2022-01-09, 12:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Är de? Visa det då?
Var ska jag börja? Kanske fienden nr 1 Talmud (Sanhedrin 43a)? En bekräftelse dessutom på Johannes vittnesmål om hur judarna hanterade det hela.

Plinius den yngre
Flavius Josephus
Tacitus
M.fl

Även sekulära forskare är numera tämligen överens om att flera av Paulus brev är skrivna av just Paulus från Tartarus.

Att förneka urkyrkans existens hör inte till vanligheterna.
Citera
2022-01-09, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Klart det har bäring i frågan om berättelsens sanning att folk har gått i döden för att den är sann.
Dummkopf.
Att vara övertygad om att något är sant betyder inte att det är sant. Folk har gått i döden för Allah också.
Citera
2022-01-09, 12:26
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Att vara övertygad om att något är sant betyder inte att det är sant. Folk har gått i döden för Allah också.
Du glider. Vi talade inte om huruvida något måste vara sant för att någon går i döden för att det är sant. Vi talar om huruvida det har bäring i saken.
Du förnekade att det har bäring överhuvudtaget, jag skrev att det visst har bäring.

Ser du inte själv hur hur oförmögen att argumentera stringent och/eller illvillig du är?
Och du ska sitta här och kritisera kristendomen!
Citera
2022-01-09, 12:37
Medlem
Citat:
Så du menar att Jesus förnekade (ljög om) vem han var? För det har du ingen bibeltext bakom dig.
Jesus lärde många gånger ut sin gudom, och någon bibeltext där han skulle ha förnekat den har du inte.
Inget svek fanns i hans mun, säger Bibeln.
Fil 2:6 Han var till i Guds gestalt
men räknade inte jämlikheten
med Gud som segerbyte,
7 utan utgav sig själv
och tog en tjänares gestalt
och blev människan lik.
...

Joh 7:18 Den som talar av sig själv söker sin egen ära. Men den som söker hans ära som har sänt honom, han är sann och ingen orättfärdighet finns i honom.

Ord 25:27 Att äta för mycket honung är inte gott, att söka sin egen ära är inte ärofullt.
Men han var mån om att hans ärofulla dåd skulle bli kända och därför berättade han om dem för lärjungarna.

Enligt dig, inte enligt mig. Enligt mig är det hela en berättelse bara.
Citera
2022-01-09, 12:42
Medlem
Citat:
Du glider. Vi talade inte om huruvida något måste vara sant för att någon går i döden för att det är sant. Vi talar om huruvida det har bäring i saken.
Du förnekade att det har bäring överhuvudtaget, jag skrev att det visst har bäring.

Ser du inte själv hur hur oförmögen att argumentera stringent och/eller illvillig du är?
Och du ska sitta här och kritisera kristendomen!
Det har bäring i frågan om att den som gör det är personligen övertygad. Inte att det är sant.
Citera
2022-01-09, 12:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
med Gud som segerbyte,
7 utan utgav sig själv
och blev människan lik.
...

Joh 7:18 Den som talar av sig själv söker sin egen ära. Men den som söker hans ära som har sänt honom, han är sann och ingen orättfärdighet finns i honom.

Ord 25:27 Att äta för mycket honung är inte gott, att söka sin egen ära är inte ärofullt.
Men han var mån om att hans ärofulla dåd skulle bli kända och därför berättade han om dem för lärjungarna.

Vad tror du själv att detta betyder, att Herren utgivit Sig själv för kyrkan? Att Han skulle förneka vem Han är? Du kan inte se att du... Brister? Om jag uttrycker det milt.

Att Jesus utgav sitt liv för kyrkan är fundamentalt.
Citera
2022-01-09, 13:01
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
med Gud som segerbyte,
7 utan utgav sig själv
och blev människan lik.
...

Fil 2-stället säger inte att han förnekade vem han var.
Joh 7-stället: Jesus förnekar inte vem han är. Han kommenterar bruken att "tala av sig själv" och "söka sin egen ära".
Ords 25-stället: se ovan.
Citera
2022-01-09, 13:03
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Kristna martyrer, helgon hör Himlen till.

Muslimska självmords-bombare å andra sidan kan du ju ana vart de hamnar som de ynkliga fegisar de är.
Citera
2022-01-09, 13:05
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det har bäring i frågan om att den som gör det är personligen övertygad. Inte att det är sant.
Det först nämnda har naturligtvis bäring för det senare nämnda vid en bedömning av sannolikheten.
Exempel: att jag har en fast uppfattning om hur min mor såg ut har bäring för frågan om hur hon såg ut.
Citera
2022-01-09, 13:08
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Förnekade han sin gudomlighet eller inte?
Filippos sade: »Herre, visa oss Fadern, det är nog för oss.«*

"Jesus svarade: »Så länge har jag varit tillsammans med er, och ändå känner du mig inte, Filippos? Den som har sett mig har sett Fadern. Hur kan du då säga: Visa oss Fadern?*

Tror du inte att jag är i Fadern och Fadern i mig? De ord jag säger er, dem talar jag inte av mig själv; Fadern är i mig och utför sina gärningar.*

Tro mig när jag säger att jag är i Fadern och Fadern i mig. Eller tro åtminstone för gärningarnas skull."

Du betvivlar Guds Ord tillika Bibeln.
Citera
2022-01-09, 13:20
Medlem
Citat:
Fil 2-stället säger inte att han förnekade vem han var.
Joh 7-stället: Jesus förnekar inte vem han är. Han kommenterar bruken att "tala av sig själv" och "söka sin egen ära".
Ords 25-stället: se ovan.
"Han var till i Guds gestalt
med Gud som segerbyte,"

Det betyder att han inte gjorde anspråk på sin gudomlighet. Enligt berättelsen

Att komma hem från öknen och berätta för lärjungarna följande story fast i jagform då givetvis:
1 Sedan fördes Jesus av Anden ut i öknen för att frestas av djävulen. 2 När han hade fastat i fyrtio dagar och fyrtio nätter blev han till slut hungrig. 3 Då kom frestaren fram och sade till honom: "Om du är Guds Son, så befall att de här stenarna blir bröd." 4 Jesus svarade: "Det står skrivet: Människan lever inte bara av bröd, utan av varje ord som utgår från Guds mun."
5 Då tog djävulen med honom till den heliga staden och ställde honom på tempelmurens krön 6 och sade: "Om du är Guds Son, så kasta dig ner! Det står ju skrivet: Han ska befalla sina änglar, och de ska bära dig på sina händer så att du inte stöter din fot mot någon sten." 7 Jesus sade till honom: "Det står också skrivet: Du ska inte fresta Herren din Gud."
8 Sedan tog djävulen med honom upp på ett mycket högt berg och visade honom världens alla riken och deras härlighet, 9 och han sade till honom: "Allt detta ska jag ge dig, om du faller ner och tillber mig." 10 Då sade Jesus till honom: "Gå bort, Satan! Det står skrivet: Herren din Gud ska du tillbe, och endast honom ska du tjäna."
11 Då lämnade djävulen honom, och änglar kom fram och betjänade honom.
Är ju mer än lovligt självförhärligande.

Eller att berätta för lärjungarna efter sin uppståndelse hur han bad till fadern i Getsemane medans de sov och hur hans svett då blev som blodsdroppar blir ju rent pinsamt.
Citera
2022-01-09, 13:22
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
"Han var till i Guds gestalt
med Gud som segerbyte,"

Det betyder att han inte gjorde anspråk på sin gudomlighet. Enligt berättelsen

Att komma hem från öknen och berätta för lärjungarna följande story fast i jagform då givetvis:
1 Sedan fördes Jesus av Anden ut i öknen för att frestas av djävulen. 2 När han hade fastat i fyrtio dagar och fyrtio nätter blev han till slut hungrig. 3 Då kom frestaren fram och sade till honom: "Om du är Guds Son, så befall att de här stenarna blir bröd." 4 Jesus svarade: "Det står skrivet: Människan lever inte bara av bröd, utan av varje ord som utgår från Guds mun."
5 Då tog djävulen med honom till den heliga staden och ställde honom på tempelmurens krön 6 och sade: "Om du är Guds Son, så kasta dig ner! Det står ju skrivet: Han ska befalla sina änglar, och de ska bära dig på sina händer så att du inte stöter din fot mot någon sten." 7 Jesus sade till honom: "Det står också skrivet: Du ska inte fresta Herren din Gud."
8 Sedan tog djävulen med honom upp på ett mycket högt berg och visade honom världens alla riken och deras härlighet, 9 och han sade till honom: "Allt detta ska jag ge dig, om du faller ner och tillber mig." 10 Då sade Jesus till honom: "Gå bort, Satan! Det står skrivet: Herren din Gud ska du tillbe, och endast honom ska du tjäna."
11 Då lämnade djävulen honom, och änglar kom fram och betjänade honom.
Är ju mer än lovligt självförhärligande.

Eller att berätta för lärjungarna efter sin uppståndelse hur han bad till fadern i Getsemane medans de sov och hur hans svett då blev som blodsdroppar blir ju rent pinsamt.
Anspråket är ju Herrens liv. Livet gav Han för kyrkan. Vidare gav Han budet att kyrkan ska ge sitt liv för bröderna. Nu kan du läsa Fil 2 lite bättre!

Edit;
Alltså det jag tidigare nämnde;
Jesus hade egna tillgångar. Faktiskt allt, för Han är ensam arvinge till allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in