Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Vetenskap är att grunda sig på tillgängliga fakta, inte att ifrågasätta dem.
Kan du lansera en alternativ teori som håller så är du vetenskaplig. Men att bara ifrågasätta genom att förneka tillgänglig fakta och dra fram en vild hypotes ur röven är inte vetenskap.
Jag kan ju låtsas jag är en lika god skidskytt som Samuelsson, men jag vet ju att man måste träna i alla fall några år för att ens kunna kalla sig skidskytt.
För att hänga med i en enskild vetenskapsdisciplin krävs utbildning, träning och kunskap.
Men vänstern har lärt oss att alltid ifrågasätta auktoriteter. De skall fasen inte tro de är något, eller att deras åsikter är bättre än vanligt folks!!
Vanligt folk begriper detta med klimatet lika bra, eller bättre, än den tränade vetenskapsmannen?
Och om tillgänglig data inte är tillräcklig eller helt ändamålsenlig? Om tillgänglig data i viss mån motsäger varandra?
Sen tycker jag din analogi om skidskytten är rätt kul. Etiketten du sätter på människor är alltså viktig för hur du värderar deras resultat? Kanske t.o.m. viktigast?
Hur kommer det då sig att tex agronomen Johan ”planeten är i cancerlägel” Rockström tas på så stort allvar i klimatkretsar? Han är ju inte nån atmosfärforskare direkt.
Personligen anser jag att metodiken och dokumentationen är väsentligast. Inte vem som levererar resultatet.