2022-01-10, 13:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det var ju oväntat att du vill stänga skolorna.
Visst, jag höll med dig om det för två år sedan, men kom igen nu. Corona är inte farligt för barn, knappast för vuxna heller, så skolstängning framstår mer som ett sadistiskt straff än någonting annat.

Men om föräldrarna befinner sig i riskgrupp?
Citera
2022-01-10, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Nu är det ju iofs inte bara döden man bör oroa sig för. Jag länkade nyss till en Lancet-artikel som visar att IQ sjunker med 7 poäng i snitt bland de som återhämtat sig från covid.

Och Covid har förmodligen många fler överraskningar att bjuda på i framtiden. Det är bättre att ta vaccinet.

Haha, vi får verkligen hoppas du inte får covid-19 då, då kommer du inte klara av att posta inlägg länge.
Senast redigerad av taenok 2022-01-10 kl. 13:26.
Citera
2022-01-10, 13:22
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Nu är det ju iofs inte bara döden man bör oroa sig för. Jag länkade nyss till en Lancet-artikel som visar att IQ sjunker med 7 poäng i snitt bland de som återhämtat sig från covid.

Och Covid har förmodligen många fler överraskningar att bjuda på i framtiden. Det är bättre att ta vaccinet.
Methods
We sought to confirm whether there was an association between cross-sectional cognitive performance data from 81,337 participants who between January and December 2020 undertook a clinically validated web-optimized assessment as part of the Great British Intelligence Test, and questionnaire items capturing self-report of suspected and confirmed COVID-19 infection and respiratory symptoms.
Studien gäller ju bara äldre varianter, inte delta eller omicron. Artikeln publicerades i juli 2021, innan delta slog igenom. Vad tror du den har med nuvarande varianter att göra, särskilt omicron som beskrivs som mild? Har du nån mer gammal skåpmat att duka fram?
Citera
2022-01-10, 13:23
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men om föräldrarna befinner sig i riskgrupp?
Då har de antagligen vaccinerat sig. Hur var det nu, skyddade inte vaccinen mot allvarlig sjukdom?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Ok. Du är ett troll.
Jag tvekade länge, men efter den kommentaren är det klart..

Du tror inte att smittan sprids i skolorna och att vaccinen hjälper mot svår sjukdom trots den statistik som finns?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Ja som handelsstudent så skryter man knappast om att man har samma utbildning som Magdalena.

Jag känner dock att jag nog var lite orättvis mot Maggan där, hon verkar ju göra ganska rejäla bedömningar, förutom när hon anlitar städhjälp och uppger fel datum för restriktionerna och sedan har hon gjort en sak till som man kan vara lite frågande till, hon har behållt Hallengrenskan. Hon verkar däremot ha en bromsande effekt på Hallengrenskans galna påhitt, vilket är positivt för den svenska befolkningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
Inte fan visste jag att min restaurang smittade efter 23 och inte före.

Dom vill nog åt dansgolven och barhängen. Där står folk och skriker varandra i ansiktet från 20 cm och duschar varandra med virus. Folk beter sig ganska primitivt framemot småtimmarna, så det är en vettig restriktion ett tag tycker jag.

Känner några restaurangägare som samtliga tyckte att det var rätt skönt med den tidigare restriktionen (20:30) som gjorde att de kunde ha ett någorlunda normalt liv, samt slapp massor med alkostinna nattsuddare.

Folk kommer och äter/dricker middag lite tidigare
Citera
2022-01-10, 13:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Haha , självklart nej på alla dina spådomar... Som vanligt

Spådomar? Nej, snarare råd. Men jag visste det. Blev ju bara symbolåtgärder som vanligt. De här pressträffarna är löjliga. Tvätta händerna och håll avstånd och vaccinera er. Så har det låtit i två års tid nu.
Citera
2022-01-10, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Dom vill nog åt dansgolven och barhängen. Där står folk och skriker varandra i ansiktet från 20 cm och duschar varandra med virus. Folk beter sig ganska primitivt framemot småtimmarna, så det är en vettig restriktion ett tag tycker jag.

Känner några restaurangägare som samtliga tyckte att det var rätt skönt med den tidigare restriktionen (20:30) som gjorde att de kunde ha ett någorlunda normalt liv, samt slapp massor med alkostinna nattsuddare.

Det är nog olika det där, vissa har helt klart klarat sig bättre än andra. Väldigt många har det väldigt kämpigt, främst näringsidkare där turism utgör en betydande del.

Jag personligen tycker att restriktionerna mot våra restauranger och nattklubbar är ganska så obefogade i dagsläget, möjligtvis att man körde på dessa restriktioner januari ut. Krav på hemarbete och distansundervisning under en kortare tid ger nog mer effekt.
Citera
2022-01-10, 13:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nej det blev inget som kommer göra något som ens är mätbart.
De har inget att komma med.
Loppet är kört för alla oroliga. De bör låsa in sig ett tag.

När myndigheterna fortsätter sitt tjat med vaccin bevis och vi vet att de med 2 doser knappast har något skydd mot att bli smittade. Endast mot allvarlig sjukdom. Ger 0,00 mot smittspridning.

Så är det. De har inget att komma med. Vaccinet skyddar mot allvarlig sjukdom. Det är bra. Hemarbete tror jag också dämpar smittspridningen. Resten av råden och rekommendationerna är bara snömos och skulle lika gärna kunna tas bort. Håller man skolorna öppna för 2 miljoner spelar det nog inte så stor roll om man sitter 10 eller 15 vid ett bord eller om man inte får dricka alkohol efter 22.
Citera
2022-01-10, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31

Dansgolven har ju inget med serveringstillstånd att göra, utan är ett separat tillstånd. Angående barhäng så har ju det varit förbjudet sedan 23/12. Håller med 20.30 var en bekväm tid som gjorde man fick ett normalt liv för en kort period

Men förstår ej riktigt detta med 23.00 vad det kan hjälpa smittspridning, för folk går ju bara ut någon timme tidigare.
Citera
2022-01-10, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Då har de antagligen vaccinerat sig. Hur var det nu, skyddade inte vaccinen mot allvarlig sjukdom?

95% eller något som fullvaccinerad sedan minskar skyddet med tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in