2021-12-21, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
Ur Bibliskt GT; valde Gud ett folk.
NT;
Jesus sade: »Har*jag inte själv*valt*ut*er*tolv?

John 6:44 Ingen kan komma till mig utan att Fadern som har sänt mig drar honom, och jag skall låta honom uppstå på den sista dagen.

Sök och ni skall finna.

Ologiskt igen. Om Gud redan valt de sina; varför ska i s f människor söka? Tänker du på enkel predestination?
Citera
2021-12-21, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Ologiskt igen. Om Gud redan valt de sina; varför ska i s f människor söka? Tänker du på enkel predestination?

Sökandet är väl dragningskraften. Det är ju många människor som inte söker alls utan lever för dagen. Det står t ex i matteus att den som söker ska finna.
Citera
2021-12-21, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
På vilket sätt är den frågan ett angrepp? Är det alltid angrepp att ställa frågor och i så fall är det endast blind lydnad som gäller?
Det finns delade meningar om detta. Jag minns att jag läst att Gud förhårdnar vissas hjärtan så de inte kan välja Gud, till exempel. Stämmer inte det? Rom 9:18 t.ex.

Helt rätt, det står en hel del i Romarbrevet om detta. Gud bestämmer att vissa människor ska bli teologisk kanonmat.
Läs gärna de föregående verserna: Rom 9:14Vad innebär nu detta? Kan Gud göra orätt? Naturligtvis inte. 15Han säger ju till Mose: Jag skall förbarma mig över vem jag vill och vara barmhärtig mot vem jag vill. 16Alltså kommer det inte an på människans vilja eller strävanden utan på Guds förbarmande. 17Skriften säger ju till farao: Det var därför jag upphöjde dig, för att jag skulle visa min makt på dig och för att mitt namn skulle förkunnas över hela jorden. 18Så förbarmar han sig över vem han vill och förhärdar vem han vill.

Läs detta förbannat noga.
Citera
2021-12-21, 19:00
Medlem
Citat:
Frågan är inte vad bibeln säger. Frågan är om det är sant.

Är du förresten beredd att dyrka en gud som ämna plåga människor i en evighet? Det avslöjar en hel del om din moral och människosyn.

Det är bara en fråga om vad Bibeln säger.
Gud ämnar inte plåga någon. Han ämnar rädda alla, men alla vill inte bli räddade.
Citera
2021-12-21, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Det vet du inget om.
De påstår det och jag kan inte avgöra om ingen rätt eller om det är någon som har rätt vem detta skulle vara. För metoden leder inte till sanning.
Citera
2021-12-21, 20:06
Medlem
Citat:
Det är bara en fråga om vad Bibeln säger.
Gud ämnar inte plåga någon. Han ämnar rädda alla, men alla vill inte bli räddade.

Så du är beredd att dyrka en gud som avser plåga människor .........mot sin egen vilja?
Citera
2021-12-21, 20:22
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Det är här Satans synagoga briljerar I lögn.

Varför älskar då inte Satan Gud helhjärtat?

“Ni är av er fader Satan”
“Ni är inte av mina får”

Tji får övriga fårskallar. Du må vara mer bokstavstrogen satansdyrkare.

"Gud väljer de sina, satans följe faller bort.

"Han älskade att förbanna, må förbannelsen drabba honom, han ville inte välsigna, må välsignelsen fly honom. Han klädde sig i förbannelse som i en dräkt, må den tränga in i hans inre som vatten och som olja in i hans ben. Må den hölja honom som en klädnad, vara som ett bälte han ständigt bär. Låt dem som anklagar mig lönas så av Herren, dessa som talar ont om mig. Men du, Herre, min härskare, gör väl mot mig, ditt namn till ära, befria mig i din trofasta godhet" Psalm 109:17-21
Citera
2021-12-21, 20:30
Medlem
Citat:
Så du är beredd att dyrka en gud som avser plåga människor .........mot sin egen vilja?

Du läste inte vad jag skrev.
Citera
2021-12-21, 20:32
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
"Alltså skall ni känna igen dem på deras frukt. Inte skall var och en som säger 'Herre, Herre' till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja."

Du kan ju gissa vad din fel tro är värd!
När ska du börja göra Vår Faders vilja?

En av de skriftlärda som hörde dem diskutera märkte hur väl Jesus svarade och kom fram och frågade honom: »Vilket är det viktigaste budet av alla?« Jesus svarade: »Viktigast är detta: Hör, Israel, Herren, vår Gud, är den ende Herren,och du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft.Sedan kommer detta: Du skall älska din nästa som dig själv.Något större bud än dessa finns inte.« Den skriftlärde sade: »Du har rätt,
Mark 12:28-32

På denna punkt är Judar och Kristna helt överens, utom du.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2021-12-21 kl. 20:46.
Citera
2021-12-21, 22:03
Medlem
Citat:
Ungefär som när en gängkriminell pressar folk på pengar.
Han ämnar att lämna alla ifred, men alla vill inte undvika att bli misshandlade.
Citera
2021-12-21, 22:06
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
När ska du börja göra Vår Faders vilja?

En av de skriftlärda som hörde dem diskutera märkte hur väl Jesus svarade och kom fram och frågade honom: »Vilket är det viktigaste budet av alla?« Jesus svarade: »Viktigast är detta: Hör, Israel, Herren, vår Gud, är den ende Herren,och du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft.Sedan kommer detta: Du skall älska din nästa som dig själv.Något större bud än dessa finns inte.« Den skriftlärde sade: »Du har rätt,
Mark 12:28-32

På denna punkt är Judar och Kristna helt överens, utom du.

Gud och Jesus Kristus är överens. Men inte med DIG och Satans synagoga och övriga ogudaktiga. Din liberaltolkning genomsyrar allt du skriver och citerar, såsom I ett försök att ställa tron tillhörig de ogudaktigas värld.

Du missar hela poängen som Gud framför. Du är så långt ifrån sanningen som endast liberal tolkare förmår.

När du nu skall leka med Guds Ord som om de vore allmän tillhörighet där Satan och de ogudaktiga skall älskas som dig själv så framstår det solklart vad du missat och vem du är. Du är den som inte älskar Gud över allt annat, men likväl vill framstå som utdelare av Guds nåd till alla.

Gud är sedan Bibelns begynnelse entydigt klar med att särskilja på folk. Gud är den som väljer de sina och drager dem till sig. Och utanför dessa som Gud inte väljer att attrahera till sig finns just du och liknande följen som gör om intet de största av buden genom att liberaltolka sönder andemeningen med bland annat Guds bud.

“När han såg att många fariseer och saddukeer kom för att bli döpta sade han till dem: »Huggormsyngel, vem har sagt er att ni kan slippa undan den kommande vreden?”

Finns det någon (förutom mig) som du inte skulle älska som dig själv?
Citera
2021-12-21, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Vad tycker du är snurrigt i mina resonemang?

Det mesta. Du är beredd att gå hur långt som helst för att få din religion att passa in med verkligheten (vilket misslyckas) , oavsett hur långsökt resonemanget är.
Hade du varit intresserad av hur verkligheten faktiskt är beskaffad så hade du inte helt utan belägg pratat om att naturlagar och annat kanske fungerade annorlunda förr i tiden och annat ogrundat nonsens.
Det är uppenbart att ditt främsta och enda motiv är att försöka legitimera en världsbild som du redan på förhand har bestämt att den måste vara sann, helt utan belägg.
Sen kan du gapa hur mycket du vill om att evidensbaserad vetenskap också bara är tolkningar/tro, på samma nivå som dina religiösa föreställningar. Du gör bara bort dig.

Det går som sagt visa att precis vad som helst "skulle kunna vara sant" med din metod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in