2022-01-09, 12:45
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Har haft ett uppehåll från kratom från slutet av förra året, första dagarna hade jag en lättare AT. Sedan har jag inte känt så mycket.
Citera
2022-01-09, 17:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsstyrelsen
Det är det visst! Jag har själv (förut) varit kraftigt kratomberoende i typ 2 år, upplevde vansinniga cravings efter det och abstinens utan - och utsättningssymptomen var rent förjävliga. Har varit läkemedelsberoende av just Tramadol och likheterna är minst sagt slående - Så jag håller med föregående inlägg som jämför kratom och tramadolberoende.

Dom enda som höjer kratom till skyarna är dom fortfarande frälsta som inte genomgått en ordentlig kratom avtändning. Det finns ju några inlägg bak i tråden rätt målande beskrivningar hur horribelt och vansinnigt kratomberoendet kan bli.

Sluta med skitsnacket. Kratom är grymt beroendeframkallande. Punkt.

Citat:
Ursprungligen postat av LSD-Lars
Precis håller med dig till 100% jag har druckit en jävla massa opium te i mina dar men har aldrig känt ett sådant sug som när jag kört kratom några dagar i rad!

Redan efter Ha kört det en vecka så börjar du känna dig tom när du kommer hem efter jobbet fram tills du tagit din dos kratom. Jag kan Inte föreställa mig hur det känns efter några månader.

Jag misstänker att de som försöker tona ner beroendeproblematiken antingen är nyfrälsta eller säljare.

Säljarna drar in många hundratusen om året på att sälja kratom.

Jag gillar kratom det är ett jävligt nice rus men man ska vara jävligt försiktig och medveten om beroendepotentialen som finns i detta gröna pulver.

Bara för att jag inte köper att ni jämställer kratom med tramadol betyder inte att jag förnekar att det är beroendeframkallande för endel eller att jag tonar ner det.
Jag personligen har aldrig känt att jag blivit beroende av kratom. Jag känner många som kan lägga av när dem vill. Och jag känner folk som har svårt när dem ska lägga av. Dock är det personer som har svårt att lägga av med allt när de tagit grejer en längre tid.
Tramadol däremot är ju en helt annan femma. Där bland annat effekten är betydligt starkare och därmed per automatik mer beroendeframkallande. Och jag känner några som förstört sina liv pga tram. Så jag tycker ni ska tagga ner för att folk ska kunna ta er seriöst, om ni verkligen vill vara trovärdiga och hjälpa folk.
Citera
2022-01-09, 18:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DamienJonson
Bara för att jag inte köper att ni jämställer kratom med tramadol betyder inte att jag förnekar att det är beroendeframkallande för endel eller att jag tonar ner det.

Jag personligen har aldrig känt att jag blivit beroende av kratom. Jag känner många som kan lägga av när dem vill. Och jag känner folk som har svårt när dem ska lägga av. Dock är det personer som har svårt att lägga av med allt när de tagit grejer en längre tid.

Tramadol däremot är ju en helt annan femma. Där bland annat effekten är betydligt starkare och därmed per automatik mer beroendeframkallande. Och jag känner några som förstört sina liv pga tram. Så jag tycker ni ska tagga ner för att folk ska kunna ta er seriöst, om ni verkligen vill vara trovärdiga och hjälpa folk.

Helt rätt, viktigt att tänka på att alla våra kroppar inte är exakt likadana utan att vi upplever saker och ting olika. Jag exempelvis har inte heller någon beroendeproblematik med kratom. Men bara för att jag inte har problem så betyder det inte att det kommer vara likadant för alla andra.
Citera
2022-01-09, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LSD-Lars
Det är iallfall mer beroendeframkallande än kodein och opium te

Va?

Vad snackar du om?
Har du ens rökt RIKTIG opium eller ens käkat ett pkt Citodon?

Du är ju helt ute och seglar/cyklar 🤦‍♂️
Citera
2022-01-10, 11:39
Medlem
Jag skulle vilja nyansera debatten lite.
Visst, Kratom är beroendeframkallande för mig och bieffekterna kommer efter ett tag, med humörproblem, sömnstörningar osv.
Men jämfört med mitt tidigare alkoholmissbruk är det faktiskt ett milt problem i mitt liv. Det kan vara svårt att sluta, men tex i somras när jag skulle resa gick det när man blev motiverad efter ett par veckors nedtrappning.
Jag har alltid kunnat hålla nere bruket och aldrig riktigt gått överstyr, sisådär 15 gram om dan, ibland lite mer på helgen.
Jag är glad att Kratom finns.
Citera
2022-01-10, 12:25
Medlem
Sitter nu efter längre tids bruk och funderar på vad är vitsen med att lägga ner? 5-10g per dag kör jag och... varför ska jag sluta? Förhöjer livskvaliten för mig. Någon som har förslag om varför sluta?
Citera
2022-01-10, 13:31
Medlem
st33rs avatar
Upplever ni sämre sömnkvalitet på kratom?
Det är lättare att nicka till tycker jag men jag vaknar oftare under natten och sover längre
Citera
2022-01-10, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Det är lättare att nicka till tycker jag men jag vaknar oftare under natten och sover längre
Jag tycker det funkar kanon mot sömnproblem. Eller bra åtminstone, har alltid haft problem med insomning och att jag vaknar varannan timme och det råder en kvällsdos bot på rätt hyggligt.
Citera
2022-01-10, 14:49
Medlem
Citat:

Jag brukar hamna i något skevt tillstånd där jag varken sover eller är riktigt vaken. Är som att jag drömmer men kan styra drömmen och fortfarande se mitt rum fast ögonen är stängda, riktigt härlig faktiskt. I början innan toleransen kom och förstörde allt kunde jag nästan ligga och nodda på en större dos
Citera
2022-01-10, 16:19
Medlem
Citat:
Ja, med tiden sover man definitivt sämre. I början kan droger funka bra att somna på men efterhand sabbas djupsömnen och man får sämre ro i kroppen.
Framförallt om man är beroende och doserar flera/många gånger om dan, då väcker ATn upp en ju. Kratom är en kortverkande toppar och dalar drog, inte bra för 8 timmars skön sömn.
Citera
2022-01-10, 16:21
Medlem
Jag är en person som lätt blir beroende av saker och har alltid varit beroende av något sen 13års åldern. Då va det redbull, sen blev det cigg, sen blev det hasch och alkohol och nu senast kratom. Så det ligger nog mkt i personligheten om man blir beroende eller inte.

Till nåt helt annat. Ni som använder kratom mot ångest/oro, social fobi etc. Hur doserar ni?
Citera
2022-01-10, 18:18
Medlem
kattingSSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IchHeisseArneWeise
Jag är en person som lätt blir beroende av saker och har alltid varit beroende av något sen 13års åldern. Då va det redbull, sen blev det cigg, sen blev det hasch och alkohol och nu senast kratom. Så det ligger nog mkt i personligheten om man blir beroende eller inte.

Till nåt helt annat. Ni som använder kratom mot ångest/oro, social fobi etc. Hur doserar ni?

Bra skrivet gällande beroende. Ligger en del i genetiken hur lätt man har att fastna för substanser. Vissa åker dit hårdare än andra. För vissa tar de lång tid innan man blir beroende men tillslut och med tillräcklig kämpaglöd blir vi alla beroende. Så tar de lugnt, även med denna drog fast att den är så pas snäll.

Till din fråga: Lever med en del ångest/oro brukar dosera kring 4-6g dem dagar som jag upplever som jobbiga. Tar udden av den värsta ångesten. Hade rekommenderat att ta det på dagtid då iallafall jag få väldigt svårt att sova med kratom i kroppen. Värt att notera att jag själv har hög tolerans behöver ca 12-13g för att börja känna opioid liknande rus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in