2022-01-10, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Omicron är mildare eftersom det frodas bäst högre upp i luftvägarna och därmed inte gör lika allvarlig skada i de mest känsliga, djupare, delarna av lungorna. Det har nog inget med vaccinet att göra.

Ja precis. Men mest smittsam av alla. Men delta kanske är mildare än alpha och den teorin varför läget såg bättre ut 2021 än 2019.
Citera
2022-01-10, 16:58
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ytterst begränsade tankeförmåga? Detta är det andra inlägget på kort tid där ni antivaxare försöker projicera era egna tillkortakommanden på mig istället.

Det hela blir så oerhört komiskt. Det är egentligen helt otroligt att ett sådant samhällets bottenskrap som er ens får chansen att kommunicera med en sådan person som jag själv. I det verkliga livet rör vi oss i helt olika miljöer. Det är ungefär som att en treåring på dagis skulle argumentera med en professor i kärnfysik.

Men hur som helst, vad har du emot mitt vårdstopp för ovaccinerade? Du borde väl inte bry dig? Du är ju odödlig! Covid är väl ofarligt enligt dig.

Och om sjukhusen slapp ta hand om er ovaccinerade så skulle covidvården genast bli hanterbar. Det skulle kanske ligga maximalt en eller två vaccinerade patienter på varje IVA och kanske något tiotal på vårdavdelningar på ett normalstort sjukhus. Det skulle inte vara någon större påfrestning och samhället skulle kunna hållas öppet.
Ett samhälle som sysslar med tvångsvaccinering eller fråntar vissa grupper av medborgare sina mänskliga rättigheter är knappast att betrakta som "öppet".
Citera
2022-01-10, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Omicron är mildare eftersom det frodas bäst högre upp i luftvägarna och därmed inte gör lika allvarlig skada i de mest känsliga, djupare, delarna av lungorna. Det har nog inget med vaccinet att göra.

Precis, finns inget som helst bevis för att vaccinet skulle påverka dödligheten för Omikron. Vaccinet är inte testat för Omikron. Och det går inte ens att göra den studien längre.
Citera
2022-01-10, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Bra att kina nu har omicron fall utan resehistorik. Hoppas nu omicron tar fart där ordentligt innan OS

At least two of the cases detected in the city’s Jinnan district were reported as Omicron, the latest variant of Covid-19, which is many times more transmissible and is tearing through other countries around the world. Authorities said the two patients did not have a travel history out of the city.

Varför hoppas du på det? Miljoner människor riskerar att dö där.
Citera
2022-01-10, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Kan det inte vara så enkelt att omikron är en värre variant än delta? (Men fortfarande relativt mild)

Alpha var först ut med att vara mer dödlig och smittsam. Varför vi såg flest dödsfall/smitta under 2019. Alla jag känner som vart mest sjuka var under denna tid.

När delta kom blev dom flesta lindrigt sjuka. Vinter/vår 2021. Jag fick nästäppa och typ alla ovaccinerade jag känner. Smittan och dödsfallen gick ner och det enda man har att tacka är vaccinet så tvärsäkert?

Att delta var mildare, vi hade förbättrad vård och omsorg, fler hade skydd efter genomgången sjukdom betyder ingenting?

Jo ovaccinerade har vart överrepresenterade, men under 2021 var det ju knappt några siffror att tala om.

Vaccinen kanske haft försumbart skydd hela tiden och det visar sig nu när vi har ett värre virus än delta som börjar dominera?

Jag tror att du har rätt i precis allt förutom att deltan skulle vara mildare. Tror inte att vaccinen gör så mycket till eller från som det görs gällande. Inte för yngre vuxna.
Citera
2022-01-10, 17:01
Medlem
jymdjakets avatar
Sydkorea är ett riktigt land och mer svårhanterligt än hålan Sverige som schabblade bort sin stormaktsstatus genom uppenbart ointelligenta beslut, och ändå har vi 13 gånger fler döda. Dominansen är total.
Citera
2022-01-10, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Precis, finns inget som helst bevis för att vaccinet skulle påverka dödligheten för Omikron. Vaccinet är inte testat för Omikron. Och det går inte ens att göra den studien längre.

Kan vara så att de flesta som får omikron blir precis lika sjuka som de skulle ha blivit oberoende av vaccinet.
Senast redigerad av Lokatten66 2022-01-10 kl. 17:05.
Citera
2022-01-10, 17:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Då har de antagligen vaccinerat sig. Hur var det nu, skyddade inte vaccinen mot allvarlig sjukdom?

Det sägs ju så, men inget skyddar ju till 100%.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nu hade du faktiskt rätt, det är fler än två.

Det är SARS-CoV-2, förkylningsvirus, influensa, RS-virus och magsjuka som är de vanliga nu.
Så det är nog bäst du håller dig inlåst.

Men hur har du det med påstådda magoperationen?
Ska du ge dig snart och be om ursäkt.
Nej det finns det ingen anledning till. Sen finns det såklart betydligt fler virus i omlopp än de du räknade upp..
Jag är inte rädd så varför skulle jag låsa in mig?Sånt gör alarmister och okunniga...
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ytterst begränsade tankeförmåga? Detta är det andra inlägget på kort tid där ni antivaxare försöker projicera era egna tillkortakommanden på mig istället.

Det hela blir så oerhört komiskt. Det är egentligen helt otroligt att ett sådant samhällets bottenskrap som er ens får chansen att kommunicera med en sådan person som jag själv. I det verkliga livet rör vi oss i helt olika miljöer. Det är ungefär som att en treåring på dagis skulle argumentera med en professor i kärnfysik.

Men hur som helst, vad har du emot mitt vårdstopp för ovaccinerade? Du borde väl inte bry dig? Du är ju odödlig! Covid är väl ofarligt enligt dig.

Och om sjukhusen slapp ta hand om er ovaccinerade så skulle covidvården genast bli hanterbar. Det skulle kanske ligga maximalt en eller två vaccinerade patienter på varje IVA och kanske något tiotal på vårdavdelningar på ett normalstort sjukhus. Det skulle inte vara någon större påfrestning och samhället skulle kunna hållas öppet.
Det ligger redan nu nästan inga patienter på IVA. 16 regioner har max 4 på IVA, flera bara 1, och då har de flesta regioner flera sjukhus. Vet inte riktigt hur många sjukhus de ca 900 inom övriga slutenvården fördelas på, men med flera sjukhus i de flesta regioner kan det väl inte bli så himla många per sjukhus. Många sjukhus har uppenbarligen ingen på IVA i nuläget, och eftersom 15 regioner har max ca 20 patienter inom övriga slutenvården, sannolikt fördelade på flera sjukhus i de flesta fall, så har du redan uppnått din utopi, utan att behöva porta de ovaccinerade. Men det var du väl för dum för att räkna ut själv.
Citera
2022-01-10, 17:04
Medlem
Biotechinvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Restriktionerna isig var inte så omfattande.
Det värsta är att vi hade ministrar i form av Hallengren som dreglade efter att få införa mera kontroll på befolkningen.
Vi bör inte ge dessa politiker mer makt och vi måste kämpa för att återta den dom förskanskat sig redan.

Även om det inte var omfattande finns det ingen logik att införa fler restriktioner när läget i vården är så mycket bättre jämfört mot tidigare.
Blir svårt eftersom det inte finns någon opposition i riksdagen. En skara av maktfullkomliga nazister där den ena är värre än den andra.
Citera
2022-01-10, 17:04
Bannlyst
Citat:
Jo, börjar bli lite löjligt det hela. Omikron är definitivt mildare än de andra varianterna och om man är vaccinerad löper man väldigt låg risk att bli riktigt sjuk.

Dessutom är det så smittsamt att i princip alla kommer drabbas om man inte inför extrema restriktioner. De halvmesyrer FHM nu föreslår är enbart godhetssignalering, de försöker låtsas som att de tar det på allvar. Men de rekommenderar ju inte ens munskydd förutom på typ bussen. Så det är bara ett spel för gallerierna.

Det är dags att dra av plåstret ordentligt nu. Men först bör de som sagt införa vårdstopp för ovaccinerade. De har själva valt sitt öde.

eller vårdstopp för rökare?

det dör ca 12.000 personer varje år i Sverige av rökning

i världen är det ungefär 7 - 8 miljoner som dör av samma orsak
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in