2022-01-10, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
En intressant frågeställning som jag inte landat i mig själv ännu.

Vilka fördelar och nackdelar finns det med att låta ovaccinerade covidsjuka klara vården själva?
Hur kan ett sådant förhållningssätt påverka vården i framtiden?

Det är lätt att spontant tycka att det är upp till individen om hen vill vaccinera sig och få tillgång till covidvård vid ev. behov, eller hoppa över vaccinet och bekosta ev. vård själv.

Som jag ser det skulle detta kanske lösa hela problemet med Covid egentligen. Det är ju de ovaccinerade som tar upp de allra mesta sjukvårdsresurserna nu. Om man slapp vårda dem så skulle det nog inte bli några större problem i vården.

Dessutom skulle nog en hel del antivaxare krypa till korset om de visste att de får lita till sitt maskmedel om de blir sjuka. Att tålamodet är slut med deras barnsligheter.

Jag tror att de flesta inom covidvården hade välkomnat min idé. Antivaxarna spottar ju i princip vårdpersonalen i ansiktet som det är nu. Så de förtjänar ingen hjälp därifrån. Men de borde få ett par veckors förvarning.
Citera
2022-01-10, 20:46
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nej, citatet syftar just på det faktum att statistik kan missbrukas för att visa det man vill visa. Det har inget med förfalskning att göra.

I det här fallet finns dock flera aspekter, är siffrorna öht rättvisande, är de signifikanta och är de ens relevanta för en bred allmänhet.

Att vi har en massa motorcyklister som ligger på IVA är ju knappast relevant för de som cyklar eller går...man kräver inte heller att alla gångtrafikanter skall bära hjälm av den anledningen.
Precis!
Diskusionen har gällt att statistiken förfalskas och ditt inlägg gällde att korrekt statistik kan användas för att ge en felaktig bild.

Vi är helt överens!
Citera
2022-01-10, 20:47
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Stannar man inte hemma om man är sjuk i utlandet eller hur menar du?
Kanske under pandemin, men östasiater som ofta ses bära munskydd även annars gör det visst dels mot luftföroreningar, dels när de är förkylda. Alltså av helt andra skäl än europeiska munskyddsdiktaturer.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det är bäl snarare så att 20 liv är mera värt än ett liv även om det är sorgligt.

Ja jo, enligt Spock:s paroll: "The needs of the many outweighs the needs of the few".
Citera
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jodå. Det finns ju till exempel mängder av effektiva läkemedel som inte används i Sverige då de anses för dyra.

Om den politiska viljan fanns ser jag inga problem med att vägra vård till ovaccinerade. De bör så klart informeras tre veckor i förväg eller så för att ge dem en chans att ta vaccinet. Men efter att tidsfristen är ute så får de ordna sin egen vård. Skulle själv kunna skicka lite ivermektin och geishakulor till dem om de inte har råd själva.

De som arbetar som läkare eller ssk skulle inte trivas så bra i en arbetsmiljö där de tvingas neka personer tex andningsstödjande behandling och se dem lida och dö i ångest .. jag har svårt att tro att många skulle lockas till vårdyrket då. De vill ju arbeta enligt vårdetik
Citera
Medlem
Citat:
Det är bäl snarare så att 20 liv är mera värt än ett liv även om det är sorgligt.

Nja. Ett barn med cystisk fibros liv är definitivt mindre värt än en HVB-plats för ett ”afghanskt flyktingbarn”. Det står alldeles klart.

Och gamla sköra människor är inte värda 20 000kr för att få monoklonala antikroppar vid covid heller. Detta är ju redan bevisat.
Citera
2022-01-10, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
De som arbetar som läkare eller ssk skulle inte trivas så bra i en arbetsmiljö där de tvingas neka personer tex andningsstödjande behandling och se dem lida och dö i ångest .. jag har svårt att tro att många skulle lockas till vårdyrket då. De vill ju arbeta enligt vårdetik

Tro mig. De jag känner som arbetar med covidvård avskyr verkligen antivaxarna. De skulle definitivt vilja slippa vårda dem.

Edit: men man vet ju iofs inte hur det står till med svenska värdegrundssköterskor. Men de var ju iofs ok med att inte skicka in äldre äldre till sjukhus och ge dem morfin istället.
Senast redigerad av Harrywinston 2022-01-10 kl. 20:52.
Citera
2022-01-10, 20:51
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Covid19 är inte som andra virus. Vet folk som fått så konstiga symtom. Förlorat kontakt med fötter, ben, fått hjärndimma, dåligt minne, blodproppar, nedsatt prestationsförmåga, både fysiskt och psykiskt.
Covid19 är inget virus. Det är sjukdomen corona viruset sars kov 2. Det finns en hel familj corona virus detta är en typ av det som ingår i familjen. HAha. Corona virus är inget nytt. Be hypokondrikererna att inte känna efter så mycket. Komplikationer kan uppstå vid alla virus. Skärp dig. Vet inte om du driver men om du menar allvar bör du prata med någon.
Jag vet ingen som har fått mer än vanlig influensa typ 100 inklusive äldre än 70.
Citera
2022-01-10, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Kanske under pandemin, men östasiater som ofta ses bära munskydd även annars gör det visst dels mot luftföroreningar, dels när de är förkylda. Alltså av helt andra skäl än europeiska munskyddsdiktaturer.

Ok då förstår jag bättre vad du menar. Jag kan inte uttala mig om östasien men mitt intryck av Europeer är att de i regel stannar hemma om de är sjuka oavsett om de bär munskydd eller ej.
Citera
2022-01-10, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du skrev inte om vem som använd munskydd du påstod var farligt.
Du vet inte heller hur ofta folk skulle byta eller hur ofta de byte på sjukhus.

De vet ingenting och bör hålla tyst om sådant du inte fattar.
Du blir bara pinsammare och pinsammare. Jag har inte påstått att munskydden ör farliga i sig utan det beror ju på hur de används och hur ofta de byts ut. Ser man hur folk på stan anvönder dom så inser man att folk generellt inte kan vare sig använda dom rätt eller byter ut dom regelbundet..
Sköter man onte skydden så är det bättre att inte använda dom alls, dessutom tror många att man inte kan bli smittad med munskydd på vilket är i nivå med ditt blaj.
Citera
2022-01-10, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Tro mig. De jag känner som arbetar med covidvård avskyr verkligen antivaxarna. De skulle definitivt vilja slippa vårda dem.
Trot inte du känner en enda som jobbar med coronavård.
Senast redigerad av Nibiru2011 2022-01-10 kl. 21:04.
Citera
2022-01-10, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ibland är priset avgörande. Det finns ungdomar med ovanliga sjukdomar vars mediciner kan kosta uppåt 20 miljoner per år. I vissa fall nekas patienten då dessa pengar kan rädda mångdubbelt flera liv. I dessa fall kan inte förändrade levnadsvanor göra varken till eller ifrån.

Exempel:
https://www.svd.se/patienter-nekas-medicin--den-ar-for-dyr

Förfärligt. Samma sak med lite äldre personer som får cancer. Man satsar ibland de nya riktigt bra preparaten på yngre personer. Har även en anhörig som inte fick allergivaccinering på grund av åldern, hon hade fyllt 45 år och där gick gränsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in