2022-01-02, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noonesname
Hej! Fick smått panik idag när jag insåg att jag totalt glömt bort att betala skatten! Har även fått ett meddelande utav Skatteverket att ärendet är överlämnat till kronofogden 1/1 2022.
Skatten skulle varit betald 27/12 2021.

Det jag gjorde var att på en gång idag swisha över hela skulden till mitt konto på Skatteverket.
Vad händer nu? Riskerar jag en betalningsanmärkning?

Det gör du. Har du tur kan den sekretessbeläggas. Logga in på mina sidor på kronofogden så ser du nog ärendet där, du kommer behöva betala grundavgift om 600 kr dit.
Eventuellt kan det ta en månad innan skatteverket uppdaterar skattekontot mot fogden, så snabbast att bli fri kan vara att betala 2 ggr, sen få tillbaka pengarna av skatteverket.
Citera
2022-01-03, 00:43
Medlem
noonesnames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Det gör du. Har du tur kan den sekretessbeläggas. Logga in på mina sidor på kronofogden så ser du nog ärendet där, du kommer behöva betala grundavgift om 600 kr dit.
Eventuellt kan det ta en månad innan skatteverket uppdaterar skattekontot mot fogden, så snabbast att bli fri kan vara att betala 2 ggr, sen få tillbaka pengarna av skatteverket.
Nu chansar du bara?

Jag läste på lite till och hittade detta: "Det är först när du fått påminnelser och fortfarande inte betalat som ärendet hamnar hos Kronofogden. Inte heller då är det för sent utan du får ett besked och har då fortfarande tid på dig att reglera skulden innan det registreras en betalningsanmärkning."
Citera
2022-01-03, 18:57
Medlem
Citat:
Nu chansar du bara?

Jag läste på lite till och hittade detta: "Det är först när du fått påminnelser och fortfarande inte betalat som ärendet hamnar hos Kronofogden. Inte heller då är det för sent utan du får ett besked och har då fortfarande tid på dig att reglera skulden innan det registreras en betalningsanmärkning."

Påminnelse var nog det du fick i november eller början av december.
Är det första gången det sker kan det stämma. Kronofogden gör ju inga anmärkningar på någon, det upprepas gång på gång i telefonkön dit, att det är en vanlig missuppfattning att kfm beslutar om anmärkningar.

Har det lämnats till kronofogden så gör skatteverket inget förrän nästa avstämning av skattekontot, i början av februari
Citera
2022-01-03, 21:59
Medlem
Citat:
Nu chansar du bara?

Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Påminnelse var nog det du fick i november eller början av december.
Är det första gången det sker kan det stämma. Kronofogden gör ju inga anmärkningar på någon, det upprepas gång på gång i telefonkön dit, att det är en vanlig missuppfattning att kfm beslutar om anmärkningar.

Har det lämnats till kronofogden så gör skatteverket inget förrän nästa avstämning av skattekontot, i början av februari

Precis, han yrar bara och vet inte vad han pratar om.

Det som händer är att fordringsägaren, skatteverket i ditt fall, ansöker om betalningsföreläggande eftersom deras betalningsuppmaningar ej besvarats med betalning från din sida. Betalningsföreläggande ansöker man om för att få skulden fastställd genom ett utslag (exekutionstitel om du vill läsa), och är att likställa med en dom. Skillnaden är att man slipper domstolsprocessen. Detta för att, med utslaget som grund, till exempel kunna ansöka om utmätning. Utslaget meddelas alltså av Kronofogden och är en offentlig handling som kreditupplysningsföretagen registrerar som en betalningsanmärkning.

Utslag kan (*i regel) det meddelas om först efter att du blivit delgiven i ärendet. Det förutsätter alltså att Kronofogden har kommit i kontakt med dig, antingen genom telefon, att du postat delgivningskvittot, blivit delgiven elektroniskt eller genom att en Kronofogde hälsat på hos dig. Reglerar man hela skulden innan delgivning/utslag så undviker man alltså betalningsanmärkning. Notera att utslaget meddelas först tio dagar efter att du blivit delgiven.

*Kan även beslutas om i domstol, även om du inte närvarar, men det är du långt ifrån.

Med andra ord kan du vara helt lugn. Däremot tycker jag att det är bättre att kontakta fordringsägaren innan man betalar för att få reda på aktuell skuld inkl. ränta och ansökningsavgift så att allt blir nollat. Troligtvis har du nu betalat ursprunglig skuld per 27/12, utan avgiften inkluderad och även den behöver regleras.
Citera
2022-01-03, 22:10
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Utslag kan (*i regel) det meddelas om först efter att du blivit delgiven i ärendet. Det förutsätter alltså att Kronofogden har kommit i kontakt med dig, antingen genom telefon, att du postat delgivningskvittot, blivit delgiven elektroniskt eller genom att en Kronofogde hälsat på hos dig. Reglerar man hela skulden innan delgivning/utslag så undviker man alltså betalningsanmärkning. Notera att utslaget meddelas först tio dagar efter att du blivit delgiven.

*Kan även beslutas om i domstol, även om du inte närvarar, men det är du långt ifrån.

Med andra ord kan du vara helt lugn. Däremot tycker jag att det är bättre att kontakta fordringsägaren innan man betalar för att få reda på aktuell skuld inkl. ränta och ansökningsavgift så att allt blir nollat. Troligtvis har du nu betalat ursprunglig skuld per 27/12, utan avgiften inkluderad och även den behöver regleras.

Det du säger stämmer, men bara för E-mål (enskilda mål) med privatpersoner eller företag som borgenärer.

Om staten står som fordringsägare, så är det istället ett A-mål (allmänt mål), som kan gälla t.ex. skatteskulder, CSN, parkeringsböter etc. För att uppnå verkställighet för ett A-mål så behövs ingen delgivning, utan skulden registreras omedelbart hos KFM när sista betalningsdatumet har gått ut — du får bara hem ett kuvert från KFM där ditt nya skuldsaldo anges.

Lasse Gnesta, detta gäller för sekretess kring allmänna skulder:

https://kronofogden.se/nagon-har-ett-krav-mot-dig/kravet-ar-faststallt---du-ska-betala-eller-gora-nagot/betala-en-skuld/skuld-kan-fa-sekretess

Citat:
Är du en privatperson (fysisk person) utan egen näringsverksamhet och med obetalda skatter, underhållsstöd eller böter (skulder i allmänna mål) som registrerats hos oss efter den 1 december 2018? Då gäller följande:

Har du betalat en skuld som rör allmänna mål inom avitiden, det vill säga innan sista betaldatum, har uppgiften om skulden alltid sekretess.

Det gäller även om det kommer andra skulder inom de följande två åren.

Har du betalat din skuld efter avitiden, det vill säga efter sista betaldatum, och får en ny skuld? I så fall tappar den förra skulden sekretesskyddet först om du inte betalar den nya skulden inom avitiden.
Senast redigerad av Duality 2022-01-03 kl. 22:13.
Citera
2022-01-04, 12:48
Medlem
Hej! Har nu för första gången skulder hos kronofogden som trillar in och eftersom jag lever på A-kassa och saknar tillgångar kommer jag inte kunna betala dessa. Jag undrar vad som kommer att hända härnäst? Jag bor inneboende hos en släkting i dennes hyresrätt. Finns det risk att kronofogden kommer hit och tar saker ? Prylarna i lägenheten är inte mina!
Tacksam för svar !
Citera
2022-01-04, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Precis, han yrar bara och vet inte vad han pratar om.

Det som händer är att fordringsägaren, skatteverket i ditt fall, ansöker om betalningsföreläggande eftersom deras betalningsuppmaningar ej besvarats med betalning från din sida. Betalningsföreläggande ansöker man om för att få skulden fastställd genom ett utslag (exekutionstitel om du vill läsa), och är att likställa med en dom. Skillnaden är att man slipper domstolsprocessen. Detta för att, med utslaget som grund, till exempel kunna ansöka om utmätning. Utslaget meddelas alltså av Kronofogden och är en offentlig handling som kreditupplysningsföretagen registrerar som en betalningsanmärkning.

Det görs inga betalningsföreläggande för skattemål, det går raka spåret till verkställighet, inget delges överhuvudtaget.
Det kommer vara en grundavgift om 600 kr som kommer behöva betalas till kronofogden
Citera
2022-01-04, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av STORarabisksten
Hej! Har nu för första gången skulder hos kronofogden som trillar in och eftersom jag lever på A-kassa och saknar tillgångar kommer jag inte kunna betala dessa. Jag undrar vad som kommer att hända härnäst? Jag bor inneboende hos en släkting i dennes hyresrätt. Finns det risk att kronofogden kommer hit och tar saker ? Prylarna i lägenheten är inte mina!
Tacksam för svar !
Enkla svaret är nej. När utredning på dig påbörjas görs en överblick över din betalningsförmåga och om ingenting i den tyder på att du har tillgångar av värde (fordon, fastighet, lösöre) kommer ingen förrättning som det kallas att genomföras utan man kommer med jämna mellanrum nöja sig med att kontrollera om möjlighet finns att utmäta en del av din ersättning samt behållningen på banken.
Citera
2022-01-04, 23:38
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddekadens
Enkla svaret är nej. När utredning på dig påbörjas görs en överblick över din betalningsförmåga och om ingenting i den tyder på att du har tillgångar av värde (fordon, fastighet, lösöre) kommer ingen förrättning som det kallas att genomföras utan man kommer med jämna mellanrum nöja sig med att kontrollera om möjlighet finns att utmäta en del av din ersättning samt behållningen på banken.

Och för den som saknar tillgångar och inkomst att utmäta, så kan det också vara värt att nämna det faktum att varje gång en rutinkontroll görs för att se om det går att utmäta något, så räknas det som en ny betalningsanmärkning hos kreditupplysningsföretagen. Vanligtvis görs en koll av KFM med 12 månaders mellanrum i snitt. Så den som bara skiter i skulderna kan inte bara vänta ut en initial betalningsanmärkning, utan det bara fylls på tills skulden är borta.
Citera
2022-01-07, 03:04
Medlem
Enligt kfm så får man väl äga en bil upp till 26.500kr vad jag vet? Vilket dom redan frågat mig innan vad min bil är värd. Letar nu annat. Har pågående skuldsanering. Hur mkt kan jag köpa en bil för? Ska man hålla sig inom samma belopp som ovan nämnt eller kan man köpa en lite dyrare än så utan att dom kommer på en? Letar omkring 40-50k
Citera
2022-01-07, 05:23
Medlem
Har ställt ett krav på en som jag och min sambo hyrde ut vår lägenhet till i 2a hand som ej betalade sista hyran och slutade svara efter hon lämnat lägenheten.
Kronofogden har ej svarat på ärendet ännu, lämnade in det den 25/12

Vi trodde vi hyrde ut till en vanlig veckopendlare och vi hade ingen anledning till att ifrågasätta detta, men vi blev drabbade av en fifflare som hållt på ett tag. Detta blev vi bekräftade av när vi skrev till en släkting av henne.
Hon skrev även en siffra ”fel” i personnr (som vi lyckades klura ut) samt fel adress i kontraktet (där vi även hittat rätt adress via mrkoll)

Hur ser våra chanser ut att få pengarna? Är kontraktet ogiltigt pga personen lämnat ogiltiga uppgifter?

Mvh
Citera
2022-01-07, 19:51
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damnist2
Har ställt ett krav på en som jag och min sambo hyrde ut vår lägenhet till i 2a hand som ej betalade sista hyran och slutade svara efter hon lämnat lägenheten.
Kronofogden har ej svarat på ärendet ännu, lämnade in det den 25/12

Vi trodde vi hyrde ut till en vanlig veckopendlare och vi hade ingen anledning till att ifrågasätta detta, men vi blev drabbade av en fifflare som hållt på ett tag. Detta blev vi bekräftade av när vi skrev till en släkting av henne.
Hon skrev även en siffra ”fel” i personnr (som vi lyckades klura ut) samt fel adress i kontraktet (där vi även hittat rätt adress via mrkoll)

Hur ser våra chanser ut att få pengarna? Är kontraktet ogiltigt pga personen lämnat ogiltiga uppgifter?

Mvh

Motsäger sig personen kfms utskick så blir fodran tvistig och ni måste stämma personen i tingsrätten.

Vore jag er skulle jag ta en kreditupplysning via ratsit.se eller uc.se på personen. Kostar 100:- för en fullständig.

Då ser du inkomst skulder anmärkningar ja allt. Därefter tar du ett beslut om det är värt. En vunnen TRdom är ju ingen hjälp om personen har hundratusentals kronor i skulder och 0 inkomst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in