Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-10, 16:17
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ja, i mycket hög grad.
Klimatforskarna har gjort fantastiska framsteg, de har hittat förklaringar till hur klimatsystemet fungerar, vad som påverkar det och hur uppvärmningen påverkar oss. Det är komplexa samband som kräver stort intresse och en stor arbetsinsats för att studera och förstå. De har skapat förståelse för hur beroende vi faktiskt är av ett stabilt klimat, hur beroende inte minst vår infrastruktur är, jordbruket mm. Och vi har lärt oss att det påverkar andra arter också.
Klimatförändringarna kommer att påverka våra liv väldigt mycket. Det kan vi vara säkra på.
Märker att du enbart läser ur det kanon dina präster har godkänt om du påstår något sådant.
Visst går det framåt men att ens påstå att man hittat förklaringar till hur klimatsystemet fungerar är bara befängt då i princip hela fältet fortfarande ligger i sin linda.
Citera
2022-01-10, 16:22
Medlem
Hackenbush55s avatar
Så länge vi lever på jorden kommer vi aldrig att kunna stoppa den globala uppvärmningen.
Vi kanske kan bromsa den något men aldrig att stoppa den.
Citera
2022-01-10, 17:23
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Märker att du enbart läser ur det kanon dina präster har godkänt om du påstår något sådant.
Visst går det framåt men att ens påstå att man hittat förklaringar till hur klimatsystemet fungerar är bara befängt då i princip hela fältet fortfarande ligger i sin linda.
Du borde nog söka upp en religionsforum istället.

Klimatsystemet är betydligt mer utforskat än vad du känner till.
Citera
2022-01-10, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Ja, utan tvekan. En patetisk falsk graf utan källa förändrar inte fakta.
Lägg upp din källa med samma tidsperiod då? Du är inte en bättre källa...
Citera
2022-01-10, 17:39
Medlem
liffens avatar
Citat:
Problemet är att klimatfrågan är akut och det krävs snabba åtgärder. Som jag har skrivit tidigare så kan jag inte se hur vi ska kunna ställa om i tid för att undvika 2 graders uppvärmning. Jag tror inte heller vi klarar 2,7 grader till 2100. Vi är allt för inlåsta i fossila bränslen.

Det låter ju vettigt att som du säger "avhålla oss ifrån panikinsatser" men det är faktiskt det som skulle krävas om vi ska uppnå 1,5 gradersmålet och därför tror jag heller inte att det är möjligt att nå. Den viljan finns helt enkelt inte och det finns oerhört starka krafter som vill bevara den fossila industrin.

På SMHI:s "hur-var-vadret" kan jag se att den stigande medeltemperaturen till stor del består i att vintrarna blivit kortare. I min badvik kan jag se att havsnivåhöjningen är ungefär halva landhöjningen. Det väder jag ser varje dag är i stort sett det jag väntar mig. Och vid värmeböljor söker jag svalka i skogen eller vid stranden, alltså i Jordens kylvattenskikt. Knappast någon paniksituation.
Citera
2022-01-10, 18:00
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Du borde nog söka upp en religionsforum istället.

Klimatsystemet är betydligt mer utforskat än vad du känner till.

Härligt att du tror dig veta vad jag känner till.
Hör av dig när vi uppnått mer en hjälplig korrelation mellan co2 och uppvärmning på planeter skala. Tills dess, öppna en bok lite då och då
Citera
2022-01-10, 18:03
Tänk er personer som har varnat sedan 70-talet.
Och varje år så har vi släppt ut mer skit.

Och i stort sett ingenting har hänt.

Men dessa människor kommer med nya domedagsscenarion vart femte år.

Ganska konstigt att som fortsätter när dom inte ens har varit i närheten av att ha rätt.

Nu har vi återigen typ 10 år på oss innan det är för sent haha
Citera
2022-01-10, 18:16
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Härligt att du tror dig veta vad jag känner till.
Hör av dig när vi uppnått mer en hjälplig korrelation mellan co2 och uppvärmning på planeter skala. Tills dess, öppna en bok lite då och då
Du avfärdar ju fakta om klimatförändringarna, tydligare kan det ju inte bli. Korrelationen är fastställd , det råder inget tvivel. Att några förnekare säger något annat, betyder inget. Jag vet att ni tror det, men ni lär er ju inget, bara avfärdar, ni är helt fast i er hjärntvätt.

Klimatkrisen är på allvar. Vår hantering avgör framtiden.
Citera
2022-01-10, 18:53
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Du avfärdar ju fakta om klimatförändringarna, tydligare kan det ju inte bli. Korrelationen är fastställd , det råder inget tvivel. Att några förnekare säger något annat, betyder inget. Jag vet att ni tror det, men ni lär er ju inget, bara avfärdar, ni är helt fast i er hjärntvätt.

Klimatkrisen är på allvar. Vår hantering avgör framtiden.
Historisk tvistar man fortfarande om co2 höjning i atmosfären följer eller driver en temperaturhöjning vilket du säkert är helt medveten om bara att du väljer att bortse från data som inte passar in i din beskrivning. Så, nej, och det är därför jag skrev ”hjälplig” korrelation. Dessutom om man nu utan tvekan skulle kunna påvisa en korrelation att ökad co2 halt höjer atmosfärtemperaturen så har du fortfarande kvar att påvisa kausaliteten.

Och nyss påstod du att klimatforskningen i stort sätt är klar och färdig. Inte konstigt att folk ser dig som en clown
Citera
2022-01-10, 19:04
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Uppvärmningen av planeten är vetenskapliga fakta och din åsikt och alla andras åsikter är irrelevant för vad som händer. Det händer oavsett vad du eller jag tycker. Vi vet att planeten värms upp och vi vet att det går oerhört fort och vi vet också varför det händer. Jorden kommer inte att gå under, men vi kommer att få oerhörda problem och i förlängningen om det går allt för långt så kan det hota människans existens. Jorden kommer dock att överleva.

Köldrekorden som sätts är också fakta.
Citera
2022-01-10, 19:09
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Historisk tvistar man fortfarande om co2 höjning i atmosfären följer eller driver en temperaturhöjning vilket du säkert är helt medveten om bara att du väljer att bortse från data som inte passar in i din beskrivning. Så, nej, och det är därför jag skrev ”hjälplig” korrelation. Dessutom om man nu utan tvekan skulle kunna påvisa en korrelation att ökad co2 halt höjer atmosfärtemperaturen så har du fortfarande kvar att påvisa kausaliteten.

Och nyss påstod du att klimatforskningen i stort sätt är klar och färdig. Inte konstigt att folk ser dig som en clown
Nej, jag skrev inte att klimatforskningen i stort sett är klar och färdig. Sluta ljug!
Citera
2022-01-10, 19:13
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Nej, jag skrev inte att klimatforskningen i stort sett är klar och färdig. Sluta ljug!
Sant. Dina ord var ”i mycket hög grad” färdig. Något som man med andra ord kulle kunna uttrycka som ”i stort sätt färdig”. Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in