Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-09, 16:23
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Klimatforskning handlar om mer än atmosfärsfysik. Rockström forskar på konsekvenserna av klimatförändringar och har en diger publikationslista.

Låter bra, givet att du har kompetensen att bedöma kvaliteten, vilket du naturligtvis inte har.
Metodik och nivå på dokumentation tror jag de flesta, som inte har sina högskolepoäng i genusvetenskap eller liknande flum, har väldigt goda förutsättningar att bedöma.
Och det var väl det jag anförde. Inte resultatet.

På tal om Rockström, anser du att det bidrar till trovärdigheten att uttrycka sig i media som han gör? Bla då att Planeten befinner sig i cancerläge och liknande rent idiotiska uttalanden?
Det är inte vetenskap, det är politik och aktivism. Inget annat
Citera
2022-01-09, 18:29
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja men vad hade man inte anklagat mänskilgheten för om vi hade haft dagens civilisation när den senaste istiden inträffade!

Då hade FN haft ständiga möten om den globala nedkylningen och hur vårt syndiga leverne orsakade istid.
Den senaste istiden har naturliga förklaringar så jag kan inte se hur det skulle gå till och hur har du tänkt dig att vi ska kunna orsaka en istid? Vi släpper ut massor av växthusgaser, så risken att vi orsakar en istid är obefintlig.
Senast redigerad av saganshus 2022-01-09 kl. 18:42.
Citera
2022-01-09, 18:31
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Så småningom kanske vi lär oss att använda tredimensionell odling men då behöver vi först överleva tills vi lärt oss den tekniken.
Läste du min länk? Detta görs redan idag.
Citera
2022-01-09, 18:34
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Då är jag säker på att du, liksom jag anser att klimatalarmismen vi ser och läser om idag är till absolut största delen ren och skär politik byggd på påståenden och antaganden snarare än fakta och kunskap?
Det finns inget alarmistiskt med att redovisa fakta. Vår planet värms upp och värms upp snabbare än vid någon annan tid och det beror på mänsklig aktivitet. Det är ett vetenskapligt faktum och inte en teori.

Varför kallar du vetenskap för "alarmistiskt" ?
Citera
2022-01-10, 09:10
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Man odlar väl med hyllsystem på höjden?

Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Läste du min länk? Detta görs redan idag.

Vi har kommit en bit på vägen mot andra odlingsmetoder. Och vi har kommit en bit på vägen när det gäller alternativ till fossila bränslen. Kanske kan vi få den ena utvecklingen att matcha den andra men då måste vi nog låta alla alternativ mogna i den takt utvecklingen tar och avhålla oss från panikinsatser.
Citera
2022-01-10, 10:58
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Den senaste istiden har naturliga förklaringar så jag kan inte se hur det skulle gå till och hur har du tänkt dig att vi ska kunna orsaka en istid? Vi släpper ut massor av växthusgaser, så risken att vi orsakar en istid är obefintlig.

Varje tid och era inom mänskligheten har haft sin förklaring till varför jorden håller på att gå under just nu. Det handlar inte till närmelsevis så mycket om jordens undergång som om att få makt, kontroll och grupptillhörighet.

Skriver man inte under på de för tillfället rådande värderingarna så blir man paria, enklare då att gå med strömmen och sitta tryggt på sin mer än högavlönade tjänst och nicka ihop med de andra "experterna".

Vill du ha din topplön och avslappnade tjänst så flyt med, annars åker du ut i kylan.

Sedan går det några decennier och då måste man tycka precis tvärt om för att inte åka ut i kylan.

Så funkar det hela tiden.
Citera
2022-01-10, 11:15
Medlem
Citat:

Teorierna om antropogen istid byggde ju på att vi fyllda atmosfären med partiklar (trafik, jordbruk etc) och utsläpp som avskärmade solinstrålningen.

Och dessa är ju en del av den moderna klimatmodellen. Partiklarna släpper vi ut, men de överskuggas av utsläppen av klimatgaser.

Nollar vi koldioxiden och återgår till förindustriella värden så får vi som resultat en antropogen avkylningseffekt.
Citera
2022-01-10, 11:24
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Vi har kommit en bit på vägen mot andra odlingsmetoder. Och vi har kommit en bit på vägen när det gäller alternativ till fossila bränslen. Kanske kan vi få den ena utvecklingen att matcha den andra men då måste vi nog låta alla alternativ mogna i den takt utvecklingen tar och avhålla oss från panikinsatser.
Problemet är att klimatfrågan är akut och det krävs snabba åtgärder. Som jag har skrivit tidigare så kan jag inte se hur vi ska kunna ställa om i tid för att undvika 2 graders uppvärmning. Jag tror inte heller vi klarar 2,7 grader till 2100. Vi är allt för inlåsta i fossila bränslen.

Det låter ju vettigt att som du säger "avhålla oss ifrån panikinsatser" men det är faktiskt det som skulle krävas om vi ska uppnå 1,5 gradersmålet och därför tror jag heller inte att det är möjligt att nå. Den viljan finns helt enkelt inte och det finns oerhört starka krafter som vill bevara den fossila industrin.
Senast redigerad av saganshus 2022-01-10 kl. 11:27.
Citera
2022-01-10, 11:32
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Varje tid och era inom mänskligheten har haft sin förklaring till varför jorden håller på att gå under just nu. Det handlar inte till närmelsevis så mycket om jordens undergång som om att få makt, kontroll och grupptillhörighet.

Skriver man inte under på de för tillfället rådande värderingarna så blir man paria, enklare då att gå med strömmen och sitta tryggt på sin mer än högavlönade tjänst och nicka ihop med de andra "experterna".

Vill du ha din topplön och avslappnade tjänst så flyt med, annars åker du ut i kylan.

Sedan går det några decennier och då måste man tycka precis tvärt om för att inte åka ut i kylan.

Så funkar det hela tiden.
Uppvärmningen av planeten är vetenskapliga fakta och din åsikt och alla andras åsikter är irrelevant för vad som händer. Det händer oavsett vad du eller jag tycker. Vi vet att planeten värms upp och vi vet att det går oerhört fort och vi vet också varför det händer. Jorden kommer inte att gå under, men vi kommer att få oerhörda problem och i förlängningen om det går allt för långt så kan det hota människans existens. Jorden kommer dock att överleva.
Senast redigerad av saganshus 2022-01-10 kl. 11:43.
Citera
2022-01-10, 11:36
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Teorierna om antropogen istid byggde ju på att vi fyllda atmosfären med partiklar (trafik, jordbruk etc) och utsläpp som avskärmade solinstrålningen.

Och dessa är ju en del av den moderna klimatmodellen. Partiklarna släpper vi ut, men de överskuggas av utsläppen av klimatgaser.

Nollar vi koldioxiden och återgår till förindustriella värden så får vi som resultat en antropogen avkylningseffekt.
Ja, vi släpper ut partiklar, men inte utan att samtidigt släpper ut växthusgaser. Det är ju vid förbränning i första hand som det uppstår partiklar.
Citera
2022-01-10, 11:53
Medlem
Citat:
Ja, vi släpper ut partiklar, men inte utan att samtidigt släpper ut växthusgaser. Det är ju vid förbränning i första hand som det uppstår partiklar.

Jo det gör vi. Det virvlar upp en massa fint damm från åkrar och vägar, när vi eldar ved och flis när vi krossar berg, bygger hus, schacktar mark osv.

Det är inte enbart svaveldioxiden som är ett problem.

Det var det som ledde till diskussioner om en istid på 50-60-talet... jag hade en Stålmannen-episod om denna istid. Det skrämde oss barn lika mycket som motsatsen skrämt upp dagens barn som t ex Greta.

Jo vi skulle sänka temperaturen, tveklöst, så en återgång till förindustriella nivåer kan knappast vara önskvärt.
Citera
2022-01-10, 12:06
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Jo det gör vi. Det virvlar upp en massa fint damm från åkrar och vägar, när vi eldar ved och flis när vi krossar berg, bygger hus, schacktar mark osv.
Allt det där drivs av maskiner som kräver förbränning och eldning av ved och flis är också förbränning. Allt det du nämner släpper ut oerhörda mängder växthusgaser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in