2022-01-10, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Exakt, det är en demokratisk sak. Och nu har demokratin kommit överens om att införa restriktioner för att minska antalet personer som kräver vård. Men din omedelbara reaktion är att då gäller tydligen inte demokratin. Det är klart att den gör.

Du har uppenbara problem med förståelsen för demokrati. Bara för att du inte håller med betyder inte att det inte är demokrati.
Du verkar vara av den felaktiga uppfattningen att majoriteten skulle få bestämma över minoritetens livsstil och kultur i en demokrati.

Det du beskriver är en majoritetsdiktatur.
Citera
2022-01-10, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
"Pandemibekämpning" är ett hittepåord. Det finns inget egenvärde i att ha minst antal dödsfall eller minst sjukvårdsbelastning. Det är medborgarnas lycka som är det enda relevanta måttet på framgång.

Ja det är ett hittepåord men förhoppningsvis förstod du vad jag menade ändå. Det finns inget egenvärde heller i att, som du, enbart fokusera på smittspridning och inte sjukvårdsbelastning. När du talar om "medborgarnas lycka" menar du nog i själva verket din egen lycka, vilket inte är relevant för någon utom möjligen dina ovaccinerade gelikar.
Citera
2022-01-10, 19:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Se annat inlägg jag nyss skrev. Tycker nämligen inte att du är värd den extra ansträngningen.
Fast du har ju inte alls beskrivit något om vad som är fel, bara hittat på diverse saker.
Citera
2022-01-10, 19:30
Medlem
Citat:
Du verkar vara av den felaktiga uppfattningen att majoriteten skulle få bestämma över minoritetens livsstil och kultur i en demokrati.

Det du beskriver är en majoritetsdiktatur.

Covid är klassad som en samhällsfarlig sjukdom. Det är ovanligt.
Citera
2022-01-10, 19:31
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fast så är det ju inte alls.
Det finns massor av saker man inte får göra
Man får tex. inte köra i 200 km/h på en tom motorväg och det finns mängder med saker du faktiskt inte får göra, eller som du måste göra, för att skydda dig själv och andra.

Om du vill kan du säkert själv komma på många tiotals liknande inskränkningar i det som du kallar det demokratiska systemet.

Edit
Harrywinston har hjälpt dig med den första.
Bra alla som kör för fort ska nekas vård. Då kommer vi få massvis med platser till sjukvården.
Citera
2022-01-10, 19:33
Medlem
Citat:
Men tänk så många som skulle ha fått det om det varlt tvång att bära det! (Bara som analogi med alla som tror vi skulle haft 100 000 döda utan vaccin.)

Kul analogi men jag har hittills inte mött någon som tror att vi hade haft 100 000 döda utan vaccin.
Citera
2022-01-10, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Du kommer inte få ballongsprängning av åderförkalkning i benen vid fönstertittarsjuka i Sverige om du fortsätter att röka. De tar till och med blodprov för att säkerställa att du inte ljuger att du slutat röka.

Precis samma borde gälla vid covid. Är du ovaccinerad så slösar vi inte resurser på dig. Du har gjort ditt val. Hem och käka maskmedel istället.
Jag tycker det är etiskt fel att neka rökare en operation, om inte rökningen är ett hinder för att operationen ska gå att genomföra. Det är inte statens jobb att jävlas med rökare.
Citera
2022-01-10, 19:35
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
I stora delar av världen använder de munskydd för att de är sjuka. I Sverige stannar vi hemma, vilket är ännu säkrare.
Så du menar att man inte får lunginflammation av att bära munskydd när man är sjuk, bara om man bär munskydd när man tror man är frisk.

Mycket intressant teori måste jag säga.
Citera
2022-01-10, 19:37
Medlem
Ni som är ovaccinerade & har fått ett positivt svar på covid-testet. Har ni alla haft ont i halsen & hostat som symptom? Jag är ovaccinerad & fick symtom förra veckan i form av rinnig & täppt näsa, nysningar samt att luktkänslan försvann (börjar komma tillbaka nu några dagar sen det började). Tetade mig idag, tror inte att det är Corona med tanke på att det var/är väldigt milda symptom.
Citera
2022-01-10, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fast så är det ju inte alls.
Det finns massor av saker man inte får göra
Man får tex. inte köra i 200 km/h på en tom motorväg och det finns mängder med saker du faktiskt inte får göra, eller som du måste göra, för att skydda dig själv och andra.

Om du vill kan du säkert själv komma på många tiotals liknande inskränkningar i det som du kallar det demokratiska systemet.

Edit
Harrywinston har hjälpt dig med den första.
Fortkörning utgår enbart ifrån att du utsätter andra för risk. Du får köra 200 km/h eller ännu snabbare på inhägnat område, racerbanor m.m.

Det finns extremt få exempel på demokratiska inskränkningar för att skydda dig själv. Det skulle möjligtvis vara droger, men drogmissbruk skadar ofta nära anhöriga, och det är ju en omdiskuterad fråga och lagligt i många länder.
Citera
2022-01-10, 19:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jag tycker det är etiskt fel att neka rökare en operation, om inte rökningen är ett hinder för att operationen ska gå att genomföra. Det är inte statens jobb att jävlas med rökare.
Tycker du även att kraftigt överviktiga som inte på något vis verkar ha för avsikt att minska sitt matintag ska få en gastric bypass?

Det är faktiskt så att man i en demokrati faktiskt kan vägras vård som inte bedöms fungera beroende på att patienten är ovillig att följa vissa regler.
Citera
2022-01-10, 19:40
Medlem
Citat:
I stora delar av världen använder de munskydd för att de är sjuka. I Sverige stannar vi hemma, vilket är ännu säkrare.

Stannar man inte hemma om man är sjuk i utlandet eller hur menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in