värdet av tekniken sjunker radikalt.
Men som ett sätt att pumpa upp värdet på bolaget fungerar FSD utmärkt.

Hahaha helvette vad dumt inlägg!
Citera
2022-01-10, 20:37
Medlem
Citat:
Mercedes ligger före om vi ser till vilken tillverkare som fått level 3 godkänt för en mycket begränsad användning.
BMW kunde köra självkörande bilar i full gas runt banor på 00 talet, alla tillverkare kan levererar bilar som är autonoma inom avgränsade områden. Ingen tillverkare klarar att erbjuda det Tesla fanboys tror att Tesla skall uppnå med FSD ( och lovades av Musk uppnå redan år 2020).
Att ha helt självkörande bilar på alla typer av vägar och alla typer av miljöer kommer inte hända på länge än om någonsin.
Om den graden av självständighet mot all förmodan skulle uppnås så kommer inte Tesla vara ensamma om de ens är först.

Funktionen blir dessutom som att uppfinna guld för en alkemist, när genombrottet väl sker så blir det snabbt kraftigt devalverat pga tekniken blir snabbt väldigt vanlig så värdet av tekniken sjunker radikalt.

En ganska enkel fråga till dig då. Vilket företag har fordon som är delvis självkörande i mer än en stadskärna?
Citera
2022-01-10, 20:41
Medlem
Citat:

Apple/Samsung, oligopol
Apple/Android, oligopol
Google, monopol
Facebook, monopol
Amazon, monopol
Microsoft, monopol
Intel/AMD, oligopol
Nvidia/AMD, oligopol

Bara fortsätta listan.. men AI vilket det egentligen handlar om kommer bli som dasspapper direkt..
Citera
2022-01-10, 20:56
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Har du läst artikeln eller inte?

Snubben är en ingenjör som jobbar med att utveckla GPS.

Det är det fler som är. Artikeln var lång och jag hittade ingen graf över bandbredd per användare och satelit.
Men det är självklart att när fler användare delar på en satelit så sjunker bandbredden per användare.
Citera
2022-01-10, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
När FSD passerat schimpanser och även dig i körförmåga (osäker på ordningen), så går det väldigt fort för FSD att nå en nivå som är överlägsen människans. Fortsätt gärna skriva om varför du inte tror det.
Även om, och det är ett stort om, det skulle lyckas (alltså i alla väderförhållanden och situationer), vilket jag anser Teslor saknar hårdvara för idag, speciellt då man tog bort radarn (det enda verktyget som faktiskt kunde ”se” mer än en kamera/människa och därmed få ett övertag), så ser jag inte hur jag skulle motivera betala 100k extra för det. Då kan jag lika bra ta taxi de gångerna de behövs (vilket är när jag ej får köra själv pga alkoholintag).
Citera
2022-01-10, 21:09
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe

Inte lika positivt:
Detta är helt fantastiskt, andra bilmärken betalar straffskatt till tesla. Det har kommit att bli alltmer redundant för tesla vinster dock. Så detta argumentet, som höll för tesla bears några kvartal sen, gäller ej längre.

Jasså hur mkt?

Nix. Dom ökar inte alltid i alla marknader samtidigt. Men det man måste förstå är att tesla ej tävlar mot andra elbilar. Elbilar tävlar mot alla andra bilar.
2020 ca 500k bilar sålda
2021 ca 930k sålda
Tappat marknad?

Nej, kolla in AI day.

Att ett företag kan sälja bristande mjukvara för 100k utan att kunder klagar är väl ganska fantastikt för företaget i ett vinstsyfte?

Nej

Njaej, tesla varierar i kvalitet. Detta pga speed of innovation. Kolla intervjuer med Joe Justice så förstår man hur produktionen går till. Helt o hållet fantastiskt, med vissa sidoeffekter
Dom är ju dock helt i topp vad gäller hårdvara och mjukvara. Vill du ha en iphone 20 i plastskal eller en iphone 4 i metallskal?

- Cybertruck försenad.

- 4680 batteri försenat.
Eller Tesla kommer inom kort ha marknadens bästa batteri i en värld där elbilar och energilagring växer så det knakar.

- Roadster försenad.

- Semi truck försenad.
Bortprioriterad

- Giga Berlin försenad.
Spelar ingen roll. Inom kort kommer tesla spruta ut bilar som aldrig förr. Spelar det ngn roll om det händer i vår eller i höst eller nästa år? (Fabriken öppnar inom kort, tar ngt år att rampa upp produktionen)

- Tesla robot LOL.
Teslabot eller Optimus SubPrime är ett framtidsprojekt. Detta tas ej med i någon analytikers prismodell vad jag sett.
Var på ett föredrag med ngt robot företag, kommer ej ihåg vilket, där de 2017 pratade om automatiserade hemrobotar och vilken OTROLIG marknad det kan vara. Frasen som satte sig var. "Om en familj kan leasa en eller 2 bilar för 3-6 tusen, vad tror ni de kan tänka sig leasa en hemmarobot för"

Vad man måste förstå med Tesla är att det är ett företag som inget annat. Att det är övervärderat idag håller alla med om, men det är inte så marknaden funkar. Den är framåtblickande.

Några av framtidens viktigaste marknader är energi(solceller, batterier), elektrifierad-transport, självkörning, AI, robot-teknik (industriell och för konsument)

Elon Musk har ett fantastiskt track-record. Han klarar inte alltid sakerna i de tighta tidsscheman han ger sig själv. Men han klarar dem till slut.

Tesla och SpaceX är de attraktivaste arbetsplatser för ingenjörer. De kan välja den bästa talangen.

Så du har ett företag som är i framkant i många framtidsbranscher, samt har de skarpaste hjärnorna.
Enligt före detta anställda är de även otroligt motiverade och innovationer som på GM, Ford m.flera tar 7-9 år kan Tesla få igenom på 3 månader. Musk förespråkar "rate of innovation".

När det kommer till investering så har alla sina egna strategier, om man tänker att tesla är övervärderat så bör man även ställa sig frågan, varför är det övervärderat?
Varför är det så många duktiga analytiker som sätter höga price-target på tesla?

Tack för ett respektabelt inlägg och för att du hjälper mongo lite.

Några cirkelresonemang dock, som tex vart Tesla tjänar sina pengar, utsläppsrätter, inte bilar.

Man kan sälja fler bilar och ändå tappa marknad. Detta då även konkurrenterna säljer fler bilar.

Ang. Kvaliteten så kan man nog inte skylla på speed of innovation då det handlar saker som plåtbitar och färg. Något tesla har haft flera år på sig att försöka få rätt. För att inovera form och design verkar inte vara fokusområden.

Att man går ut och säljer en produkt och lovar en leveranstid som man sedan skjuter och skjuter på, kan inte tolkas som positivt på grund av att man fokuserar på annat. Nädu! Prova det med din chef.

Mvh
Citera
2022-01-10, 21:13
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Även om, och det är ett stort om, det skulle lyckas (alltså i alla väderförhållanden och situationer), vilket jag anser Teslor saknar hårdvara för idag, speciellt då man tog bort radarn (det enda verktyget som faktiskt kunde ”se” mer än en kamera/människa och därmed få ett övertag), så ser jag inte hur jag skulle motivera betala 100k extra för det. Då kan jag lika bra ta taxi de gångerna de behövs (vilket är när jag ej får köra själv pga alkoholintag).

Fel. FSD'n bygger en 3D-vy från fotoner som kamerorna snappar upp, inte från bildrutor, och är överlägset det mänskliga ögat och våran tolkning av det vi tror vi ser vid dålig sikt. Det är en frågan om när, inte om. Ingen är intresserad av vad dina personliga behov är, utan värdet bestäms ur ett marknadsperspektiv, nämligen hur mycket logistik och transport företag kommer kunna kapa kostnader. Länder och delstater som inte adopterar tekniken kommer gå miste om stora värden. Jag förstår tekniken och marknaden, därför förstår jag värdet och sannolikheten att det förverkligas.
Citera
2022-01-10, 21:25
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe

Inte lika positivt:

Jasså hur mkt?

2020 ca 500k bilar sålda
2021 ca 930k sålda
Tappat marknad?

Nej, kolla in AI day.

Nej

- Cybertruck försenad.

- 4680 batteri försenat.

- Roadster försenad.

- Semi truck försenad.
Bortprioriterad

- Giga Berlin försenad.

- Tesla robot LOL.

Tappert försök, men Dunning Kruger effekten är för stark. Folk som tar beslut på emotionella grunder (avundsjuka och förakt) kommer inte vika sig ens när kursen har bevisat hur fel de har flera gånger om. Det kommer alltid finnas lövtunna argument och fokus på vad Tesla inte gjort ännu. Men det är åtminstone kul att se dem göra bort sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in