2022-01-09, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det först nämnda har naturligtvis bäring för det senare nämnda vid en bedömning av sannolikheten.
Exempel: att jag har en fast uppfattning om hur min mor såg ut har bäring för frågan om hur hon såg ut.
Ok. Men om jag gick i döden för min version av Gud, skulle min version av Gud då få mer bäring på sanningen i dina ögon än vad den har nu?
Citera
2022-01-09, 13:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Ok. Men om jag gick i döden för min version av Gud, skulle min version av Gud då få mer bäring på sanningen i dina ögon än vad den har nu?
Din övertygelse blir bevisad.

Du påstod att urkyrkan ljög. Ditt argument var att evangelierna var "krigspropaganda" eller dylikt (jag minns ej ordvalet).
Sen hade det inte funnits någon urkyrka.

Nu pratar du om att urkyrkans martyrskap inte bevisar att vad de sa var sant.
Citera
2022-01-09, 14:07
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
"Han var till i Guds gestalt
men räknade inte jämlikheten
med Gud som segerbyte,"

Det betyder att han inte gjorde anspråk på sin gudomlighet. Enligt berättelsen

Att komma hem från öknen och berätta för lärjungarna följande story fast i jagform då givetvis:
1 Sedan fördes Jesus av Anden ut i öknen för att frestas av djävulen. 2 När han hade fastat i fyrtio dagar och fyrtio nätter blev han till slut hungrig. 3 Då kom frestaren fram och sade till honom: "Om du är Guds Son, så befall att de här stenarna blir bröd." 4 Jesus svarade: "Det står skrivet: Människan lever inte bara av bröd, utan av varje ord som utgår från Guds mun."
5 Då tog djävulen med honom till den heliga staden och ställde honom på tempelmurens krön 6 och sade: "Om du är Guds Son, så kasta dig ner! Det står ju skrivet: Han ska befalla sina änglar, och de ska bära dig på sina händer så att du inte stöter din fot mot någon sten." 7 Jesus sade till honom: "Det står också skrivet: Du ska inte fresta Herren din Gud."
8 Sedan tog djävulen med honom upp på ett mycket högt berg och visade honom världens alla riken och deras härlighet, 9 och han sade till honom: "Allt detta ska jag ge dig, om du faller ner och tillber mig." 10 Då sade Jesus till honom: "Gå bort, Satan! Det står skrivet: Herren din Gud ska du tillbe, och endast honom ska du tjäna."
11 Då lämnade djävulen honom, och änglar kom fram och betjänade honom.
Är ju mer än lovligt självförhärligande.

Eller att berätta för lärjungarna efter sin uppståndelse hur han bad till fadern i Getsemane medans de sov och hur hans svett då blev som blodsdroppar blir ju rent pinsamt.
Vad du har hävdat här är att Jesus förnekade sin gudom. Det står inte i texten. Texten säger att han inte höll fast vid sin gudom såsom ett segerbyte så, att han för den skull inte blev människa (inte förenade den mänskliga naturen med sin gudomliga i en enda person) och inte dessutom ingick i förnedringstillståndet såsom människa. Hans gudomliga natur förhindrade inte honom att ta upp människonaturen i personlig förening.

Dina "ju" är bland de vanvettigaste jag sett.
De får stå för dig, så här:
"... är ju för mitt sinne mer än lovligt...",
"...blir ju för mitt sinne rent ...."
Du är inne i dig själv i ett spinning the facts.
Klassisk, historisk kristendom fattar du inte bättre än en hjärnskadad ödla (inget ont om ödlan, som åtm. inte kan klandras för illvilja som du).
Senast redigerad av Calovius 2022-01-09 kl. 14:12.
Citera
2022-01-09, 15:11
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det först nämnda har naturligtvis bäring för det senare nämnda vid en bedömning av sannolikheten.
Exempel: att jag har en fast uppfattning om hur min mor såg ut har bäring för frågan om hur hon såg ut.
Du bara hittar på dumheter. Ditt exempel visar hur fel du tänker.
Att jag har en fast uppfattning om hur din mor såg ut har ingen som helst bäring för frågan om hur hon såg ut. Alltså håller inte ditt påstående.
Citera
2022-01-09, 15:15
Medlem
Citat:
Dina "ju" är bland de vanvettigaste jag sett.
De får stå för dig, så här:
"... är ju för mitt sinne mer än lovligt...",
"...blir ju för mitt sinne rent ...."
Du är inne i dig själv i ett spinning the facts.
Klassisk, historisk kristendom fattar du inte bättre än en hjärnskadad ödla (inget ont om ödlan, som åtm. inte kan klandras för illvilja som du).
Så om jag ändrar min formulering till att 'Jag ser det som' att han är mer än lovligt pinsam och självförhärligande om han skrävlade på det sättet inför lärjungarna. Samt att detta motsäger hans karaktär så som författarna avsåg att skildra den. Skulle du då bemöta det argumentet istället för att upprepa dina frekventa och tröttsamma ad-hominem?
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-01-09 kl. 15:21.
Citera
2022-01-09, 15:16
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du bara hittar på dumheter. Ditt exempel visar hur fel du tänker.
Att jag har en fast uppfattning om hur din mor såg ut har ingen som helst bäring för frågan om hur hon såg ut. Alltså håller inte ditt påstående.
Det gällde inte det, utan huruvida du i det här fallet ljuger medvetet om hur Cs mor ser/såg ut.

Om jag ljuger för dig om min tro på Gud kommer jag inte att dö för min tro, och har jag tro på Gud så vågar jag knappast medvetet ljuga om Gud.
Citera
2022-01-09, 15:29
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Så om jag ändrar min formulering till att 'Jag ser det som' att han är mer än lovligt pinsam och självförhärligande om han skrävlade på det sättet inför lärjungarna. Samt att detta motsäger hans karaktär så som författarna avsåg att skildra den. Skulle du då bemöta det argumentet istället för att upprepa dina frekventa och tröttsamma ad-hominem?
Du har missuppfattat vad skrävla är.

"skryta om saker som inte ens stämmer; gärna och ofta berätta om fantastiska, men rent påhittade, saker för att framhäva sig själv"
https://sv.m.wiktionary.org/wiki/skr%C3%A4vla

Det är inte att skryta att sakligt berätta hur saker och ting förhåller sig. Att ljuga är inte en dygd.

Om du frågar mig ifall jag är psykolog är det alltså inte en dygd om jag;
1. Vägrar berätta vilket yrke jag har, eller
2. Ljuger och säger att jag arbetar på Konsum därför att jag anser att det är mindre värt eller någonting ditåt.

Detta naturligtvis under förutsättning att jag är psykolog.
Citera
2022-01-09, 15:29
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det gällde inte det, utan huruvida du i det här fallet ljuger medvetet om hur Cs mor ser/såg ut.

Om jag ljuger för dig om min tro på Gud kommer jag inte att dö för min tro, och har jag tro på Gud så vågar jag knappast medvetet ljuga om Gud.

Nej, det handlar inte om att ljuga eller inte ljuga heller.
Det handlar om att veta eller inte veta.
Du kan tro att det är Gud du dör för, men det kan lika gärna vara Djävulen som har lurat dig att tro det eller att du har lurat dig själv att tro det.
Citera
2022-01-09, 15:32
Medlem
Citat:
Vad du har hävdat här är att Jesus förnekade sin gudom. Det står inte i texten. Texten säger att han inte höll fast vid sin gudom såsom ett segerbyte så, att han för den skull inte blev människa (inte förenade den mänskliga naturen med sin gudomliga i en enda person) och inte dessutom ingick i förnedringstillståndet såsom människa. Hans gudomliga natur förhindrade inte honom att ta upp människonaturen i personlig förening.
Så det handlade om hans människoblivande menar du? Han höll inte fast vid sin likhet med Gud i och med att han steg ned och blev en människa? Så kan man tolka det. Frågan är om författarna menade så?

Jag tror att den sanne Kristus kommer hålla sin gudomlighet hemlig inför människorna under sin vandring på Jorden som människa i alla fall. Det skulle göra Jesus från Nasaret till en bedragare, ifall han hade existerat vill säga.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-01-09 kl. 15:34.
Citera
2022-01-09, 15:34
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, det handlar inte om att ljuga eller inte ljuga heller.
Det handlar om att veta eller inte veta.
Du kan tro att det är Gud du dör för, men det kan lika gärna vara Djävulen som har lurat dig att tro det eller att du har lurat dig själv att tro det.
Nej, diskussionen rörde huruvida evangelisterna och urkyrkan ljög, medvetet, eller ej. Ingenting annat.
Citera
2022-01-09, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej, diskussionen rörde huruvida evangelisterna och urkyrkan ljög, medvetet, eller ej. Ingenting annat.
Om evangelisterna ljög medvetet så hade de kanske hellre dött än att stå avklädda inför alla med sina lögner kan man lika väl hävda om man vill.

Men är evangelierna bara litterära verk av författare vars namn vi inte ens vet så finns det inte ens några "Jesu" lärjungar som har dött för sin tro.
Citera
2022-01-09, 15:45
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Om evangelisterna ljög medvetet så hade de kanske hellre dött än att stå avklädda inför alla med sina lögn kan man lika väl hävda om man vill.

Men är evangelierna bara litterära verk av författare vars namn vi inte ens vet så finns det inte ens några "Jesu" lärjungar som har dött för sin tro.
Så nu är vi tillbaka till att där inte fanns någon urkyrka.

Kyrkan grundades i och med Jesus uppståndelse. Denna är tecknet Gud gav, vilket alltså inte var att Jesus förhärligade sig själv. Gud förhärligade Kristus. Men du menar att det vid denna tid inte fanns människor som sa att de hade sett Jesus uppstånden och som dog för sin tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in