2022-01-10, 16:29
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Bästa vore att kombinera vaccinpass med ett negativt covidtest.

Som de gjorde på det norska julbordet, där åtminstone 60 av de 100 deltagarna fick omikron eller delta?

Eller som på de stora kryssningsfartygen, där åtminstone ett 100-tal drabbats av så galopperande smitta att de är i karantän och inte får anlöpa hamnar?
Citera
2022-01-10, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Du menar att du själv inte har en agenda?
Sorry, jag tittar på filmer som inte är vinklade av hjärntvättade plattjordare.

En länk där man debunkar videon i fråga:

https://ph.news.yahoo.com/video-repeats-false-claims-safety-030833727.html

Ifall du vill ha lite ammunition i diskussionen 🙂
Citera
2022-01-10, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jo precis, på fåntrattarna aka antivaxxarna …
Fast nu skrev han troligen mest så för att inte hamna i onåd bland vaccinhetsarna! Eller av okunskap för sällan pratas det ju om de ovaccinerbara, de som ofta vill men inte kan ta vaccinet för att de är så känsliga att de kan bli svårt sjuka eller dö av vaccinet! Alltså de som ofta hamnar i sjukhusbäddar..
Senast redigerad av Nibiru2011 2022-01-10 kl. 16:41.
Citera
2022-01-10, 16:33
Medlem
Bostonroses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Har börjat fundera på om det är min filterbubbla som ger mig en skev bild av situationen eller om det finns exakt 0 personer i det här landet som respekterar dessa restriktioner?

Jag tror du har helt rätt. Finns bara två vägar framåt. Öppna upp allt och låt dom som vill vaccinera sig göra det och dom som inte vill slippa, sen kan viruset härja fritt eller att stänga ner ALLT och börja bötfälla dom som inte vill ta sprutan eller åka hem till folk och tvinga dom.
Citera
2022-01-10, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vi skulle kunna trippelvaccinera allt levande med gevär, och du skulle ändå inte få ditt liv tillbaka utan protest.

Har du inte sett mönstret? Man fokuserar blicken på det som låter värst för stunden. Om IVA stod tomt skulle man fokusera på case load. Eller dödsfall på äldreboende. Eller en ny variant med okända egenskaper. Det finns gott om nyckeltal hos den vaccinerade befolkningen också som skulle kunna användas som svepskäl för att begränsa ditt liv.

Jo, börjar bli lite löjligt det hela. Omikron är definitivt mildare än de andra varianterna och om man är vaccinerad löper man väldigt låg risk att bli riktigt sjuk.

Dessutom är det så smittsamt att i princip alla kommer drabbas om man inte inför extrema restriktioner. De halvmesyrer FHM nu föreslår är enbart godhetssignalering, de försöker låtsas som att de tar det på allvar. Men de rekommenderar ju inte ens munskydd förutom på typ bussen. Så det är bara ett spel för gallerierna.

Det är dags att dra av plåstret ordentligt nu. Men först bör de som sagt införa vårdstopp för ovaccinerade. De har själva valt sitt öde.
Citera
2022-01-10, 16:38
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jodå, jag har tänkt igenom det ordentligt. Min lösning är fullständigt logisk och enkel.

Sexuellt överförbara sjukdomar lamslår inte vården men det gör covid om det får härja ostört. Därför kan man kosta på sig att ta hand om syfilis osv utan större problem.

Covid kräver andra metoder, det borde stå klart även för dig nu snart två år in i pandemin. Min lösning är väldigt enkel och skulle förmodligen räcka.

Ge antivaxarna tre veckor på sig att vaccinera sig. Efter det får de klara sig bäst de vill med sitt ivermektin och geishakulor och vad de nu kan hitta på. Men sjukvårdens resurser kommer de inte få ta del av! Problem solved.
Kanske bättre jämföra med andra sjukdomar som angriper lungorna. Luftföroreningar gör många sjuka, rökning likaså, och radon. Kanske viktigare göra något åt det för att frigöra vårdresurser än att tvinga på en hel befolkning ett nytt vaccin vars negativa effekter det är omöjligt att förutsäga. I en pandemi får man räkna med ett visst undantagstillstånd utan att gå bananas med tvångsmedel och maktmissbruk. I ett fritt samhälle får man klättra i berg, köra motorcykel och avstå medicinsk behandling, trots att det ibland leder till ett vårdbehov. Och för all del, man får även röka. Man ska ju ändå ha en himla otur om man skulle behöva läggas in på sjukhus.

De allra flesta skulle inte behöva bry sig om ditt föreslagna vårdstopp för ovaccinerade. Dessutom glömmer du att många numera är "naturligt vaccinerade" vilket på många sätt är bättre och ger ett bredare skydd än artificiell immunitet från ett vaccin framtaget för helt andra varianter än de som varit rådande det senaste halvåret.

Så jag står fast vid min uppfattning att du nog inte tänkt igenom din ståndpunkt. Eller rättare, du har tänkt, fast med din ytterst begränsade tankeförmåga som frestas för mycket av banala och simpla lösningar på komplexa problem.
Citera
2022-01-10, 16:44
Medlem
Kan det inte vara så enkelt att omikron är en värre variant än delta? (Men fortfarande relativt mild)

Alpha var först ut med att vara mer dödlig och smittsam. Varför vi såg flest dödsfall/smitta under 2019. Alla jag känner som vart mest sjuka var under denna tid.

När delta kom blev dom flesta lindrigt sjuka. Vinter/vår 2021. Jag fick nästäppa och typ alla ovaccinerade jag känner. Smittan och dödsfallen gick ner och det enda man har att tacka är vaccinet så tvärsäkert?

Att delta var mildare, vi hade förbättrad vård och omsorg, fler hade skydd efter genomgången sjukdom betyder ingenting?

Jo ovaccinerade har vart överrepresenterade, men under 2021 var det ju knappt några siffror att tala om.

Vaccinen kanske haft försumbart skydd hela tiden och det visar sig nu när vi har ett värre virus än delta som börjar dominera?
Senast redigerad av granskottet80 2022-01-10 kl. 16:47.
Citera
2022-01-10, 16:47
Medlem
qwerty-66s avatar
Bra att kina nu har omicron fall utan resehistorik. Hoppas nu omicron tar fart där ordentligt innan OS

At least two of the cases detected in the city’s Jinnan district were reported as Omicron, the latest variant of Covid-19, which is many times more transmissible and is tearing through other countries around the world. Authorities said the two patients did not have a travel history out of the city.
Citera
2022-01-10, 16:51
Medlem
Biotechinvs avatar
Ca 80% färre som vårdas inom sjukvården för Covid-19 idag jämfört mot tidigare toppar.
Ändå får vi nya restriktioner, vilket skämt!

https://imgur.com/a/dqbQgCE
Citera
2022-01-10, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Kanske bättre jämföra med andra sjukdomar som angriper lungorna. Luftföroreningar gör många sjuka, rökning likaså, och radon. Kanske viktigare göra något åt det för att frigöra vårdresurser än att tvinga på en hel befolkning ett nytt vaccin vars negativa effekter det är omöjligt att förutsäga. I en pandemi får man räkna med ett visst undantagstillstånd utan att gå bananas med tvångsmedel och maktmissbruk. I ett fritt samhälle får man klättra i berg, köra motorcykel och avstå medicinsk behandling, trots att det ibland leder till ett vårdbehov. Och för all del, man får även röka. Man ska ju ändå ha en himla otur om man skulle behöva läggas in på sjukhus.

De allra flesta skulle inte behöva bry sig om ditt föreslagna vårdstopp för ovaccinerade. Dessutom glömmer du att många numera är "naturligt vaccinerade" vilket på många sätt är bättre och ger ett bredare skydd än artificiell immunitet från ett vaccin framtaget för helt andra varianter än de som varit rådande det senaste halvåret.

Så jag står fast vid min uppfattning att du nog inte tänkt igenom din ståndpunkt. Eller rättare, du har tänkt, fast med din ytterst begränsade tankeförmåga som frestas för mycket av banala och simpla lösningar på komplexa problem.

Ytterst begränsade tankeförmåga? Detta är det andra inlägget på kort tid där ni antivaxare försöker projicera era egna tillkortakommanden på mig istället.

Det hela blir så oerhört komiskt. Det är egentligen helt otroligt att ett sådant samhällets bottenskrap som er ens får chansen att kommunicera med en sådan person som jag själv. I det verkliga livet rör vi oss i helt olika miljöer. Det är ungefär som att en treåring på dagis skulle argumentera med en professor i kärnfysik.

Men hur som helst, vad har du emot mitt vårdstopp för ovaccinerade? Du borde väl inte bry dig? Du är ju odödlig! Covid är väl ofarligt enligt dig.

Och om sjukhusen slapp ta hand om er ovaccinerade så skulle covidvården genast bli hanterbar. Det skulle kanske ligga maximalt en eller två vaccinerade patienter på varje IVA och kanske något tiotal på vårdavdelningar på ett normalstort sjukhus. Det skulle inte vara någon större påfrestning och samhället skulle kunna hållas öppet.
Citera
2022-01-10, 16:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Kan det inte vara så enkelt att omikron är en värre variant än delta? (Men fortfarande relativt mild)

Alpha var först ut med att vara mer dödlig och smittsam. Varför vi såg flest dödsfall/smitta under 2019. Alla jag känner som vart mest sjuka var under denna tid.

När delta kom blev dom flesta lindrigt sjuka. Vinter/vår 2021. Jag fick nästäppa och typ alla ovaccinerade jag känner. Smittan och dödsfallen gick ner och det enda man har att tacka är vaccinet så tvärsäkert?

Att delta var mildare, vi hade förbättrad vård och omsorg, fler hade skydd efter genomgången sjukdom betyder ingenting?

Jo ovaccinerade har vart överrepresenterade, men under 2021 var det ju knappt några siffror att tala om.

Vaccinen kanske haft försumbart skydd hela tiden och det visar sig nu när vi har ett värre virus än delta som börjar dominera?
Omicron är mildare eftersom det frodas bäst högre upp i luftvägarna och därmed inte gör lika allvarlig skada i de mest känsliga, djupare, delarna av lungorna. Det har nog inget med vaccinet att göra.
Citera
2022-01-10, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biotechinv
Ca 80% färre som vårdas inom sjukvården för Covid-19 idag jämfört mot tidigare toppar.
Ändå får vi nya restriktioner, vilket skämt!

https://imgur.com/a/dqbQgCE

Restriktionerna isig var inte så omfattande.
Det värsta är att vi hade ministrar i form av Hallengren som dreglade efter att få införa mera kontroll på befolkningen.
Vi bör inte ge dessa politiker mer makt och vi måste kämpa för att återta den dom förskanskat sig redan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in