2022-01-09, 14:35
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ok tack . Sedan minskar mängden stresshormon/kortisol vid fysisk aktivitet ( träning ) så lurigt

Ja, om man tränar "lagom" så sjunker kortisol. Som vanligt ska allt göras med måtta.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18787373/

Collectively, the cortisol findings support the view that moderate to high intensity exercise provokes increases in circulating cortisol levels. These increases seem due to a combination of hemoconcentration and HPA axis stimulus (ACTH). In contrast, low intensity exercise (40%) does not result in significant increases in cortisol levels, but, once corrections for plasma volume reduction occurred and circadian factors were examined, low intensity exercise actually resulted in a reduction in circulating cortisol levels.
Citera
2022-01-09, 14:36
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Jag tror du missuppfattande mig. Det är COVID som gör att lungorna blir mos, viruset ger sig på epitelceller vid alveolerna vilket gör att lungorna kollapsar och syreupptaget minskar. I början av pandemin la man betydligt fler i respirator på IVA, nu kör man syrgasgrimma på avdelning istället, med bättre resultat.

Aha! Sorry, ja då är jag med. Ja de allvarligare varianterna av covid gör mos av lungorna. Otäckt.
Med reservation för att jag kanske har fel: att man använder syrgasgrimma mer än respirator nu skulle kunna bero på att de som hamnar på IVA idag inte är riktigt lika illa däran som för säg ett år sen.
För jag har för mig att det finns en skillnad mellan respirator och syrgasgrimma, senare varianten är en man kan ta till när patienten fortfarande klarar av att andas fast det är svårt. Respirator bara när patienten knappt klarar att ta ett andetag själv. OBS är ej expert på detta.
Citera
2022-01-09, 14:38
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Har inte träffat Adam men verkade vara trevlig o sympatisk av det man sett.

ViktVäktarmat kan även vara dålig prefabricerad fryst mat så har han köpt sånt så kanske det har bidragit till förloppet.

"Adequate nutritional intake not only assists with recovery from trauma, surgery and disease, but also promotes wound healing and prevents infection. Nutritional deficiencies and dehydration are associated with delayed recovery, and increased length of hospitalisation and risk of mortality (Holmes 2003)."
Mat man äter bör vara tillagad av råvaror man själv hanterar.
Just nu är det en kålpudding i ugnen som frugan gjort. Dock är det köpta lingon på burk till.
Vi äter nästan enbart sådan vi lagar till själv av bra råvaror för då får man lite mer koll på vad man stoppar i sig.
Prefabricerad mat anser jag vara skit. Ofta tillsatser för det ska gå enklare att tillverka, förpacka och förvara utan kyla. Ok, vissa saker är färdiga typ yoghurt och kvarg mm. Men det kommer aldrig hem några frysta rätter tillverkade på fabrik som man ser en del på jobbet har som lunch.
Man blir vad man äter brukar det kallas.
Citera
2022-01-09, 14:40
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
De hade haft ca. 37,000 covid-döda till ifall de hade kopierat Sveriges strategi rakt av.

Men du vill ju stänga ner här nu!

Hur förklarar du att det är ok att hålla öppet i Australien?
Citera
2022-01-09, 14:41
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, om man tränar "lagom" så sjunker kortisol. Som vanligt ska allt göras med måtta.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18787373/

Collectively, the cortisol findings support the view that moderate to high intensity exercise provokes increases in circulating cortisol levels. These increases seem due to a combination of hemoconcentration and HPA axis stimulus (ACTH). In contrast, low intensity exercise (40%) does not result in significant increases in cortisol levels, but, once corrections for plasma volume reduction occurred and circadian factors were examined, low intensity exercise actually resulted in a reduction in circulating cortisol levels.

Jo precis. De som tränar hårt löper risk att drabbas av allvarlig covid, en del unga starka idrottare har blivit rejält sjuka.
Har på lite liknande vis en idé om att Alsing bantade för snabbt, blev för tufft för hela systemet.
Citera
2022-01-09, 14:47
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Mat man äter bör vara tillagad av råvaror man själv hanterar.
Just nu är det en kålpudding i ugnen som frugan gjort. Dock är det köpta lingon på burk till.
Vi äter nästan enbart sådan vi lagar till själv av bra råvaror för då får man lite mer koll på vad man stoppar i sig.
Prefabricerad mat anser jag vara skit. Ofta tillsatser för det ska gå enklare att tillverka, förpacka och förvara utan kyla. Ok, vissa saker är färdiga typ yoghurt och kvarg mm. Men det kommer aldrig hem några frysta rätter tillverkade på fabrik som man ser en del på jobbet har som lunch.
Man blir vad man äter brukar det kallas.

Samma här, jag la om kosten m.el.m totalt när jag haft långtidsjävlaskiten. Kunde inte sen nån annan orsak till att jag blev sjuk, är måttlig med allt, röker inte, normalvikt, lagom träning osv men åt mycket halvfabrikat och färdiglagat.
Men trot eller ej det finns folk som har stressiga tunga jobb + småbarn och inte orkar mer än köpa färdiglagat. Men så fort man får tidsmarginaler o lite lugn och ro är ju egna kåldolmar bättre än färdigrätter
Citera
2022-01-09, 15:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
IVA verkar hittills inte påverkas varken i Danmark eller UK.
Inte någon speciell utsträckning iaf.

Vilket är skönt. Men de senaste två veckornas kraftiga smittspridning kanske inte slagit igenom på IVA. Ps OT.
Ds.
Citera
2022-01-09, 15:06
Medlem
"A bid by the Morrison government to delay Novak Djokovic’s visa hearing by two days has been rejected by the federal circuit court.

In an order, published on Sunday, judge Anthony Kelly rejected the move which would have delayed the hearing until Wednesday – after Tennis Australia’s stated deadline to include the world number one in the Australian Open draw. "

Härliga dom är i vaccindiktaturerna med sina metoder att hänga ut och straffa alla som inte fogar sig.
Att försöka förneka demokratiska rättigheter att försvara sig genom samhällets rättssystem är inga problem.
Citera
2022-01-09, 15:08
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det kommer aldrig att vara över. Vi kommer att se fler och fler varianter, mildare och mildare, med sämre och sämre korsimmunitet. Det är så det funkar.

Det här spektaklet kan köras precis så länge som folk vill och tillåter.

Jag var förkyld nu i veckan. En riktig dunderförkylning. Stoppa pressarna!

Sant, men jag tror att det, för Sveriges del, i det hela stora, är över någon gång mellan mitten av mars och sommaren.
Citera
2022-01-09, 15:15
Medlem
alicia66s avatar
[quote=Returpapper|78634089]Vet man verkligen det! Jo det är vad de säger men du kan ju ringa någon på FHM och fråga. Jag är ingen expertmyndighet.

Passa på att ifrågasätta påståendet att jorden är rund. Vissa hävdar fortfarande att den är platt.[/QUOT
Vad fan har jordens form med detta att göra?
Vilken idiot som helst begriper att man inte vaccinerar sig med ett nytt preparat när man är gravid. BARA en riktig IDIOT gör det. Tur att blivande mammor inte är helt jävla hjärntvättade.
Citera
2022-01-09, 15:18
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Har någon en bra förklaring till varför inlagda på intensiven minskar på intensiven men ökar på vanliga avdelningar?

Det tycks motsägelsefullt...

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-at-hospital
Omikron är mildare.
Citera
2022-01-09, 15:20
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vilket är skönt. Men de senaste två veckornas kraftiga smittspridning kanske inte slagit igenom på IVA. Ps OT.
Ds.

I UK har man haft vågen i snart en månad, men kurvan för iva är platt som en pannkaka.
Självklart kan saker förändras, men jag tror inte belastningen på IvA kommer bli så hög.
Däremot på vanlig avdelning, där torr jag det blir besvärligt en månad till..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in