2022-01-08, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag till skillnad från dig läser vetenskapliga artiklar.
Du må läsa hur många sådana som helst! Men innan du förstår dom så ger dig de inte så mycket!
Citera
2022-01-08, 17:54
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Så det är ovaccinerade som smittat vaccinerade på bb? Hur får du ihopp detta?
Ingen normal människa vaccinerar sig om hon gravid med ett otestat preparat. Dom barnen borde omhändertas omedelbart! Inga lämpliga föräldrar.

De gravida följer de råd de får av vårdgivarna eller ger fan i att bli gravida. Smarta tar råd av andra osmarta kör skallen i tegelväggen, -nää vaccinet är farligare".
Citera
2022-01-08, 18:06
Medlem
Stora protester i Frankrike idag mot att ledaren för ett påstått demokratiskt samhälle vill pissa på medborgarna.
Får se om samhällsfunktioner kommer sluta fungera av annan orsak än covid framöver.
Citera
2022-01-08, 18:24
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
De gravida följer de råd de får av vårdgivarna eller ger fan i att bli gravida. Smarta tar råd av andra osmarta kör skallen i tegelväggen, -nää vaccinet är farligare".
Du missar en viktig grej tycker jag. (Utöver det uppenbara att gravida tog råd av läkare när de tog Neurosedyn en gång i tiden, och se hur det gick.) Vaccinet är antingen eller, antingen inget alls, eller så en full dos insprutad i kroppen för att orsaka en invärtes inflammation, och sen några doser till. Smitta däremot är gradvis, man kan vara försiktig och se till att undvika utsättas för några större mängder, så immunförsvaret kan hantera det på samma sätt som en vanlig förkylning.

FASS om Pfizers vaccin:
Det finns begränsad erfarenhet från användningen av Comirnaty hos gravida kvinnor. Djurstudier tyder inte på direkta eller indirekta skadliga effekter vad gäller graviditet, embryo-/fosterutveckling, födande eller postnatal utveckling (se avsnitt Prekliniska uppgifter). Användning av Comirnaty under graviditet ska endast övervägas då den potentiella nyttan överväger potentiella risker för modern och fostret.
Myndigheterna: Vaccinet är ofarligt och alla gravida ska ta det.
Citera
2022-01-08, 18:25
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Det är en ren och skär lögn att 30% får kroniska besvär, du måste lära dig hålla isär begreppen.

Varsågod https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2021-4-7351.pdf
Läs på lite vad postcovid betyder.

Du citerar en text från första kvartalet 2021? Hittar du verkligen ingenting nyare?
Citera
2022-01-08, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Finns en del där de inte får immunitet på grund av olika orsaker.
Har en bekant som hade covid våren 2020 och gav inget svar på antikroppar vid senare test några månader efter.
Även bedrägligt att tro man är skyddad om immunförsvaret inte fungerar som det bör göra.

Men de flesta verkar få ett hyffsat skydd mot allvarlig sjukdom.
Hur läge det varar vet varken du eller jag, ja ingen idag.
Och skyddet mot Omicron verkar inte var speciellt bra mot symptomatisk sjukdom.

Det finns så många "experter" inom detta så jag tycker man bör vara ödmjuk i sina påståenden.
Finns säkert de med nedsatt immunitet, sjuka osv som inte får normalt skydd av infektion men detta är nog inte vanligt.
Är inte bara antikroppar som påverkar immuniteten, Tcell minne spelar stor roll för hur immunförsvaret handskas med virus och det ska vara väldigt mycket längre och effektivare än vaccinen när man får tcellminnet ifrån genomgången vaccination har jag läst, ibland är det livslångt vet dock ej om det gäller det med covid. Jag får inte ihop det du säger, att vaccinen skyddar mot svår sjukdom i längden då fler vaccinerade dör utav covid än icke vaccinerade enligt officiell statistik jag sett med egna ögon.

Jag tänker att FHM antingen samarbetar med dessa läkemedelsbolag, för direktiv och tvingas och säga saker av högre instanser som samarbetar med dem eller så tror dem att de vill mänskligheten väl. Vill man dem väl så brode man säga som det är, att vaccinen är inte så effektiva och säkra som man trott men rekommenderas till dem i riskzonen. Samt att vitamin d3, zink är viktigt och att det finns andra alternativ för dem som inte kan vaccineras (ivermektin, andra örtbaserade kostillskott såsom ashwagandha, CBD, svartkummin bl.a. som också har vetenskapskapligt stöd för användning i kampen mot denna relativt milda smitta). Unga och barn är det tvärtom en dålig idé att vaccinera då riskerna är större än nyttan.
Senast redigerad av WakeUpWakeUp 2022-01-08 kl. 18:30.
Citera
2022-01-08, 18:33
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Du citerar en text från första kvartalet 2021? Hittar du verkligen ingenting nyare?
Citat:
I en prospektiv rapport av självrapporterade data från nästan 4 200 patienter med covid-19 infektion hade drygt 2 procent kvarvarande symtom 12 veckor efter insjuknande (Carole H. Sudre et al, Nature Medicine).
https://viss.nu/kunskapsstod/vardprogram/postcovid---kvarstaende-eller-sena-symtom-efter-covid-19

Det lär inte skilja sig särskilt mycket i antal om man så hade följt 120.000 personer.

En jäkla bra bit ifrån dina "30% som får kroniska besvär".

Kan du inte bara erkänna att du är felinformerad?
Citera
2022-01-08, 18:36
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Har du någon grund för detta du kan länka till?
Långtidscovid definition är väl inte helt solklar.
Folk som tappar lukt i ett par veckor och sedan blir helt bra räknas väl tex in?
Att 30% skulle få det låter helt osannolikt.
Kanske 30% av dom som fått söka sjukhusvård.
Allt räknas visst, även om det bara är lite trötthet.
Citera
2022-01-08, 18:46
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Unga dör i covid fortfarande. Häromdagen dog en prominent antivaxxer i 40-årsåldern i covid: https://www.youtube.com/watch?v=MMDtyCaONus
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Så jävla ohederligt att kalla henne antivaxxer när det tydligt framstår att hon är emot vaccin MANDAT!

Finns det ingen ände på skamlösheten hos vaccinfanatikerna?

Ska vi börja gräva i alla i 40 års åldern som dött av influensa och stämpla dom med diverse epitet också eller?

Jag instämmer. Jag är varm anhängare av vaccinationer. Jag ska ta 3:e dosen när möjlighet ges. Men jag tycker inte att det är en bra idé att tvinga individer att ta vaccin mot sin vilja.

Är jag att betrakta som "antivaxxer" eftersom jag vill att individen ska få avgöra själv huruvida den vill ta vaccin?

(Vem har lagt in det konstiga ordet "vaccin-mandat" i svenska språket? Det låter jättedumt när någon använder ordet "vaccin-mandat". Jag är även emot ordet "antivaxxer" såvida det inte handlar om motstånd mot vax, alltså det material som framställs av bin.)
Citera
2022-01-08, 18:50
Medlem
Ravatoss avatar
,
Citera
2022-01-08, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men jag håller inte med dig. Jag vet flera som varit svårt sjuka i Covid, även om de flesta inte dött. Men efteråt, livslånga dessutom kan man förmoda.

Min fråga var inte ironisk. Jag undrar bara hur man kan komma fram till att vaccinet inte är verksamt för andra än riskgrupper. Att det "inte fungerar", när all tillgänglig data tyder på motsatsen. Det är väl främst bara Omikron det har visat sig fungera sämre på, men bedöms ändå ge ett skydd mot svår sjukdom.
Sorry om jag hoppade in i diskussionen utan att ha hela bakgrunden. Självklart borde vaccinet ha effekt även för icke riskgrupp. Grejen är att risken för denna grupp är i princip 0 redan innan vaccin. 0 gånger en riskreducerande faktor är fortfarande noll.

Riskgrupp vaccinerar sig i första hand för att skydda sig själv. Majoriteten, icke riskgrupp vaccinerar sig för att skydda riskgrupp, via minskad smittspridning. För att på så sätt undvika överbelastning av sjukvården.

Om det är så att vaccinering inte minskar smittspridning så känns det meningslöst att spendera miljarder på fler doser till folket, speciellt barn. Jag känner mig osäker på om vaccin bromsar smittan eller kanske inte (dvs inger falsk säkerthet). Har för dålig koll, men antar att det finns experter som inväntar fakta och gör en sammanvägd bedömning innan man vidtar åtgärder och inför restriktioner och inte dras med i en suboptimal hysteri . Där har Fhm och Sverige i sammanhanget varit ett föredöme för världen. Hoppas det förblir så...
Citera
2022-01-08, 18:56
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, men nu har vi levt med pandemin i två års tid. Det här är vare sig första, eller troligen den sista mutationen. Tror man det borde man rimligen ha någon form av argument.

Varje ny mutation som tagit över har ju haft högre förmåga att spridas. Att det skulle dyka upp nåt som är effektivare än omikron är kanske inte så troligt.
Med 3 sprutor Pfizer o en omicron naturlig boost så har vi bra skydd mot att bli allvarligt sjuka av alla kända varianter.

Är inte det minsta orolig för att bli smittad med Omicron så tänker inte begränsa mitt umgänge eller liv på något sätt på grund av den. Nästa vecka kommer smittan explodera när skolan går igång vilket är väldigt positivt.
För varje smittad är vi ett steg närmare slutet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in