2022-01-07, 19:52
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Enligt kfm så får man väl äga en bil upp till 26.500kr vad jag vet? Vilket dom redan frågat mig innan vad min bil är värd. Letar nu annat. Har pågående skuldsanering. Hur mkt kan jag köpa en bil för? Ska man hålla sig inom samma belopp som ovan nämnt eller kan man köpa en lite dyrare än så utan att dom kommer på en? Letar omkring 40-50k

Har du en pågående skuldsanering kommer KFM inte göra någonting om ingen anmäler till kfm(tex dina borgenärer). Detsamma gäller om du får högre lön eller lägre hyra. KFM kommer ej bry sig så länge ingen annan anmäler det till dom.

Så du kan chansa, men du får väl avgöra om det är värt det.
Citera
2022-01-08, 02:57
Medlem
Samtidigt, om du inte anmäler och en borgenär kollar upp och anmäler högre inkomst så kan kfm förlänga din skuldsanering. Det e lätt att kolla sånt nu för tiden.
Citera
2022-01-08, 17:14
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jkm77
Samtidigt, om du inte anmäler och en borgenär kollar upp och anmäler högre inkomst så kan kfm förlänga din skuldsanering. Det e lätt att kolla sånt nu för tiden.

Dom förlänger den inte, dom kan avbryta den.
Citera
2022-01-08, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Dom förlänger den inte, dom kan avbryta den.

Du verkar inte ha helt koll. Jag kollade upp det där på fogdens hemsida,

https://kronofogden.se/nagon-har-ett-krav-mot-dig/skuldsanering/ansokan-om-omprovning-av-skuldsanering

"Du kan få betala mer
Om din ekonomi förbättras väldigt mycket kan borgenärerna vilja ha mer eller så vill du själv betala mer.

Är det borgenärerna som ansöker om en ändring, kan vi förlänga din betalningstid. Det gör vi däremot inte om det är du själv som ansöker om ändringen.

Din skuldsanering kan förlängas till max sju år eller fem år för företagare."

Ska man hellre lita på dig än myndighetens egen information?
Citera
2022-01-09, 04:14
Medlem
Citat:
Motsäger sig personen kfms utskick så blir fodran tvistig och ni måste stämma personen i tingsrätten.

Vore jag er skulle jag ta en kreditupplysning via ratsit.se eller uc.se på personen. Kostar 100:- för en fullständig.

Då ser du inkomst skulder anmärkningar ja allt. Därefter tar du ett beslut om det är värt. En vunnen TRdom är ju ingen hjälp om personen har hundratusentals kronor i skulder och 0 inkomst.

Hur fungerar den processen? Måste man vara fysiskt på plats, kostar det något? Bevis som att personen skrivit x flera att hon ska betala, är fallet klappat och klart för oss då?

Edit: vi ser via mr koll att personen inte har några betalningsanmärkningar på sig
Citera
2022-01-09, 15:12
Medlem
Citat:
Har du en pågående skuldsanering kommer KFM inte göra någonting om ingen anmäler till kfm(tex dina borgenärer). Detsamma gäller om du får högre lön eller lägre hyra. KFM kommer ej bry sig så länge ingen annan anmäler det till dom.

Så du kan chansa, men du får väl avgöra om det är värt det.

Citat:
Ursprungligen postat av jkm77

Min inkomst har inte förändrats och kommer inte heller att göra. Finns ingen anledning att en borgenär skulle kolla upp mig i dagsläget. Behöver bara en lite vettigare pendlarbil.
Citera
2022-01-09, 21:51
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Du verkar inte ha helt koll. Jag kollade upp det där på fogdens hemsida,

https://kronofogden.se/nagon-har-ett-krav-mot-dig/skuldsanering/ansokan-om-omprovning-av-skuldsanering

"Du kan få betala mer
Om din ekonomi förbättras väldigt mycket kan borgenärerna vilja ha mer eller så vill du själv betala mer.

Är det borgenärerna som ansöker om en ändring, kan vi förlänga din betalningstid. Det gör vi däremot inte om det är du själv som ansöker om ändringen.

Din skuldsanering kan förlängas till max sju år eller fem år för företagare."

Ska man hellre lita på dig än myndighetens egen information?

Borgenärerna kan begära att skuldsaneringen avslutas (upphävs)

I vissa fall kan de som du är skyldig pengar (borgenärerna) ansöka om att din skuldsanering ska avslutas i förtid (upphävas). Det gäller till exempel om du

har lämnat oriktiga uppgifter vid din ansökan om skuldsanering
inte har betalat enligt ditt beslut

har fått det väsentligt mycket bättre ekonomiskt under din skuldsanering utan att ansöka om omprövning
Citera
2022-01-10, 22:04
Medlem
Citat:
Borgenärerna kan begära att skuldsaneringen avslutas (upphävs)

I vissa fall kan de som du är skyldig pengar (borgenärerna) ansöka om att din skuldsanering ska avslutas i förtid (upphävas). Det gäller till exempel om du

har lämnat oriktiga uppgifter vid din ansökan om skuldsanering
inte har betalat enligt ditt beslut

har fått det väsentligt mycket bättre ekonomiskt under din skuldsanering utan att ansöka om omprövning

Och den kan tydligen förlängas.
Citera
2022-01-18, 13:00
Medlem
Har möjlighet till förmånsbil. Undrar på vilket sätt sker beräkningen för löneutmätning. Bilens förmånsvärde är 4000kr.

I dagsläget sker ingen utmätning eftersom netto lönen ligger prick på gränsen till förbehållsbeloppet.

Så om förmånsvärdet är 4000kr, innebär det att de kan utmäta 4000kr? Nettolönen sjunker ju med 4000kr - 30% (Skatten är väll 30% på förmåner?).

Uppskattar hjälp i den frågan då vi skall hålla möte gällande detta.
Citera
2022-01-18, 17:28
Medlem
Hur påverkas utmätning på lönen om man är sjuk ?!
Jag får idag behålla 10.500:- av min lön , hur skulle den summan påverkas om jag var hemma och var sjuk i två veckor en månad ?
Citera
2022-01-19, 00:25
Medlem
Du får behålla 10 500...det dras mindre bara
Citera
2022-01-19, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
Hur påverkas utmätning på lönen om man är sjuk ?!
Jag får idag behålla 10.500:- av min lön , hur skulle den summan påverkas om jag var hemma och var sjuk i två veckor en månad ?

Som AG får jag en summa jag ska dra men nettolönen får ej understiga förbehållsbeloppet, då mailar jag KF och meddelar att jag inte kan dra fullt belopp. Du får alltid ut förbehållsbeloppet minst i nettolön.

Tror det finns en variant där man drar olika summor men även där är det förbehållsbeloppet som styr. Då varierar utmätnings beloppet beroende på vilken nettolön du har varje månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in